Fritidshemspedagogik; Inge Johansson; 2011
5+ säljare

Fritidshemspedagogik Upplaga 1

av Inge Johansson
En klar majoritet av alla barn mellan sex och nio år går till fritidshemmet efter skoldagens slut. Fritidshemmets påverkan på barns utveckling och lärande är stor, men ändå är verksamheten ofta inte lika väl dokumenterad, eller föremål för samma diskussion som, skolan.

Fritidspedagogik idé – ideal – realitet handlar om fritidshemspedagogik, dess möte med skolan och dess framtida utvecklingsmöjligheter. Professor Inge Johansson beskriver hur fritidshemmet vuxit fram och ställer frågor som: Vilket lärande är det som sker i fritidshem och hur kan det förstås utifrån pedagogisk teori och reflekterad praktik? Hur skulle man kunna utveckla fritidshemmet inom ramen för skolans samlade verksamhet?

I boken presenteras några tongivande teoretiska traditioner och framstående företrädare för dessa. De presenterar samtliga en syn på lärande som kan vara en grund för att utveckla det praktiska pedagogiska arbetet i fritidshem. Boken vänder sig till främst till blivande och verksamma fritidspedagoger.

Om författarna
Inge Johansson är professor i pedagogik vid Stockholms universitet.
En klar majoritet av alla barn mellan sex och nio år går till fritidshemmet efter skoldagens slut. Fritidshemmets påverkan på barns utveckling och lärande är stor, men ändå är verksamheten ofta inte lika väl dokumenterad, eller föremål för samma diskussion som, skolan.

Fritidspedagogik idé – ideal – realitet handlar om fritidshemspedagogik, dess möte med skolan och dess framtida utvecklingsmöjligheter. Professor Inge Johansson beskriver hur fritidshemmet vuxit fram och ställer frågor som: Vilket lärande är det som sker i fritidshem och hur kan det förstås utifrån pedagogisk teori och reflekterad praktik? Hur skulle man kunna utveckla fritidshemmet inom ramen för skolans samlade verksamhet?

I boken presenteras några tongivande teoretiska traditioner och framstående företrädare för dessa. De presenterar samtliga en syn på lärande som kan vara en grund för att utveckla det praktiska pedagogiska arbetet i fritidshem. Boken vänder sig till främst till blivande och verksamma fritidspedagoger.

Om författarna
Inge Johansson är professor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789147093335
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 111 st
En klar majoritet av alla barn mellan sex och nio år går till fritidshemmet efter skoldagens slut. Fritidshemmets påverkan på barns utveckling och lärande är stor, men ändå är verksamheten ofta inte lika väl dokumenterad, eller föremål för samma diskussion som, skolan.

Fritidspedagogik idé – ideal – realitet handlar om fritidshemspedagogik, dess möte med skolan och dess framtida utvecklingsmöjligheter. Professor Inge Johansson beskriver hur fritidshemmet vuxit fram och ställer frågor som: Vilket lärande är det som sker i fritidshem och hur kan det förstås utifrån pedagogisk teori och reflekterad praktik? Hur skulle man kunna utveckla fritidshemmet inom ramen för skolans samlade verksamhet?

I boken presenteras några tongivande teoretiska traditioner och framstående företrädare för dessa. De presenterar samtliga en syn på lärande som kan vara en grund för att utveckla det praktiska pedagogiska arbetet i fritidshem. Boken vänder sig till främst till blivande och verksamma fritidspedagoger.

Om författarna
Inge Johansson är professor i pedagogik vid Stockholms universitet.
En klar majoritet av alla barn mellan sex och nio år går till fritidshemmet efter skoldagens slut. Fritidshemmets påverkan på barns utveckling och lärande är stor, men ändå är verksamheten ofta inte lika väl dokumenterad, eller föremål för samma diskussion som, skolan.

Fritidspedagogik idé – ideal – realitet handlar om fritidshemspedagogik, dess möte med skolan och dess framtida utvecklingsmöjligheter. Professor Inge Johansson beskriver hur fritidshemmet vuxit fram och ställer frågor som: Vilket lärande är det som sker i fritidshem och hur kan det förstås utifrån pedagogisk teori och reflekterad praktik? Hur skulle man kunna utveckla fritidshemmet inom ramen för skolans samlade verksamhet?

I boken presenteras några tongivande teoretiska traditioner och framstående företrädare för dessa. De presenterar samtliga en syn på lärande som kan vara en grund för att utveckla det praktiska pedagogiska arbetet i fritidshem. Boken vänder sig till främst till blivande och verksamma fritidspedagoger.

Om författarna
Inge Johansson är professor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Begagnad bok
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar