Små barns etik; Eva Johansson; 2001
5+ säljare

Små barns etik Upplaga 1

av Eva Johansson
Den här boken handlar om de yngsta barnens vardagliga samspel i förskolan: deras etik, de värden och normer som de uttrycker i sin samvaro. Boken bygger på en studie av nitton barn i en småbarnsgrupp. Syftet var att få kunskap om hur barnen förhåller sig till varandra i etiskt avseende.
• Vad upplever barn som positivt/gott/rätt respektive negativt/ont/fel rörande egna och andras handlingar?
• Gör de överväganden om sitt agerande mot andra?
• Tar barn ansvar för varandras välbefinnande?
• Upplever barn att de har rättigheter respektive skyldigheter i förhållande till sig själva och andra?
• Hur ser dessa ut i barns perspektiv?
• Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang?

Boken bygger på och utvecklar en teoribildning, livsvärldsansatsen, som tar barns sätt att erfara världen med sin kropp till utgångspunkt. I boken diskuteras också internationell forskning om barns moralutveckling. Boken är rik på beskrivningar av barns etiska samspel och på frågeställningar om pedagogers och vuxnas förhållningssätt till barn. Avsikten är att utmana till reflektion över etiska frågor, i första hand utifrån barns perspektiv men också i relation till förskolans läroplan och arbetet i förskolan.
Den här boken handlar om de yngsta barnens vardagliga samspel i förskolan: deras etik, de värden och normer som de uttrycker i sin samvaro. Boken bygger på en studie av nitton barn i en småbarnsgrupp. Syftet var att få kunskap om hur barnen förhåller sig till varandra i etiskt avseende.
• Vad upplever barn som positivt/gott/rätt respektive negativt/ont/fel rörande egna och andras handlingar?
• Gör de överväganden om sitt agerande mot andra?
• Tar barn ansvar för varandras välbefinnande?
• Upplever barn att de har rättigheter respektive skyldigheter i förhållande till sig själva och andra?
• Hur ser dessa ut i barns perspektiv?
• Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang?

Boken bygger på och utvecklar en teoribildning, livsvärldsansatsen, som tar barns sätt att erfara världen med sin kropp till utgångspunkt. I boken diskuteras också internationell forskning om barns moralutveckling. Boken är rik på beskrivningar av barns etiska samspel och på frågeställningar om pedagogers och vuxnas förhållningssätt till barn. Avsikten är att utmana till reflektion över etiska frågor, i första hand utifrån barns perspektiv men också i relation till förskolans läroplan och arbetet i förskolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2001
ISBN: 9789147049868
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 200 st
Den här boken handlar om de yngsta barnens vardagliga samspel i förskolan: deras etik, de värden och normer som de uttrycker i sin samvaro. Boken bygger på en studie av nitton barn i en småbarnsgrupp. Syftet var att få kunskap om hur barnen förhåller sig till varandra i etiskt avseende.
• Vad upplever barn som positivt/gott/rätt respektive negativt/ont/fel rörande egna och andras handlingar?
• Gör de överväganden om sitt agerande mot andra?
• Tar barn ansvar för varandras välbefinnande?
• Upplever barn att de har rättigheter respektive skyldigheter i förhållande till sig själva och andra?
• Hur ser dessa ut i barns perspektiv?
• Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang?

Boken bygger på och utvecklar en teoribildning, livsvärldsansatsen, som tar barns sätt att erfara världen med sin kropp till utgångspunkt. I boken diskuteras också internationell forskning om barns moralutveckling. Boken är rik på beskrivningar av barns etiska samspel och på frågeställningar om pedagogers och vuxnas förhållningssätt till barn. Avsikten är att utmana till reflektion över etiska frågor, i första hand utifrån barns perspektiv men också i relation till förskolans läroplan och arbetet i förskolan.
Den här boken handlar om de yngsta barnens vardagliga samspel i förskolan: deras etik, de värden och normer som de uttrycker i sin samvaro. Boken bygger på en studie av nitton barn i en småbarnsgrupp. Syftet var att få kunskap om hur barnen förhåller sig till varandra i etiskt avseende.
• Vad upplever barn som positivt/gott/rätt respektive negativt/ont/fel rörande egna och andras handlingar?
• Gör de överväganden om sitt agerande mot andra?
• Tar barn ansvar för varandras välbefinnande?
• Upplever barn att de har rättigheter respektive skyldigheter i förhållande till sig själva och andra?
• Hur ser dessa ut i barns perspektiv?
• Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang?

Boken bygger på och utvecklar en teoribildning, livsvärldsansatsen, som tar barns sätt att erfara världen med sin kropp till utgångspunkt. I boken diskuteras också internationell forskning om barns moralutveckling. Boken är rik på beskrivningar av barns etiska samspel och på frågeställningar om pedagogers och vuxnas förhållningssätt till barn. Avsikten är att utmana till reflektion över etiska frågor, i första hand utifrån barns perspektiv men också i relation till förskolans läroplan och arbetet i förskolan.
Begagnad bok
139 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
139 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar