Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan; Marie Wrethander; 2017
1 säljare

Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan Upplaga 2

av Marie Wrethander
”Ska vi va idag?” är en vanlig fråga som barn ställer till varandra när de skapar samhörighet i vardagliga relationer i och utanför skolan. Ur barnens perspektiv kan handlingar där de både innesluter och utesluter varandra ses som nödvändiga inslag i deras relationsarbete. Delar av detta samspel kan också få till följd att barn utesluts ur gemenskaper, kränks eller trakasseras av andra barn.
Boken beskriver skolan, organiserad av vuxna, som en central arena för socialt samspel där barn etablerar, upprätthåller och utvecklar relationer. De ordnar sin sociala tillvaro och skapar egna kamratkulturer som i sin tur utgör delar av mer övergripande kulturer och av samhället. För att kunna ingripa i vardagstillvaron och medverka positivt i barns uppväxt, kamratrelationer och sociala liv är det därför viktigt att alla vuxna i skolan har kunskaper om hur barn gör när de arbetar med relationer. Detta är också en bra grund i arbetet med att främja likabehandling samt förebygga och motverka trakasserier och kränkande behandling i pedagogiska verksamheter.
I denna andra upplaga av boken tas också upp hur skolan kan arbeta med barns relationer och kränkande handlingar ur ett perspektiv som sätter sociala sammanhang och situationer i fokus snarare än barns individuella egenskaper och karaktärer.
Boken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning. Den passar också utmärkt i specialpedagog-, psykolog- och rektorsutbildning samt för kompetensutveckling av verksamma lärare och skolledare.

Andra upplagan
”Ska vi va idag?” är en vanlig fråga som barn ställer till varandra när de skapar samhörighet i vardagliga relationer i och utanför skolan. Ur barnens perspektiv kan handlingar där de både innesluter och utesluter varandra ses som nödvändiga inslag i deras relationsarbete. Delar av detta samspel kan också få till följd att barn utesluts ur gemenskaper, kränks eller trakasseras av andra barn.
Boken beskriver skolan, organiserad av vuxna, som en central arena för socialt samspel där barn etablerar, upprätthåller och utvecklar relationer. De ordnar sin sociala tillvaro och skapar egna kamratkulturer som i sin tur utgör delar av mer övergripande kulturer och av samhället. För att kunna ingripa i vardagstillvaron och medverka positivt i barns uppväxt, kamratrelationer och sociala liv är det därför viktigt att alla vuxna i skolan har kunskaper om hur barn gör när de arbetar med relationer. Detta är också en bra grund i arbetet med att främja likabehandling samt förebygga och motverka trakasserier och kränkande behandling i pedagogiska verksamheter.
I denna andra upplaga av boken tas också upp hur skolan kan arbeta med barns relationer och kränkande handlingar ur ett perspektiv som sätter sociala sammanhang och situationer i fokus snarare än barns individuella egenskaper och karaktärer.
Boken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning. Den passar också utmärkt i specialpedagog-, psykolog- och rektorsutbildning samt för kompetensutveckling av verksamma lärare och skolledare.

Andra upplagan
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144107899
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2007)
från 109 kr
Upplaga 2 (2017)
från 355 kr
”Ska vi va idag?” är en vanlig fråga som barn ställer till varandra när de skapar samhörighet i vardagliga relationer i och utanför skolan. Ur barnens perspektiv kan handlingar där de både innesluter och utesluter varandra ses som nödvändiga inslag i deras relationsarbete. Delar av detta samspel kan också få till följd att barn utesluts ur gemenskaper, kränks eller trakasseras av andra barn.
Boken beskriver skolan, organiserad av vuxna, som en central arena för socialt samspel där barn etablerar, upprätthåller och utvecklar relationer. De ordnar sin sociala tillvaro och skapar egna kamratkulturer som i sin tur utgör delar av mer övergripande kulturer och av samhället. För att kunna ingripa i vardagstillvaron och medverka positivt i barns uppväxt, kamratrelationer och sociala liv är det därför viktigt att alla vuxna i skolan har kunskaper om hur barn gör när de arbetar med relationer. Detta är också en bra grund i arbetet med att främja likabehandling samt förebygga och motverka trakasserier och kränkande behandling i pedagogiska verksamheter.
I denna andra upplaga av boken tas också upp hur skolan kan arbeta med barns relationer och kränkande handlingar ur ett perspektiv som sätter sociala sammanhang och situationer i fokus snarare än barns individuella egenskaper och karaktärer.
Boken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning. Den passar också utmärkt i specialpedagog-, psykolog- och rektorsutbildning samt för kompetensutveckling av verksamma lärare och skolledare.

Andra upplagan
”Ska vi va idag?” är en vanlig fråga som barn ställer till varandra när de skapar samhörighet i vardagliga relationer i och utanför skolan. Ur barnens perspektiv kan handlingar där de både innesluter och utesluter varandra ses som nödvändiga inslag i deras relationsarbete. Delar av detta samspel kan också få till följd att barn utesluts ur gemenskaper, kränks eller trakasseras av andra barn.
Boken beskriver skolan, organiserad av vuxna, som en central arena för socialt samspel där barn etablerar, upprätthåller och utvecklar relationer. De ordnar sin sociala tillvaro och skapar egna kamratkulturer som i sin tur utgör delar av mer övergripande kulturer och av samhället. För att kunna ingripa i vardagstillvaron och medverka positivt i barns uppväxt, kamratrelationer och sociala liv är det därför viktigt att alla vuxna i skolan har kunskaper om hur barn gör när de arbetar med relationer. Detta är också en bra grund i arbetet med att främja likabehandling samt förebygga och motverka trakasserier och kränkande behandling i pedagogiska verksamheter.
I denna andra upplaga av boken tas också upp hur skolan kan arbeta med barns relationer och kränkande handlingar ur ett perspektiv som sätter sociala sammanhang och situationer i fokus snarare än barns individuella egenskaper och karaktärer.
Boken vänder sig till studenter på grundläggande lärarutbildning. Den passar också utmärkt i specialpedagog-, psykolog- och rektorsutbildning samt för kompetensutveckling av verksamma lärare och skolledare.

Andra upplagan
Begagnad bok
355 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
355 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar