Skola eller kommunal ungdomsomsorg?; Hans-Albin Larsson; 2002
5 säljare

Skola eller kommunal ungdomsomsorg? Upplaga 1

av Hans-Albin Larsson
Skolan är allas angelägenhet då den är inriktad på framtidens vuxna, de som snart skall bära upp vårt samhälle. Dagens skola fungerar emellertid långt ifrån tillfredsställande. Hur kan så mycket pengar och så mycken ansträngning ha satsats i så många år utan att skolans problem blivit mindre? På ett lättillgängligt och engagerande sätt analyserar Hans Albin Larsson vilka bakomliggande strukturer som hittills påverkat skolbesluten, beslut som måste utvärderas inför de framtida reformer som är oundvikliga.
Den svenska skolan står inför två huvudalternativ. Det ena är att fortsätta på den nuvarande vägen, vilket kan leda till att skolan blir mindre skola och mer en kommunal barn- och ungdomsomsorg. Det andra alternativet är att skolan byter kurs och orienterar sig mot att i första hand vara skola, alltså statens redskap för att ge alla elever en individanpassad utbildning inom ramen för en gemensam human värdegrund. Hur? Här diskuteras och ges förslag till hur det senare alternativet kan genomföras.
Detta är en bok för lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever, föräldrar, beslutsfattare, företagsledare och alla andra som är intresserade av dagens skola, dess historia och dess framtid.
Hans Albin Larsson är professor i historia med inriktning mot historiedidaktik vid Högskolan för lärarutbildning och kommunikation (HLK) i Jönköping.
Skolan är allas angelägenhet då den är inriktad på framtidens vuxna, de som snart skall bära upp vårt samhälle. Dagens skola fungerar emellertid långt ifrån tillfredsställande. Hur kan så mycket pengar och så mycken ansträngning ha satsats i så många år utan att skolans problem blivit mindre? På ett lättillgängligt och engagerande sätt analyserar Hans Albin Larsson vilka bakomliggande strukturer som hittills påverkat skolbesluten, beslut som måste utvärderas inför de framtida reformer som är oundvikliga.
Den svenska skolan står inför två huvudalternativ. Det ena är att fortsätta på den nuvarande vägen, vilket kan leda till att skolan blir mindre skola och mer en kommunal barn- och ungdomsomsorg. Det andra alternativet är att skolan byter kurs och orienterar sig mot att i första hand vara skola, alltså statens redskap för att ge alla elever en individanpassad utbildning inom ramen för en gemensam human värdegrund. Hur? Här diskuteras och ges förslag till hur det senare alternativet kan genomföras.
Detta är en bok för lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever, föräldrar, beslutsfattare, företagsledare och alla andra som är intresserade av dagens skola, dess historia och dess framtid.
Hans Albin Larsson är professor i historia med inriktning mot historiedidaktik vid Högskolan för lärarutbildning och kommunikation (HLK) i Jönköping.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2002
ISBN: 9789171508799
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 155 st
Skolan är allas angelägenhet då den är inriktad på framtidens vuxna, de som snart skall bära upp vårt samhälle. Dagens skola fungerar emellertid långt ifrån tillfredsställande. Hur kan så mycket pengar och så mycken ansträngning ha satsats i så många år utan att skolans problem blivit mindre? På ett lättillgängligt och engagerande sätt analyserar Hans Albin Larsson vilka bakomliggande strukturer som hittills påverkat skolbesluten, beslut som måste utvärderas inför de framtida reformer som är oundvikliga.
Den svenska skolan står inför två huvudalternativ. Det ena är att fortsätta på den nuvarande vägen, vilket kan leda till att skolan blir mindre skola och mer en kommunal barn- och ungdomsomsorg. Det andra alternativet är att skolan byter kurs och orienterar sig mot att i första hand vara skola, alltså statens redskap för att ge alla elever en individanpassad utbildning inom ramen för en gemensam human värdegrund. Hur? Här diskuteras och ges förslag till hur det senare alternativet kan genomföras.
Detta är en bok för lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever, föräldrar, beslutsfattare, företagsledare och alla andra som är intresserade av dagens skola, dess historia och dess framtid.
Hans Albin Larsson är professor i historia med inriktning mot historiedidaktik vid Högskolan för lärarutbildning och kommunikation (HLK) i Jönköping.
Skolan är allas angelägenhet då den är inriktad på framtidens vuxna, de som snart skall bära upp vårt samhälle. Dagens skola fungerar emellertid långt ifrån tillfredsställande. Hur kan så mycket pengar och så mycken ansträngning ha satsats i så många år utan att skolans problem blivit mindre? På ett lättillgängligt och engagerande sätt analyserar Hans Albin Larsson vilka bakomliggande strukturer som hittills påverkat skolbesluten, beslut som måste utvärderas inför de framtida reformer som är oundvikliga.
Den svenska skolan står inför två huvudalternativ. Det ena är att fortsätta på den nuvarande vägen, vilket kan leda till att skolan blir mindre skola och mer en kommunal barn- och ungdomsomsorg. Det andra alternativet är att skolan byter kurs och orienterar sig mot att i första hand vara skola, alltså statens redskap för att ge alla elever en individanpassad utbildning inom ramen för en gemensam human värdegrund. Hur? Här diskuteras och ges förslag till hur det senare alternativet kan genomföras.
Detta är en bok för lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever, föräldrar, beslutsfattare, företagsledare och alla andra som är intresserade av dagens skola, dess historia och dess framtid.
Hans Albin Larsson är professor i historia med inriktning mot historiedidaktik vid Högskolan för lärarutbildning och kommunikation (HLK) i Jönköping.
Begagnad bok
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar