Professionell kollegialitet : om att utveckla lärares samarbete; Andy Hargreaves, Michael T. O´Connor; 2019
1 säljare

Professionell kollegialitet : om att utveckla lärares samarbete Upplaga 1

av Andy Hargreaves, Michael T. O´Connor
Forskning visar att samarbete mellan lärare kan bidra till att stärka elevers utveckling och lärande. Samtidigt finns det inga garantier för att utveckling sker enbart för att människor träffas, samtalar och utbyter erfarenheter. Mot bakgrund av detta argumenterar författarna till denna bok för vikten av att utveckla professionell kollegialitet.

Professionell kollegialitet innebär att man medvetet designar och utvecklar kollegiala arbetsformer. Därutöver, menar författarna, måste samverkan ske utifrån ett professionellt förhållningssätt. Det vill säga med utgångspunkt i vetenskap och beprövad erfarenhet och med sikte på ett ständigt fördjupande av det professionella kunnandet, samt med en sund närhet/distans till dem man som professionell möter i sin yrkesutövning.

Författarnas argument levandegörs genom fallstudier av professionell kollegialitet i fem olika delar av världen - i Hong Kong, USA, Colombia, Kanada och Norge. Redogörelsen mynnar ut i ett antal grundprinciper och sammanhangsfaktorer som är av betydelse för lärare och rektorer som vill etablera professionell kollegialitet i den egna verksamheten.
Forskning visar att samarbete mellan lärare kan bidra till att stärka elevers utveckling och lärande. Samtidigt finns det inga garantier för att utveckling sker enbart för att människor träffas, samtalar och utbyter erfarenheter. Mot bakgrund av detta argumenterar författarna till denna bok för vikten av att utveckla professionell kollegialitet.

Professionell kollegialitet innebär att man medvetet designar och utvecklar kollegiala arbetsformer. Därutöver, menar författarna, måste samverkan ske utifrån ett professionellt förhållningssätt. Det vill säga med utgångspunkt i vetenskap och beprövad erfarenhet och med sikte på ett ständigt fördjupande av det professionella kunnandet, samt med en sund närhet/distans till dem man som professionell möter i sin yrkesutövning.

Författarnas argument levandegörs genom fallstudier av professionell kollegialitet i fem olika delar av världen - i Hong Kong, USA, Colombia, Kanada och Norge. Redogörelsen mynnar ut i ett antal grundprinciper och sammanhangsfaktorer som är av betydelse för lärare och rektorer som vill etablera professionell kollegialitet i den egna verksamheten.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789144129969
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Engelska
Sidor: 160 st
Forskning visar att samarbete mellan lärare kan bidra till att stärka elevers utveckling och lärande. Samtidigt finns det inga garantier för att utveckling sker enbart för att människor träffas, samtalar och utbyter erfarenheter. Mot bakgrund av detta argumenterar författarna till denna bok för vikten av att utveckla professionell kollegialitet.

Professionell kollegialitet innebär att man medvetet designar och utvecklar kollegiala arbetsformer. Därutöver, menar författarna, måste samverkan ske utifrån ett professionellt förhållningssätt. Det vill säga med utgångspunkt i vetenskap och beprövad erfarenhet och med sikte på ett ständigt fördjupande av det professionella kunnandet, samt med en sund närhet/distans till dem man som professionell möter i sin yrkesutövning.

Författarnas argument levandegörs genom fallstudier av professionell kollegialitet i fem olika delar av världen - i Hong Kong, USA, Colombia, Kanada och Norge. Redogörelsen mynnar ut i ett antal grundprinciper och sammanhangsfaktorer som är av betydelse för lärare och rektorer som vill etablera professionell kollegialitet i den egna verksamheten.
Forskning visar att samarbete mellan lärare kan bidra till att stärka elevers utveckling och lärande. Samtidigt finns det inga garantier för att utveckling sker enbart för att människor träffas, samtalar och utbyter erfarenheter. Mot bakgrund av detta argumenterar författarna till denna bok för vikten av att utveckla professionell kollegialitet.

Professionell kollegialitet innebär att man medvetet designar och utvecklar kollegiala arbetsformer. Därutöver, menar författarna, måste samverkan ske utifrån ett professionellt förhållningssätt. Det vill säga med utgångspunkt i vetenskap och beprövad erfarenhet och med sikte på ett ständigt fördjupande av det professionella kunnandet, samt med en sund närhet/distans till dem man som professionell möter i sin yrkesutövning.

Författarnas argument levandegörs genom fallstudier av professionell kollegialitet i fem olika delar av världen - i Hong Kong, USA, Colombia, Kanada och Norge. Redogörelsen mynnar ut i ett antal grundprinciper och sammanhangsfaktorer som är av betydelse för lärare och rektorer som vill etablera professionell kollegialitet i den egna verksamheten.
Begagnad bok
335 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
335 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar