Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan; Margareta Normell; 2008
5+ säljare

Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan Upplaga 1

av Margareta Normell
Läraren som person har stor betydelse för arbetet i skolan, inte minst nu i det tidiga 2000-talet när utvecklingen från lydnadskultur till ansvarskultur i det svenska samhället har förändrat relationen mellan lärare och elever. Goda ämneskunskaper och modern pedagogik räcker inte längre för att bli en bra lärare. Lika stor roll spelar lärarens personlighet, emotionella mognad och relationella kompetens.

Lärande sker i relation och författaren visar hur nya forskningsrön inom neurologi, biologi och psykologi kan hjälpa oss att förstå både oss själva, eleverna och deras föräldrar bättre. En ny kunskapssyn behövs också som inte bara rör skolans traditionella ämnesområden utan också innefattar vad vi idag vet om människans fysiska, psykiska och sociala behov. Boken ger många exempel på hur sådan kunskap kan utveckla arbetet i skolan, förbättra kvaliteten på elevernas lärande och samtidigt minska stress och oro. Förslag på lämplighetsprövning för den som vill bli lärare diskuteras också.

Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning med inriktning mot grund- och gymnasieskola samt verksamma lärare och skolledare som vill fördjupa sina relationskompetenser i skolan.
Läraren som person har stor betydelse för arbetet i skolan, inte minst nu i det tidiga 2000-talet när utvecklingen från lydnadskultur till ansvarskultur i det svenska samhället har förändrat relationen mellan lärare och elever. Goda ämneskunskaper och modern pedagogik räcker inte längre för att bli en bra lärare. Lika stor roll spelar lärarens personlighet, emotionella mognad och relationella kompetens.

Lärande sker i relation och författaren visar hur nya forskningsrön inom neurologi, biologi och psykologi kan hjälpa oss att förstå både oss själva, eleverna och deras föräldrar bättre. En ny kunskapssyn behövs också som inte bara rör skolans traditionella ämnesområden utan också innefattar vad vi idag vet om människans fysiska, psykiska och sociala behov. Boken ger många exempel på hur sådan kunskap kan utveckla arbetet i skolan, förbättra kvaliteten på elevernas lärande och samtidigt minska stress och oro. Förslag på lämplighetsprövning för den som vill bli lärare diskuteras också.

Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning med inriktning mot grund- och gymnasieskola samt verksamma lärare och skolledare som vill fördjupa sina relationskompetenser i skolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789144051345
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 133 st
Läraren som person har stor betydelse för arbetet i skolan, inte minst nu i det tidiga 2000-talet när utvecklingen från lydnadskultur till ansvarskultur i det svenska samhället har förändrat relationen mellan lärare och elever. Goda ämneskunskaper och modern pedagogik räcker inte längre för att bli en bra lärare. Lika stor roll spelar lärarens personlighet, emotionella mognad och relationella kompetens.

Lärande sker i relation och författaren visar hur nya forskningsrön inom neurologi, biologi och psykologi kan hjälpa oss att förstå både oss själva, eleverna och deras föräldrar bättre. En ny kunskapssyn behövs också som inte bara rör skolans traditionella ämnesområden utan också innefattar vad vi idag vet om människans fysiska, psykiska och sociala behov. Boken ger många exempel på hur sådan kunskap kan utveckla arbetet i skolan, förbättra kvaliteten på elevernas lärande och samtidigt minska stress och oro. Förslag på lämplighetsprövning för den som vill bli lärare diskuteras också.

Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning med inriktning mot grund- och gymnasieskola samt verksamma lärare och skolledare som vill fördjupa sina relationskompetenser i skolan.
Läraren som person har stor betydelse för arbetet i skolan, inte minst nu i det tidiga 2000-talet när utvecklingen från lydnadskultur till ansvarskultur i det svenska samhället har förändrat relationen mellan lärare och elever. Goda ämneskunskaper och modern pedagogik räcker inte längre för att bli en bra lärare. Lika stor roll spelar lärarens personlighet, emotionella mognad och relationella kompetens.

Lärande sker i relation och författaren visar hur nya forskningsrön inom neurologi, biologi och psykologi kan hjälpa oss att förstå både oss själva, eleverna och deras föräldrar bättre. En ny kunskapssyn behövs också som inte bara rör skolans traditionella ämnesområden utan också innefattar vad vi idag vet om människans fysiska, psykiska och sociala behov. Boken ger många exempel på hur sådan kunskap kan utveckla arbetet i skolan, förbättra kvaliteten på elevernas lärande och samtidigt minska stress och oro. Förslag på lämplighetsprövning för den som vill bli lärare diskuteras också.

Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning med inriktning mot grund- och gymnasieskola samt verksamma lärare och skolledare som vill fördjupa sina relationskompetenser i skolan.
Begagnad bok
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar