Konstnärliga terapier : bild, dans och musik i den läkande processen; Erna Grönlund, Ingrid Hammarlund, Annika Alm; 1999
1 säljare

Konstnärliga terapier : bild, dans och musik i den läkande processen Upplaga 1

av Erna Grönlund, Ingrid Hammarlund, Annika Alm
Människor har uttryckt sig i bild, dans och musik sedan tidernas begynnelse och i alla kulturer har konstnärliga uttrycksmedel används för att läka både kropp och själ. De konstnärliga terapiformerna tar upp frågor som rör människosyn och även djupa existentiella frågor. Den grundläggande tanken är att människan i skapandet ger uttryck åt sig själv, lär känna sig själv och kan ge sig själv nya krafter.

I terapi söker man hjälp för att bearbeta en personlig problematik. Hur man möter denna problematik skiljer sig i olika terapiformer. Den som söker sig till verbal terapi har ofta nära till orden och ett fungerande symbolspråk. Om man däremot har svårt att uttrycka sig i ord, eller är så skicklig att orden blir ett hinder att nå den äkta känslan, kan de konstnärliga terapiformerna vara ett fungerande alternativ.

Denna bok ger en bred framställning av teori och praktik inom tre konstnärliga terapiformer: bild, dans och musik. Vi får en presentation av de konstnärliga terapiformernas betydelse och teoretiska bakgrund, förgrundsgestalter och situation i dag. Boken är indelad i fyra avdelningar: I avsnittet Utgångspunkter ges ett försök att karakterisera respektive terapiform med hjälp av en vinjett från en terapisession. Här tas också upp särskiljande och gemensamma egenskaper när det gäller form-, tids- och rumsaspekten. I avdelningen De konstnärliga terapiernas särart beskrivs grundläggande begrepp, historisk utveckling och teoretiska utgångspunkter för varje terapiform. Här görs också en lägesbeskrivning vad gäller utbildning och forskning inom respektive område. I huvuddelen av boken ger tjugo yrkesverksamma konstnärliga terapeuter en beskrivning av sin egen kliniska verksamhet. De flesta av dessa kapitel är praktiskt inriktade och har utförliga fallbeskrivningar, speciellt har arbete med barn och ungdomar samt behandling vid psykotiska tillstånd lyfts fram. I ett avslutande kapitel Inför framtiden diskuteras olikheter och beröringspunkter mellan de olika terapiformerna samt forskningens betydelse för de konstnärliga terapiformernas framtid.

Boken riktar sig till alla inom det terapeutiska verksamhetsområdet. Konststuderande och utövande inom de olika konstformerna, utbildningsanordnare. Intresserade av alternativa terapiformer.

Erna Grönlund (huvudred) är leg psykoterapeut, fil dr i pedagogik, danspedagog och dansterapeut. Sedan 1994 är hon professor i danspedagogik och utbildningsledare för dansterapeututbildningen vid Danshögskolan. Hennes specialområde är danspedagogik och dansterapi för barn. Hon har tidigare publicerat Danslek med rörelsehindrade barn (1988), Barns känslor bearbetade i dans ( 1994) samt Dansterapi Introduktion till en expressiv terapiform (1996). Annika Alm (red för bildterapi) är leg psykoterapeut, dipl bildterapeut och konstnär. Hon har under tjugo år arbetat som bildterapeut med ungdomar med psykos eller borderlinestörning och är även verksam som konsult på Huddinge sjukhus.

Ingrid Hammarlund (red för musikterapi) är musikterapeut, lektor och utbildningsledare för musikterapeututbildningen vid Kgl Musikhögskolan. Hon har lång klinisk erfarenhet, arbetar bl a med GIM-metoden och är engagerad i forskning rörande musikterapi med hjärnskadade. Hon har varit redaktör för tidskriften Musikterapi.
Människor har uttryckt sig i bild, dans och musik sedan tidernas begynnelse och i alla kulturer har konstnärliga uttrycksmedel används för att läka både kropp och själ. De konstnärliga terapiformerna tar upp frågor som rör människosyn och även djupa existentiella frågor. Den grundläggande tanken är att människan i skapandet ger uttryck åt sig själv, lär känna sig själv och kan ge sig själv nya krafter.

I terapi söker man hjälp för att bearbeta en personlig problematik. Hur man möter denna problematik skiljer sig i olika terapiformer. Den som söker sig till verbal terapi har ofta nära till orden och ett fungerande symbolspråk. Om man däremot har svårt att uttrycka sig i ord, eller är så skicklig att orden blir ett hinder att nå den äkta känslan, kan de konstnärliga terapiformerna vara ett fungerande alternativ.

Denna bok ger en bred framställning av teori och praktik inom tre konstnärliga terapiformer: bild, dans och musik. Vi får en presentation av de konstnärliga terapiformernas betydelse och teoretiska bakgrund, förgrundsgestalter och situation i dag. Boken är indelad i fyra avdelningar: I avsnittet Utgångspunkter ges ett försök att karakterisera respektive terapiform med hjälp av en vinjett från en terapisession. Här tas också upp särskiljande och gemensamma egenskaper när det gäller form-, tids- och rumsaspekten. I avdelningen De konstnärliga terapiernas särart beskrivs grundläggande begrepp, historisk utveckling och teoretiska utgångspunkter för varje terapiform. Här görs också en lägesbeskrivning vad gäller utbildning och forskning inom respektive område. I huvuddelen av boken ger tjugo yrkesverksamma konstnärliga terapeuter en beskrivning av sin egen kliniska verksamhet. De flesta av dessa kapitel är praktiskt inriktade och har utförliga fallbeskrivningar, speciellt har arbete med barn och ungdomar samt behandling vid psykotiska tillstånd lyfts fram. I ett avslutande kapitel Inför framtiden diskuteras olikheter och beröringspunkter mellan de olika terapiformerna samt forskningens betydelse för de konstnärliga terapiformernas framtid.

Boken riktar sig till alla inom det terapeutiska verksamhetsområdet. Konststuderande och utövande inom de olika konstformerna, utbildningsanordnare. Intresserade av alternativa terapiformer.

Erna Grönlund (huvudred) är leg psykoterapeut, fil dr i pedagogik, danspedagog och dansterapeut. Sedan 1994 är hon professor i danspedagogik och utbildningsledare för dansterapeututbildningen vid Danshögskolan. Hennes specialområde är danspedagogik och dansterapi för barn. Hon har tidigare publicerat Danslek med rörelsehindrade barn (1988), Barns känslor bearbetade i dans ( 1994) samt Dansterapi Introduktion till en expressiv terapiform (1996). Annika Alm (red för bildterapi) är leg psykoterapeut, dipl bildterapeut och konstnär. Hon har under tjugo år arbetat som bildterapeut med ungdomar med psykos eller borderlinestörning och är även verksam som konsult på Huddinge sjukhus.

Ingrid Hammarlund (red för musikterapi) är musikterapeut, lektor och utbildningsledare för musikterapeututbildningen vid Kgl Musikhögskolan. Hon har lång klinisk erfarenhet, arbetar bl a med GIM-metoden och är engagerad i forskning rörande musikterapi med hjärnskadade. Hon har varit redaktör för tidskriften Musikterapi.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1999
ISBN: 9789127067813
Förlag: Natur & Kultur
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 400 st
Människor har uttryckt sig i bild, dans och musik sedan tidernas begynnelse och i alla kulturer har konstnärliga uttrycksmedel används för att läka både kropp och själ. De konstnärliga terapiformerna tar upp frågor som rör människosyn och även djupa existentiella frågor. Den grundläggande tanken är att människan i skapandet ger uttryck åt sig själv, lär känna sig själv och kan ge sig själv nya krafter.

I terapi söker man hjälp för att bearbeta en personlig problematik. Hur man möter denna problematik skiljer sig i olika terapiformer. Den som söker sig till verbal terapi har ofta nära till orden och ett fungerande symbolspråk. Om man däremot har svårt att uttrycka sig i ord, eller är så skicklig att orden blir ett hinder att nå den äkta känslan, kan de konstnärliga terapiformerna vara ett fungerande alternativ.

Denna bok ger en bred framställning av teori och praktik inom tre konstnärliga terapiformer: bild, dans och musik. Vi får en presentation av de konstnärliga terapiformernas betydelse och teoretiska bakgrund, förgrundsgestalter och situation i dag. Boken är indelad i fyra avdelningar: I avsnittet Utgångspunkter ges ett försök att karakterisera respektive terapiform med hjälp av en vinjett från en terapisession. Här tas också upp särskiljande och gemensamma egenskaper när det gäller form-, tids- och rumsaspekten. I avdelningen De konstnärliga terapiernas särart beskrivs grundläggande begrepp, historisk utveckling och teoretiska utgångspunkter för varje terapiform. Här görs också en lägesbeskrivning vad gäller utbildning och forskning inom respektive område. I huvuddelen av boken ger tjugo yrkesverksamma konstnärliga terapeuter en beskrivning av sin egen kliniska verksamhet. De flesta av dessa kapitel är praktiskt inriktade och har utförliga fallbeskrivningar, speciellt har arbete med barn och ungdomar samt behandling vid psykotiska tillstånd lyfts fram. I ett avslutande kapitel Inför framtiden diskuteras olikheter och beröringspunkter mellan de olika terapiformerna samt forskningens betydelse för de konstnärliga terapiformernas framtid.

Boken riktar sig till alla inom det terapeutiska verksamhetsområdet. Konststuderande och utövande inom de olika konstformerna, utbildningsanordnare. Intresserade av alternativa terapiformer.

Erna Grönlund (huvudred) är leg psykoterapeut, fil dr i pedagogik, danspedagog och dansterapeut. Sedan 1994 är hon professor i danspedagogik och utbildningsledare för dansterapeututbildningen vid Danshögskolan. Hennes specialområde är danspedagogik och dansterapi för barn. Hon har tidigare publicerat Danslek med rörelsehindrade barn (1988), Barns känslor bearbetade i dans ( 1994) samt Dansterapi Introduktion till en expressiv terapiform (1996). Annika Alm (red för bildterapi) är leg psykoterapeut, dipl bildterapeut och konstnär. Hon har under tjugo år arbetat som bildterapeut med ungdomar med psykos eller borderlinestörning och är även verksam som konsult på Huddinge sjukhus.

Ingrid Hammarlund (red för musikterapi) är musikterapeut, lektor och utbildningsledare för musikterapeututbildningen vid Kgl Musikhögskolan. Hon har lång klinisk erfarenhet, arbetar bl a med GIM-metoden och är engagerad i forskning rörande musikterapi med hjärnskadade. Hon har varit redaktör för tidskriften Musikterapi.
Människor har uttryckt sig i bild, dans och musik sedan tidernas begynnelse och i alla kulturer har konstnärliga uttrycksmedel används för att läka både kropp och själ. De konstnärliga terapiformerna tar upp frågor som rör människosyn och även djupa existentiella frågor. Den grundläggande tanken är att människan i skapandet ger uttryck åt sig själv, lär känna sig själv och kan ge sig själv nya krafter.

I terapi söker man hjälp för att bearbeta en personlig problematik. Hur man möter denna problematik skiljer sig i olika terapiformer. Den som söker sig till verbal terapi har ofta nära till orden och ett fungerande symbolspråk. Om man däremot har svårt att uttrycka sig i ord, eller är så skicklig att orden blir ett hinder att nå den äkta känslan, kan de konstnärliga terapiformerna vara ett fungerande alternativ.

Denna bok ger en bred framställning av teori och praktik inom tre konstnärliga terapiformer: bild, dans och musik. Vi får en presentation av de konstnärliga terapiformernas betydelse och teoretiska bakgrund, förgrundsgestalter och situation i dag. Boken är indelad i fyra avdelningar: I avsnittet Utgångspunkter ges ett försök att karakterisera respektive terapiform med hjälp av en vinjett från en terapisession. Här tas också upp särskiljande och gemensamma egenskaper när det gäller form-, tids- och rumsaspekten. I avdelningen De konstnärliga terapiernas särart beskrivs grundläggande begrepp, historisk utveckling och teoretiska utgångspunkter för varje terapiform. Här görs också en lägesbeskrivning vad gäller utbildning och forskning inom respektive område. I huvuddelen av boken ger tjugo yrkesverksamma konstnärliga terapeuter en beskrivning av sin egen kliniska verksamhet. De flesta av dessa kapitel är praktiskt inriktade och har utförliga fallbeskrivningar, speciellt har arbete med barn och ungdomar samt behandling vid psykotiska tillstånd lyfts fram. I ett avslutande kapitel Inför framtiden diskuteras olikheter och beröringspunkter mellan de olika terapiformerna samt forskningens betydelse för de konstnärliga terapiformernas framtid.

Boken riktar sig till alla inom det terapeutiska verksamhetsområdet. Konststuderande och utövande inom de olika konstformerna, utbildningsanordnare. Intresserade av alternativa terapiformer.

Erna Grönlund (huvudred) är leg psykoterapeut, fil dr i pedagogik, danspedagog och dansterapeut. Sedan 1994 är hon professor i danspedagogik och utbildningsledare för dansterapeututbildningen vid Danshögskolan. Hennes specialområde är danspedagogik och dansterapi för barn. Hon har tidigare publicerat Danslek med rörelsehindrade barn (1988), Barns känslor bearbetade i dans ( 1994) samt Dansterapi Introduktion till en expressiv terapiform (1996). Annika Alm (red för bildterapi) är leg psykoterapeut, dipl bildterapeut och konstnär. Hon har under tjugo år arbetat som bildterapeut med ungdomar med psykos eller borderlinestörning och är även verksam som konsult på Huddinge sjukhus.

Ingrid Hammarlund (red för musikterapi) är musikterapeut, lektor och utbildningsledare för musikterapeututbildningen vid Kgl Musikhögskolan. Hon har lång klinisk erfarenhet, arbetar bl a med GIM-metoden och är engagerad i forskning rörande musikterapi med hjärnskadade. Hon har varit redaktör för tidskriften Musikterapi.
Begagnad bok
299 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
299 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar