Utgiven:
2013-07-26
ISBN-13:
9789144084534
Förlag:
Studentlitteratur
Språk:
Svenska
Sidor:
176 st
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning vis...
Läs mer
Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren:
-
vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete
-
vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål
-
vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet
-
grunderna för hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet
-
på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet
-
hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas.
Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitetsarbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.