Grundläggande statistisk analys; Björn Lantz; 2013
5 säljare

Grundläggande statistisk analys Upplaga 2

av Björn Lantz
Med statistik kan man beskriva insamlad data på många olika sätt. Man kan också använda statistik för att analysera företeelser med hjälp av stickprov. I denna bok beskrivs grunderna för hur detta går till. Områden som tas upp är beskrivande statistik, sannolikhetslära, diskreta och kontinuerliga fördelningar, punkt- och intervallskattning, regressionsanalys, hypotesprövning, variansanalys, chi-tvåtester, icke-parametriska metoder, med mera.

Det är en illusion att man ”kan statistik” för att man vet vilken formel man ska använda i vilket sammanhang eller för att man behärskar ett datorprogram med stöd för statistisk databearbetning. Naturligtvis är det viktigt att man kan hantera såväl den räknetekniska som den datormässiga delen av ämnet, men en god förståelse för statistisk metod kräver förståelse för ämnets teoretiska grund. Stor vikt har därför lagts på den pedagogiska framställningen. Tanken är att man med hjälp av boken inte bara ska kunna använda sig av statistiska metoder och modeller, man ska även få en känsla för den teoretiska grund som metoderna och modellerna baseras på. Den övergripande idén med boken är alltså att man som statistikanvändare inte bara ska förstå hur man gör i en viss situation, man ska även förstå varför.

Den matematiska begreppsapparaten som används baseras på att läsaren är bekant med gymnasiematematikens kurser A-C. Med ett stort antal övningsuppgifter – samtliga med svar – lämpar sig boken även väl för självstudier. Som illustrerande datorstöd i boken används framför allt Microsoft Excel, men i några fall används även det mer renodlade statistikprogrammet Minitab där Excel inte är tillräckligt.

Andra upplagan
Med statistik kan man beskriva insamlad data på många olika sätt. Man kan också använda statistik för att analysera företeelser med hjälp av stickprov. I denna bok beskrivs grunderna för hur detta går till. Områden som tas upp är beskrivande statistik, sannolikhetslära, diskreta och kontinuerliga fördelningar, punkt- och intervallskattning, regressionsanalys, hypotesprövning, variansanalys, chi-tvåtester, icke-parametriska metoder, med mera.

Det är en illusion att man ”kan statistik” för att man vet vilken formel man ska använda i vilket sammanhang eller för att man behärskar ett datorprogram med stöd för statistisk databearbetning. Naturligtvis är det viktigt att man kan hantera såväl den räknetekniska som den datormässiga delen av ämnet, men en god förståelse för statistisk metod kräver förståelse för ämnets teoretiska grund. Stor vikt har därför lagts på den pedagogiska framställningen. Tanken är att man med hjälp av boken inte bara ska kunna använda sig av statistiska metoder och modeller, man ska även få en känsla för den teoretiska grund som metoderna och modellerna baseras på. Den övergripande idén med boken är alltså att man som statistikanvändare inte bara ska förstå hur man gör i en viss situation, man ska även förstå varför.

Den matematiska begreppsapparaten som används baseras på att läsaren är bekant med gymnasiematematikens kurser A-C. Med ett stort antal övningsuppgifter – samtliga med svar – lämpar sig boken även väl för självstudier. Som illustrerande datorstöd i boken används framför allt Microsoft Excel, men i några fall används även det mer renodlade statistikprogrammet Minitab där Excel inte är tillräckligt.

Andra upplagan
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789144094687
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 587 st
Med statistik kan man beskriva insamlad data på många olika sätt. Man kan också använda statistik för att analysera företeelser med hjälp av stickprov. I denna bok beskrivs grunderna för hur detta går till. Områden som tas upp är beskrivande statistik, sannolikhetslära, diskreta och kontinuerliga fördelningar, punkt- och intervallskattning, regressionsanalys, hypotesprövning, variansanalys, chi-tvåtester, icke-parametriska metoder, med mera.

Det är en illusion att man ”kan statistik” för att man vet vilken formel man ska använda i vilket sammanhang eller för att man behärskar ett datorprogram med stöd för statistisk databearbetning. Naturligtvis är det viktigt att man kan hantera såväl den räknetekniska som den datormässiga delen av ämnet, men en god förståelse för statistisk metod kräver förståelse för ämnets teoretiska grund. Stor vikt har därför lagts på den pedagogiska framställningen. Tanken är att man med hjälp av boken inte bara ska kunna använda sig av statistiska metoder och modeller, man ska även få en känsla för den teoretiska grund som metoderna och modellerna baseras på. Den övergripande idén med boken är alltså att man som statistikanvändare inte bara ska förstå hur man gör i en viss situation, man ska även förstå varför.

Den matematiska begreppsapparaten som används baseras på att läsaren är bekant med gymnasiematematikens kurser A-C. Med ett stort antal övningsuppgifter – samtliga med svar – lämpar sig boken även väl för självstudier. Som illustrerande datorstöd i boken används framför allt Microsoft Excel, men i några fall används även det mer renodlade statistikprogrammet Minitab där Excel inte är tillräckligt.

Andra upplagan
Med statistik kan man beskriva insamlad data på många olika sätt. Man kan också använda statistik för att analysera företeelser med hjälp av stickprov. I denna bok beskrivs grunderna för hur detta går till. Områden som tas upp är beskrivande statistik, sannolikhetslära, diskreta och kontinuerliga fördelningar, punkt- och intervallskattning, regressionsanalys, hypotesprövning, variansanalys, chi-tvåtester, icke-parametriska metoder, med mera.

Det är en illusion att man ”kan statistik” för att man vet vilken formel man ska använda i vilket sammanhang eller för att man behärskar ett datorprogram med stöd för statistisk databearbetning. Naturligtvis är det viktigt att man kan hantera såväl den räknetekniska som den datormässiga delen av ämnet, men en god förståelse för statistisk metod kräver förståelse för ämnets teoretiska grund. Stor vikt har därför lagts på den pedagogiska framställningen. Tanken är att man med hjälp av boken inte bara ska kunna använda sig av statistiska metoder och modeller, man ska även få en känsla för den teoretiska grund som metoderna och modellerna baseras på. Den övergripande idén med boken är alltså att man som statistikanvändare inte bara ska förstå hur man gör i en viss situation, man ska även förstå varför.

Den matematiska begreppsapparaten som används baseras på att läsaren är bekant med gymnasiematematikens kurser A-C. Med ett stort antal övningsuppgifter – samtliga med svar – lämpar sig boken även väl för självstudier. Som illustrerande datorstöd i boken används framför allt Microsoft Excel, men i några fall används även det mer renodlade statistikprogrammet Minitab där Excel inte är tillräckligt.

Andra upplagan
Begagnad bok
239 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar