Mentorskap i skola och förskola; Agneta Bronäs, Ylva Ståhle; 2013

Mentorskap i skola och förskola Upplaga 1

av Agneta Bronäs, Ylva Ståhle
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>

Vad innebär det att vara en professionell lärare eller förskollärare? Mentorn som kollega och bedömare, hur går det ihop? Vilket ansvar har rektor och förskolechef under introduktionsåret?

Dessa och många andra frågor tas upp i Mentorskap i skola och förskola. Författarna diskuterar olika sätt att organisera mentorskapet under introduktionsåret och visar vilka utvecklingsmöjligheter som finns för både individ och verksamhet.
Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras och problematiseras relationen mellan mentorn och de nya lärarna och de konsekvenser ett mentorskap kan medföra. Boken avslutas med en diskussion kring lämplighetsbedömning av den nyutexaminerade läraren.

Ur innehållet:

Förutsättningar för mentorskap (Agneta Bronäs & Ylva Ståhle)
Att bli en professionell lärare (Agneta Bronäs)
Relationen mellan mentor och nyutbildad kollega, ett autentiskt möte? (Eva Edman Stålbrandt)
Mentorskap och professionsutveckling i förskolan (Birgitta Hammarström-Lewenhagen)
Introduktionsåret en tid för verksamhetsutveckling (Inger Eriksson)
Bedömning av lärares yrkeskunnande (Viveca Lindberg)
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>

Vad innebär det att vara en professionell lärare eller förskollärare? Mentorn som kollega och bedömare, hur går det ihop? Vilket ansvar har rektor och förskolechef under introduktionsåret?

Dessa och många andra frågor tas upp i Mentorskap i skola och förskola. Författarna diskuterar olika sätt att organisera mentorskapet under introduktionsåret och visar vilka utvecklingsmöjligheter som finns för både individ och verksamhet.
Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras och problematiseras relationen mellan mentorn och de nya lärarna och de konsekvenser ett mentorskap kan medföra. Boken avslutas med en diskussion kring lämplighetsbedömning av den nyutexaminerade läraren.

Ur innehållet:

Förutsättningar för mentorskap (Agneta Bronäs & Ylva Ståhle)
Att bli en professionell lärare (Agneta Bronäs)
Relationen mellan mentor och nyutbildad kollega, ett autentiskt möte? (Eva Edman Stålbrandt)
Mentorskap och professionsutveckling i förskolan (Birgitta Hammarström-Lewenhagen)
Introduktionsåret en tid för verksamhetsutveckling (Inger Eriksson)
Bedömning av lärares yrkeskunnande (Viveca Lindberg)
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789113051550
Förlag: Norstedts
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>

Vad innebär det att vara en professionell lärare eller förskollärare? Mentorn som kollega och bedömare, hur går det ihop? Vilket ansvar har rektor och förskolechef under introduktionsåret?

Dessa och många andra frågor tas upp i Mentorskap i skola och förskola. Författarna diskuterar olika sätt att organisera mentorskapet under introduktionsåret och visar vilka utvecklingsmöjligheter som finns för både individ och verksamhet.
Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras och problematiseras relationen mellan mentorn och de nya lärarna och de konsekvenser ett mentorskap kan medföra. Boken avslutas med en diskussion kring lämplighetsbedömning av den nyutexaminerade läraren.

Ur innehållet:

Förutsättningar för mentorskap (Agneta Bronäs & Ylva Ståhle)
Att bli en professionell lärare (Agneta Bronäs)
Relationen mellan mentor och nyutbildad kollega, ett autentiskt möte? (Eva Edman Stålbrandt)
Mentorskap och professionsutveckling i förskolan (Birgitta Hammarström-Lewenhagen)
Introduktionsåret en tid för verksamhetsutveckling (Inger Eriksson)
Bedömning av lärares yrkeskunnande (Viveca Lindberg)
Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>

Vad innebär det att vara en professionell lärare eller förskollärare? Mentorn som kollega och bedömare, hur går det ihop? Vilket ansvar har rektor och förskolechef under introduktionsåret?

Dessa och många andra frågor tas upp i Mentorskap i skola och förskola. Författarna diskuterar olika sätt att organisera mentorskapet under introduktionsåret och visar vilka utvecklingsmöjligheter som finns för både individ och verksamhet.
Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras och problematiseras relationen mellan mentorn och de nya lärarna och de konsekvenser ett mentorskap kan medföra. Boken avslutas med en diskussion kring lämplighetsbedömning av den nyutexaminerade läraren.

Ur innehållet:

Förutsättningar för mentorskap (Agneta Bronäs & Ylva Ståhle)
Att bli en professionell lärare (Agneta Bronäs)
Relationen mellan mentor och nyutbildad kollega, ett autentiskt möte? (Eva Edman Stålbrandt)
Mentorskap och professionsutveckling i förskolan (Birgitta Hammarström-Lewenhagen)
Introduktionsåret en tid för verksamhetsutveckling (Inger Eriksson)
Bedömning av lärares yrkeskunnande (Viveca Lindberg)
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)