Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan; Gunnar Åsén, Karin Alnervik, Lise-Lotte Bjervås, Polly Björk-Willén, Ingela Elfström, Maria Folke Fichtelius, Sidsel Germeten, Lars Holm, Christian Lundahl, Ann-Marie Markström, Emelie Moberg, Monica Nilsson, Ann-Christine Vallberg Roth, Agneta Wallander; 2015
spara 65%
5+ säljare

Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan Upplaga 1

av Gunnar Åsén, Karin Alnervik, Lise-Lotte Bjervås, Polly Björk-Willén, Ingela Elfström
m.fl.

Den här boken fokuserar på evaluering och pedagogisk bedömning inom förskoleområdet.

Boken är strukturerad i tre sektioner:

Den initiala delen utforskar evaluering och bedömning i samband med den statliga kontrollen av förskolan. Den skildrar hur statens syn på och styrning av utvärderingsaktiviteter i den svenska förskolan har utvecklats från 1980-talet till nutid, samt hur de statliga dokumentationskraven påverkar bedömningsprocessen.

Den andra delen debatterar olika aspekter rörande evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan, exempelvis utvärderingens ändamål, struktur och funktioner. Här presenterar författarna exempel på diverse bedömningsmetoder.

Den tredje och avslutande delen inkluderar en skandinavisk granskning av evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan. Det första kapitlet består av en analys av språklig bedömningspraxis på danska förskolor. I det andra kapitlet granskas och diskuteras kvalitetsindikatorer i norska förskolor i relation till barns inlärning.

Boken är primärt avsedd för blivande och yrkesverksamma förskollärare.

Sagt om boken

"En omfattande antologi med totalt 14 skribenter från flera svenska universitet och högskolor och med bidrag från Danmark och Norge. Boken har tre byggstenar där forskarna först ger en bild av hur arbetet med utvärdering och bedömning utvecklats i förhållande till den statliga styrningen av förskolan under de senaste 30 åren. Vidare ger man exempel på olika bedömningspraktiker med nedslag bl.a. i förståelsen av utvärdering och bedömning samt hur arbetet med detta kan användas som utvecklingsverktyg. Det sista kapitlet ger oss bilder från Danmark och Norge. Det är en bred och djupgående antologi där såväl den blivande förskolläraren som den redan aktive får en rik verktygslåda till sitt arbete med dokumentationen av den verksamhet man är satt att arbeta i. Texterna stimulerar till reflektion över utvärderingsarbetet och hjälper till att skapa struktur i den pedagogiska bedömningen."

BTJ häftet nr 10, 2015 Lektör Ulf Mårtensson

Den här boken fokuserar på evaluering och pedagogisk bedömning inom förskoleområdet.

Boken är strukturerad i tre sektioner:

Den initiala delen utforskar evaluering och bedömning i samband med den statliga kontrollen av förskolan. Den skildrar hur statens syn på och styrning av utvärderingsaktiviteter i den svenska förskolan har utvecklats från 1980-talet till nutid, samt hur de statliga dokumentationskraven påverkar bedömningsprocessen.

Den andra delen debatterar olika aspekter rörande evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan, exempelvis utvärderingens ändamål, struktur och funktioner. Här presenterar författarna exempel på diverse bedömningsmetoder.

Den tredje och avslutande delen inkluderar en skandinavisk granskning av evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan. Det första kapitlet består av en analys av språklig bedömningspraxis på danska förskolor. I det andra kapitlet granskas och diskuteras kvalitetsindikatorer i norska förskolor i relation till barns inlärning.

Boken är primärt avsedd för blivande och yrkesverksamma förskollärare.

Sagt om boken

"En omfattande antologi med totalt 14 skribenter från flera svenska universitet och högskolor och med bidrag från Danmark och Norge. Boken har tre byggstenar där forskarna först ger en bild av hur arbetet med utvärdering och bedömning utvecklats i förhållande till den statliga styrningen av förskolan under de senaste 30 åren. Vidare ger man exempel på olika bedömningspraktiker med nedslag bl.a. i förståelsen av utvärdering och bedömning samt hur arbetet med detta kan användas som utvecklingsverktyg. Det sista kapitlet ger oss bilder från Danmark och Norge. Det är en bred och djupgående antologi där såväl den blivande förskolläraren som den redan aktive får en rik verktygslåda till sitt arbete med dokumentationen av den verksamhet man är satt att arbeta i. Texterna stimulerar till reflektion över utvärderingsarbetet och hjälper till att skapa struktur i den pedagogiska bedömningen."

BTJ häftet nr 10, 2015 Lektör Ulf Mårtensson

Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789147111954
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 244 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2023)
från 279 kr
Upplaga 1 (2015)
från 139 kr

Den här boken fokuserar på evaluering och pedagogisk bedömning inom förskoleområdet.

Boken är strukturerad i tre sektioner:

Den initiala delen utforskar evaluering och bedömning i samband med den statliga kontrollen av förskolan. Den skildrar hur statens syn på och styrning av utvärderingsaktiviteter i den svenska förskolan har utvecklats från 1980-talet till nutid, samt hur de statliga dokumentationskraven påverkar bedömningsprocessen.

Den andra delen debatterar olika aspekter rörande evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan, exempelvis utvärderingens ändamål, struktur och funktioner. Här presenterar författarna exempel på diverse bedömningsmetoder.

Den tredje och avslutande delen inkluderar en skandinavisk granskning av evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan. Det första kapitlet består av en analys av språklig bedömningspraxis på danska förskolor. I det andra kapitlet granskas och diskuteras kvalitetsindikatorer i norska förskolor i relation till barns inlärning.

Boken är primärt avsedd för blivande och yrkesverksamma förskollärare.

Sagt om boken

"En omfattande antologi med totalt 14 skribenter från flera svenska universitet och högskolor och med bidrag från Danmark och Norge. Boken har tre byggstenar där forskarna först ger en bild av hur arbetet med utvärdering och bedömning utvecklats i förhållande till den statliga styrningen av förskolan under de senaste 30 åren. Vidare ger man exempel på olika bedömningspraktiker med nedslag bl.a. i förståelsen av utvärdering och bedömning samt hur arbetet med detta kan användas som utvecklingsverktyg. Det sista kapitlet ger oss bilder från Danmark och Norge. Det är en bred och djupgående antologi där såväl den blivande förskolläraren som den redan aktive får en rik verktygslåda till sitt arbete med dokumentationen av den verksamhet man är satt att arbeta i. Texterna stimulerar till reflektion över utvärderingsarbetet och hjälper till att skapa struktur i den pedagogiska bedömningen."

BTJ häftet nr 10, 2015 Lektör Ulf Mårtensson

Den här boken fokuserar på evaluering och pedagogisk bedömning inom förskoleområdet.

Boken är strukturerad i tre sektioner:

Den initiala delen utforskar evaluering och bedömning i samband med den statliga kontrollen av förskolan. Den skildrar hur statens syn på och styrning av utvärderingsaktiviteter i den svenska förskolan har utvecklats från 1980-talet till nutid, samt hur de statliga dokumentationskraven påverkar bedömningsprocessen.

Den andra delen debatterar olika aspekter rörande evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan, exempelvis utvärderingens ändamål, struktur och funktioner. Här presenterar författarna exempel på diverse bedömningsmetoder.

Den tredje och avslutande delen inkluderar en skandinavisk granskning av evaluering och pedagogisk bedömning inom förskolan. Det första kapitlet består av en analys av språklig bedömningspraxis på danska förskolor. I det andra kapitlet granskas och diskuteras kvalitetsindikatorer i norska förskolor i relation till barns inlärning.

Boken är primärt avsedd för blivande och yrkesverksamma förskollärare.

Sagt om boken

"En omfattande antologi med totalt 14 skribenter från flera svenska universitet och högskolor och med bidrag från Danmark och Norge. Boken har tre byggstenar där forskarna först ger en bild av hur arbetet med utvärdering och bedömning utvecklats i förhållande till den statliga styrningen av förskolan under de senaste 30 åren. Vidare ger man exempel på olika bedömningspraktiker med nedslag bl.a. i förståelsen av utvärdering och bedömning samt hur arbetet med detta kan användas som utvecklingsverktyg. Det sista kapitlet ger oss bilder från Danmark och Norge. Det är en bred och djupgående antologi där såväl den blivande förskolläraren som den redan aktive får en rik verktygslåda till sitt arbete med dokumentationen av den verksamhet man är satt att arbeta i. Texterna stimulerar till reflektion över utvärderingsarbetet och hjälper till att skapa struktur i den pedagogiska bedömningen."

BTJ häftet nr 10, 2015 Lektör Ulf Mårtensson

Begagnad bok
139 kr393 krSpara 254 kr (65%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
139 kr393 krSpara 254 kr (65%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar