Lögn, förbannad lögn och journalistik : varför journalistik på kommersiella villkor är demokratiskt otjänligt; Anders R. Olsson; 2006
5+ säljare

Lögn, förbannad lögn och journalistik : varför journalistik på kommersiella villkor är demokratiskt otjänligt Upplaga 1

av Anders R. Olsson
Varför ljugs det så mycket i media? Inom nyhetsförmedlingen blåser yrkesverksamma journalister upp oväsentligheter och vilseleder sin publik.

Enligt den klassiska liberala teorin om pressfrihet ska medborgarna med hjälp av medierapporteringen förnuftigt kunna diskutera och påverka samhället. Att vår tids journalistik skulle kunna fylla en sådan funktion är uteslutet. Den drivs allt mer av ett krasst marknadstänkande.

Med hjälp av både aktuell medieforskning och sina 25 års yrkeserfarenheter argumenterar Anders R. Olsson kraftfullt för en omorganisering av det samhälleliga kunskapsspridandet. Medborgarna borde informeras som beslutsfattare, och inte bara som underhållningskonsumenter.
Varför ljugs det så mycket i media? Inom nyhetsförmedlingen blåser yrkesverksamma journalister upp oväsentligheter och vilseleder sin publik.

Enligt den klassiska liberala teorin om pressfrihet ska medborgarna med hjälp av medierapporteringen förnuftigt kunna diskutera och påverka samhället. Att vår tids journalistik skulle kunna fylla en sådan funktion är uteslutet. Den drivs allt mer av ett krasst marknadstänkande.

Med hjälp av både aktuell medieforskning och sina 25 års yrkeserfarenheter argumenterar Anders R. Olsson kraftfullt för en omorganisering av det samhälleliga kunskapsspridandet. Medborgarna borde informeras som beslutsfattare, och inte bara som underhållningskonsumenter.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789127114029
Förlag: Natur & Kultur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 221 st
Varför ljugs det så mycket i media? Inom nyhetsförmedlingen blåser yrkesverksamma journalister upp oväsentligheter och vilseleder sin publik.

Enligt den klassiska liberala teorin om pressfrihet ska medborgarna med hjälp av medierapporteringen förnuftigt kunna diskutera och påverka samhället. Att vår tids journalistik skulle kunna fylla en sådan funktion är uteslutet. Den drivs allt mer av ett krasst marknadstänkande.

Med hjälp av både aktuell medieforskning och sina 25 års yrkeserfarenheter argumenterar Anders R. Olsson kraftfullt för en omorganisering av det samhälleliga kunskapsspridandet. Medborgarna borde informeras som beslutsfattare, och inte bara som underhållningskonsumenter.
Varför ljugs det så mycket i media? Inom nyhetsförmedlingen blåser yrkesverksamma journalister upp oväsentligheter och vilseleder sin publik.

Enligt den klassiska liberala teorin om pressfrihet ska medborgarna med hjälp av medierapporteringen förnuftigt kunna diskutera och påverka samhället. Att vår tids journalistik skulle kunna fylla en sådan funktion är uteslutet. Den drivs allt mer av ett krasst marknadstänkande.

Med hjälp av både aktuell medieforskning och sina 25 års yrkeserfarenheter argumenterar Anders R. Olsson kraftfullt för en omorganisering av det samhälleliga kunskapsspridandet. Medborgarna borde informeras som beslutsfattare, och inte bara som underhållningskonsumenter.
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar