Ledarstilar i klassrummet; Christer Stensmo; 2000
5+ säljare

Ledarstilar i klassrummet Upplaga 1

av Christer Stensmo
Denna bok fokuserar lärares olikheter. Det finns inget sätt att undervisa, leda och lära som passar alla. Liksom elever måste finna sitt bästa sätt att arbeta och lära, måste lärare söka sitt bästa sätt att undervisa och leda i klassrummet och andra pedagogiska rum. I boken behandlas sex olika ledarstilar som baseras på olika principer och antaganden om människans natur, och om hur undervisning och ledarskap i klassrummet bör utformas. De sex stilarna namnges efter sina upphovsmän: Sonia Burnard, Lee och Marlene Canter, Jacob Kounin, Rudolf Dreikurs, William Glasser och Thomas Gordon.Det som skiljer ledarstilarna starkt åt är deras syn på kontroll i klassrummet. Det finns å ena sidan stilar som grundar sig på att lärarna bör ha kontrollen i klassrummet och å andra sidan de som menar att eleverna bör ha självkontroll. Boken avslutas med ett kapitel där verksamma och blivande lärare ges möjlighet att reflektera över vilken sorts ledare de själva vill vara.Boken är främst avsedd för lärarutbildning samt för lärare i grundskola och gymnasium. Den har också mycket att säga förskollärare, fritidspedagoger, barn- och ungdomsledare, personalutbildare samt ledare för andra pedagogiska verksamheter. Den är lämplig som litteratur på högskole- och universitetskurser i pedagogik samt inom andra beteendevetenskapliga ämnen.
Denna bok fokuserar lärares olikheter. Det finns inget sätt att undervisa, leda och lära som passar alla. Liksom elever måste finna sitt bästa sätt att arbeta och lära, måste lärare söka sitt bästa sätt att undervisa och leda i klassrummet och andra pedagogiska rum. I boken behandlas sex olika ledarstilar som baseras på olika principer och antaganden om människans natur, och om hur undervisning och ledarskap i klassrummet bör utformas. De sex stilarna namnges efter sina upphovsmän: Sonia Burnard, Lee och Marlene Canter, Jacob Kounin, Rudolf Dreikurs, William Glasser och Thomas Gordon.Det som skiljer ledarstilarna starkt åt är deras syn på kontroll i klassrummet. Det finns å ena sidan stilar som grundar sig på att lärarna bör ha kontrollen i klassrummet och å andra sidan de som menar att eleverna bör ha självkontroll. Boken avslutas med ett kapitel där verksamma och blivande lärare ges möjlighet att reflektera över vilken sorts ledare de själva vill vara.Boken är främst avsedd för lärarutbildning samt för lärare i grundskola och gymnasium. Den har också mycket att säga förskollärare, fritidspedagoger, barn- och ungdomsledare, personalutbildare samt ledare för andra pedagogiska verksamheter. Den är lämplig som litteratur på högskole- och universitetskurser i pedagogik samt inom andra beteendevetenskapliga ämnen.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2000
ISBN: 9789144015750
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 246 st
Denna bok fokuserar lärares olikheter. Det finns inget sätt att undervisa, leda och lära som passar alla. Liksom elever måste finna sitt bästa sätt att arbeta och lära, måste lärare söka sitt bästa sätt att undervisa och leda i klassrummet och andra pedagogiska rum. I boken behandlas sex olika ledarstilar som baseras på olika principer och antaganden om människans natur, och om hur undervisning och ledarskap i klassrummet bör utformas. De sex stilarna namnges efter sina upphovsmän: Sonia Burnard, Lee och Marlene Canter, Jacob Kounin, Rudolf Dreikurs, William Glasser och Thomas Gordon.Det som skiljer ledarstilarna starkt åt är deras syn på kontroll i klassrummet. Det finns å ena sidan stilar som grundar sig på att lärarna bör ha kontrollen i klassrummet och å andra sidan de som menar att eleverna bör ha självkontroll. Boken avslutas med ett kapitel där verksamma och blivande lärare ges möjlighet att reflektera över vilken sorts ledare de själva vill vara.Boken är främst avsedd för lärarutbildning samt för lärare i grundskola och gymnasium. Den har också mycket att säga förskollärare, fritidspedagoger, barn- och ungdomsledare, personalutbildare samt ledare för andra pedagogiska verksamheter. Den är lämplig som litteratur på högskole- och universitetskurser i pedagogik samt inom andra beteendevetenskapliga ämnen.
Denna bok fokuserar lärares olikheter. Det finns inget sätt att undervisa, leda och lära som passar alla. Liksom elever måste finna sitt bästa sätt att arbeta och lära, måste lärare söka sitt bästa sätt att undervisa och leda i klassrummet och andra pedagogiska rum. I boken behandlas sex olika ledarstilar som baseras på olika principer och antaganden om människans natur, och om hur undervisning och ledarskap i klassrummet bör utformas. De sex stilarna namnges efter sina upphovsmän: Sonia Burnard, Lee och Marlene Canter, Jacob Kounin, Rudolf Dreikurs, William Glasser och Thomas Gordon.Det som skiljer ledarstilarna starkt åt är deras syn på kontroll i klassrummet. Det finns å ena sidan stilar som grundar sig på att lärarna bör ha kontrollen i klassrummet och å andra sidan de som menar att eleverna bör ha självkontroll. Boken avslutas med ett kapitel där verksamma och blivande lärare ges möjlighet att reflektera över vilken sorts ledare de själva vill vara.Boken är främst avsedd för lärarutbildning samt för lärare i grundskola och gymnasium. Den har också mycket att säga förskollärare, fritidspedagoger, barn- och ungdomsledare, personalutbildare samt ledare för andra pedagogiska verksamheter. Den är lämplig som litteratur på högskole- och universitetskurser i pedagogik samt inom andra beteendevetenskapliga ämnen.
Begagnad bok
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar