Barn äger sin egen lek – det är deras uttryckssätt och utforskande. Samtidigt behöver personalen i förskolan förstå vad som krävs för att skydda och stödja leken. Det handlar om att skapa möjligheter för lek, både genom miljön och genom ett medvetet förhållningssätt i vardagen.
Boken Värna barns lekstyrka vill inspirera till en djupare förståelse för lekens betydelse och uppmuntra till att erbjuda varierade, rika lekmiljöer som möter alla barns behov.
Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, betonar inte bara att leken ska ha en central roll i utbildningen – den framhåller också att leken är avgörande för barns hälsa, välbefinnande och utveckling. Det är leken i sig som är viktig för barnen, inte bara vad den kan leda till.
Margareta Öhman har under många år arbetat med och reflekterat kring lekens betydelse i förskolan. I denna bok introducerar hon begreppet lekstyrka – en samlande tanke kring de förmågor som gör barn till aktiva, kreativa och uthålliga lekande individer. Begreppet bär associationer till kraft, energi, motståndskraft och hållbarhet – egenskaper som kännetecknar lek i dess starkaste form. Precis som en muskel blir leken starkare ju mer den används.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I januari 2019 släpptes boken Värna barns lekstyrka skriven av Margareta Öhman. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 224 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Gothia Kompetens.
Köp boken Värna barns lekstyrka på Studentapan och spara uppåt 13% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 6 recensioner från verifierade användare
5.0 (6)
6 recensioner
Felicia
Bromma
Mycket bra bok
Susanne
Vendelsö
Tydlig och lättförstådd
Saga
Gustavsberg
Jättelärorik om lekens betydelse
Kim
Saltsjö-Boo
Bok till förskollärarprogrammet
Tina
Bromma
En bra bok!
Alexandra
Trångsund
Intressant läsande om lek!