Lärande i vuxenlivet; Eva Andersson, Hans Dahlgren, Birgit Lendahls Rosendahl, Inge-Marie Lundborg, Agneta Plengiér Gaál, Karin Rönnerman, Kerstin Wendt Larsson, Lena Folkesson, Claes-Göran Wenestam; 2004

Lärande i vuxenlivet Upplaga 1

av Eva Andersson, Hans Dahlgren, Birgit Lendahls Rosendahl, Inge-Marie Lundborg, Agneta Plengiér Gaál
m.fl.
Vilka likheter och skillnader finns det mellan att lära sig något som vuxen och som ung? Är det skillnad på att undervisa barn och unga i förhållande till vuxna? Är betingelserna för vuxnas studier och lärande andra än för barns lärande? Behövs det med andra ord en speciell vuxenpedagogik? Diskussionen om vuxenpedagogik som fenomen har återkommit med jämna mellanrum. Under de senaste decennierna har den emellertid blivit alltmer aktuell, inte minst genom de större krav på kompetensutveckling som i dag förekommer inom de flesta yrken. I denna antologi diskuteras utbildning, studier, undervisning och lärande från olika utgångspunkter och från skilda sammanhang med det gemensamt att vuxna människor står i fokus. Det innebär att begreppet vuxenstuderande är mycket bredare än vad som vanligtvis är förekommande: det innefattar vuxna med olika ambitioner och i skilda utbildningssituationer. Boken vänder sig till alla som intresserar sig för aktuella vuxenpedagogiska frågor. Den är därför användbar som litteratur på grundläggande kurser i pedagogik och vuxenpedagogik. Den är också lämplig för kurser inom lärarutbildningen som förbereder för undervisning av vuxna. Samtliga författare har sin verksamhet vid Enheten för lärande i vuxenliv vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Alla är i sin dagliga verksamhet engagerade i undervisning, forskning eller uppdragsutbildning där frågor om vuxenlärande behandlas.
Vilka likheter och skillnader finns det mellan att lära sig något som vuxen och som ung? Är det skillnad på att undervisa barn och unga i förhållande till vuxna? Är betingelserna för vuxnas studier och lärande andra än för barns lärande? Behövs det med andra ord en speciell vuxenpedagogik? Diskussionen om vuxenpedagogik som fenomen har återkommit med jämna mellanrum. Under de senaste decennierna har den emellertid blivit alltmer aktuell, inte minst genom de större krav på kompetensutveckling som i dag förekommer inom de flesta yrken. I denna antologi diskuteras utbildning, studier, undervisning och lärande från olika utgångspunkter och från skilda sammanhang med det gemensamt att vuxna människor står i fokus. Det innebär att begreppet vuxenstuderande är mycket bredare än vad som vanligtvis är förekommande: det innefattar vuxna med olika ambitioner och i skilda utbildningssituationer. Boken vänder sig till alla som intresserar sig för aktuella vuxenpedagogiska frågor. Den är därför användbar som litteratur på grundläggande kurser i pedagogik och vuxenpedagogik. Den är också lämplig för kurser inom lärarutbildningen som förbereder för undervisning av vuxna. Samtliga författare har sin verksamhet vid Enheten för lärande i vuxenliv vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Alla är i sin dagliga verksamhet engagerade i undervisning, forskning eller uppdragsutbildning där frågor om vuxenlärande behandlas.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2004
ISBN: 9789144061504
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 229 st
Vilka likheter och skillnader finns det mellan att lära sig något som vuxen och som ung? Är det skillnad på att undervisa barn och unga i förhållande till vuxna? Är betingelserna för vuxnas studier och lärande andra än för barns lärande? Behövs det med andra ord en speciell vuxenpedagogik? Diskussionen om vuxenpedagogik som fenomen har återkommit med jämna mellanrum. Under de senaste decennierna har den emellertid blivit alltmer aktuell, inte minst genom de större krav på kompetensutveckling som i dag förekommer inom de flesta yrken. I denna antologi diskuteras utbildning, studier, undervisning och lärande från olika utgångspunkter och från skilda sammanhang med det gemensamt att vuxna människor står i fokus. Det innebär att begreppet vuxenstuderande är mycket bredare än vad som vanligtvis är förekommande: det innefattar vuxna med olika ambitioner och i skilda utbildningssituationer. Boken vänder sig till alla som intresserar sig för aktuella vuxenpedagogiska frågor. Den är därför användbar som litteratur på grundläggande kurser i pedagogik och vuxenpedagogik. Den är också lämplig för kurser inom lärarutbildningen som förbereder för undervisning av vuxna. Samtliga författare har sin verksamhet vid Enheten för lärande i vuxenliv vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Alla är i sin dagliga verksamhet engagerade i undervisning, forskning eller uppdragsutbildning där frågor om vuxenlärande behandlas.
Vilka likheter och skillnader finns det mellan att lära sig något som vuxen och som ung? Är det skillnad på att undervisa barn och unga i förhållande till vuxna? Är betingelserna för vuxnas studier och lärande andra än för barns lärande? Behövs det med andra ord en speciell vuxenpedagogik? Diskussionen om vuxenpedagogik som fenomen har återkommit med jämna mellanrum. Under de senaste decennierna har den emellertid blivit alltmer aktuell, inte minst genom de större krav på kompetensutveckling som i dag förekommer inom de flesta yrken. I denna antologi diskuteras utbildning, studier, undervisning och lärande från olika utgångspunkter och från skilda sammanhang med det gemensamt att vuxna människor står i fokus. Det innebär att begreppet vuxenstuderande är mycket bredare än vad som vanligtvis är förekommande: det innefattar vuxna med olika ambitioner och i skilda utbildningssituationer. Boken vänder sig till alla som intresserar sig för aktuella vuxenpedagogiska frågor. Den är därför användbar som litteratur på grundläggande kurser i pedagogik och vuxenpedagogik. Den är också lämplig för kurser inom lärarutbildningen som förbereder för undervisning av vuxna. Samtliga författare har sin verksamhet vid Enheten för lärande i vuxenliv vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Alla är i sin dagliga verksamhet engagerade i undervisning, forskning eller uppdragsutbildning där frågor om vuxenlärande behandlas.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)