Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag; Polly Björk-Willén, Sabine Gruber, Tünde Puskás; 2013
spara 46%
5+ säljare

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag Upplaga 1

av Polly Björk-Willén, Sabine Gruber, Tünde Puskás
Hur kan man genomföra de motsägelsefulla uppdrag som slås fast i förskolans läroplan - att både förmedla ett kulturarv och att främja mångfald? Är det ens möjligt att genomföra båda uppdragen?

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag belyser hur personal, barn och föräldrar hanterar etnisk och språklig mångfald i förskolans praktik. Med hjälp av empiriska nedslag analyseras vardagliga händelser, aktiviteter och interaktioner. Situationer med bland annat lek, samtal och rekrytering tas upp och problematiseras. Boken behandlar också viktiga perspektiv och begrepp inom området och beskriver hur det mångkulturella uppdraget har förändrats över tid. Genom att fokusera på förskollärarnas arbete och de ideologiska och didaktiska dilemman som kan uppstå rörande barns flerspråkighet och integration vill författarna skapa reflektion och kritisk diskussion om förskolans uppdrag i ett mångkulturellt samhälle.

Boken vänder sig framför allt till studerande vid förskollärarprogrammet och till anställda i förskolan, men är även av intresse för tjänstemän och politiker med ansvar för förskolan.

Sagt om boken
”[…] Författarna rör sig inom ett område som det inte forskats så mycket om, men i dagsläget där vart femte barn på förskolan är född, eller har föräldrar som är födda, utomlands finns det ett stort behov av kunskaper härom och detta är en viktig bok för studenter, pedagoger och andra med ansvar för den svenska förskolan.” Ulf Mårtensson, lektör, BTJ häfte 14102054.

Om författarna
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag är skriven av fem forskare. Huvudredaktörer är Polly Björk-Willén, lektor i pedagogiskt arbete, Sabine Gruber, fil.dr i etnicitet och Tünde Puskás, lektor i pedagogiskt arbete och fil.dr i etnicitet, samtliga vid Linköpings universitet.
Hur kan man genomföra de motsägelsefulla uppdrag som slås fast i förskolans läroplan - att både förmedla ett kulturarv och att främja mångfald? Är det ens möjligt att genomföra båda uppdragen?

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag belyser hur personal, barn och föräldrar hanterar etnisk och språklig mångfald i förskolans praktik. Med hjälp av empiriska nedslag analyseras vardagliga händelser, aktiviteter och interaktioner. Situationer med bland annat lek, samtal och rekrytering tas upp och problematiseras. Boken behandlar också viktiga perspektiv och begrepp inom området och beskriver hur det mångkulturella uppdraget har förändrats över tid. Genom att fokusera på förskollärarnas arbete och de ideologiska och didaktiska dilemman som kan uppstå rörande barns flerspråkighet och integration vill författarna skapa reflektion och kritisk diskussion om förskolans uppdrag i ett mångkulturellt samhälle.

Boken vänder sig framför allt till studerande vid förskollärarprogrammet och till anställda i förskolan, men är även av intresse för tjänstemän och politiker med ansvar för förskolan.

Sagt om boken
”[…] Författarna rör sig inom ett område som det inte forskats så mycket om, men i dagsläget där vart femte barn på förskolan är född, eller har föräldrar som är födda, utomlands finns det ett stort behov av kunskaper härom och detta är en viktig bok för studenter, pedagoger och andra med ansvar för den svenska förskolan.” Ulf Mårtensson, lektör, BTJ häfte 14102054.

Om författarna
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag är skriven av fem forskare. Huvudredaktörer är Polly Björk-Willén, lektor i pedagogiskt arbete, Sabine Gruber, fil.dr i etnicitet och Tünde Puskás, lektor i pedagogiskt arbete och fil.dr i etnicitet, samtliga vid Linköpings universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789147100255
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 167 st
Hur kan man genomföra de motsägelsefulla uppdrag som slås fast i förskolans läroplan - att både förmedla ett kulturarv och att främja mångfald? Är det ens möjligt att genomföra båda uppdragen?

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag belyser hur personal, barn och föräldrar hanterar etnisk och språklig mångfald i förskolans praktik. Med hjälp av empiriska nedslag analyseras vardagliga händelser, aktiviteter och interaktioner. Situationer med bland annat lek, samtal och rekrytering tas upp och problematiseras. Boken behandlar också viktiga perspektiv och begrepp inom området och beskriver hur det mångkulturella uppdraget har förändrats över tid. Genom att fokusera på förskollärarnas arbete och de ideologiska och didaktiska dilemman som kan uppstå rörande barns flerspråkighet och integration vill författarna skapa reflektion och kritisk diskussion om förskolans uppdrag i ett mångkulturellt samhälle.

Boken vänder sig framför allt till studerande vid förskollärarprogrammet och till anställda i förskolan, men är även av intresse för tjänstemän och politiker med ansvar för förskolan.

Sagt om boken
”[…] Författarna rör sig inom ett område som det inte forskats så mycket om, men i dagsläget där vart femte barn på förskolan är född, eller har föräldrar som är födda, utomlands finns det ett stort behov av kunskaper härom och detta är en viktig bok för studenter, pedagoger och andra med ansvar för den svenska förskolan.” Ulf Mårtensson, lektör, BTJ häfte 14102054.

Om författarna
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag är skriven av fem forskare. Huvudredaktörer är Polly Björk-Willén, lektor i pedagogiskt arbete, Sabine Gruber, fil.dr i etnicitet och Tünde Puskás, lektor i pedagogiskt arbete och fil.dr i etnicitet, samtliga vid Linköpings universitet.
Hur kan man genomföra de motsägelsefulla uppdrag som slås fast i förskolans läroplan - att både förmedla ett kulturarv och att främja mångfald? Är det ens möjligt att genomföra båda uppdragen?

Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag belyser hur personal, barn och föräldrar hanterar etnisk och språklig mångfald i förskolans praktik. Med hjälp av empiriska nedslag analyseras vardagliga händelser, aktiviteter och interaktioner. Situationer med bland annat lek, samtal och rekrytering tas upp och problematiseras. Boken behandlar också viktiga perspektiv och begrepp inom området och beskriver hur det mångkulturella uppdraget har förändrats över tid. Genom att fokusera på förskollärarnas arbete och de ideologiska och didaktiska dilemman som kan uppstå rörande barns flerspråkighet och integration vill författarna skapa reflektion och kritisk diskussion om förskolans uppdrag i ett mångkulturellt samhälle.

Boken vänder sig framför allt till studerande vid förskollärarprogrammet och till anställda i förskolan, men är även av intresse för tjänstemän och politiker med ansvar för förskolan.

Sagt om boken
”[…] Författarna rör sig inom ett område som det inte forskats så mycket om, men i dagsläget där vart femte barn på förskolan är född, eller har föräldrar som är födda, utomlands finns det ett stort behov av kunskaper härom och detta är en viktig bok för studenter, pedagoger och andra med ansvar för den svenska förskolan.” Ulf Mårtensson, lektör, BTJ häfte 14102054.

Om författarna
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag är skriven av fem forskare. Huvudredaktörer är Polly Björk-Willén, lektor i pedagogiskt arbete, Sabine Gruber, fil.dr i etnicitet och Tünde Puskás, lektor i pedagogiskt arbete och fil.dr i etnicitet, samtliga vid Linköpings universitet.
Begagnad bok
199 kr363 krSpara 164 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
199 kr363 krSpara 164 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar