Specialpedagogik i praktiken : stöd och inspiration för lärare; Eva Helin Henriksson, Susanne Ivarsson Borg, Annika Norlin, Carina Persson, Ingela Ulvestig; 2020
spara 20%
5+ säljare

Specialpedagogik i praktiken : stöd och inspiration för lärare Upplaga 1

av Eva Helin Henriksson, Susanne Ivarsson Borg, Annika Norlin, Carina Persson, Ingela Ulvestig
Specialpedagogik i praktiken belyser att alla lärare behöver specialpedagogisk kompetens för att kunna göra undervisningen tillgänglig för alla elever och få en ökad förståelse för olikheter bland elever. För att kunna möta hela bredden av olikheter hos eleverna i en klass, behövs ett specialpedagogiskt förhållningssätt som gynnar alla elever och läraren har rollen som den självklara ledaren.

Den här boken utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där grundtanken är att lärare arbetar tillsammans och lär av och med varandra. Lärare upplever sig många gånger som ensamma i sitt uppdrag. Boken vill stödja lärare i deras yrkesroll genom att visa på vinster med kollegialt lärande. Den utgår också från ett relationellt perspektiv innebärande att elever i svårigheter är ett gemensamt ansvar för alla som arbetar i skolan.

Skolan är till för alla elever och skolans uppdrag är att arbeta kompensatoriskt för att kunna balansera de skillnader som finns i elevers förutsättningar och förmågor att ta till sig kunskap i undervisningen. Det som gör specialpedagogiken unik är att den grundar sig på att belysa och ta fram bästa möjliga förutsättningar för lärande och lärmiljöer när allmänna lösningar inte räcker till. Specialpedagogik möter alla elever. Varje verksam lärare behöver därför ha kunskap om hur man arbetar med specialpedagogik i praktiken.

Boken vänder sig till yrkesverksamma lärare i skolan och andra med intresse för elevers lärande och för skolutveckling. Den kan också vara lämplig som kurslitteratur och fungera som ett stöd för dem som senare kommer att arbeta i skolan.
Specialpedagogik i praktiken belyser att alla lärare behöver specialpedagogisk kompetens för att kunna göra undervisningen tillgänglig för alla elever och få en ökad förståelse för olikheter bland elever. För att kunna möta hela bredden av olikheter hos eleverna i en klass, behövs ett specialpedagogiskt förhållningssätt som gynnar alla elever och läraren har rollen som den självklara ledaren.

Den här boken utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där grundtanken är att lärare arbetar tillsammans och lär av och med varandra. Lärare upplever sig många gånger som ensamma i sitt uppdrag. Boken vill stödja lärare i deras yrkesroll genom att visa på vinster med kollegialt lärande. Den utgår också från ett relationellt perspektiv innebärande att elever i svårigheter är ett gemensamt ansvar för alla som arbetar i skolan.

Skolan är till för alla elever och skolans uppdrag är att arbeta kompensatoriskt för att kunna balansera de skillnader som finns i elevers förutsättningar och förmågor att ta till sig kunskap i undervisningen. Det som gör specialpedagogiken unik är att den grundar sig på att belysa och ta fram bästa möjliga förutsättningar för lärande och lärmiljöer när allmänna lösningar inte räcker till. Specialpedagogik möter alla elever. Varje verksam lärare behöver därför ha kunskap om hur man arbetar med specialpedagogik i praktiken.

Boken vänder sig till yrkesverksamma lärare i skolan och andra med intresse för elevers lärande och för skolutveckling. Den kan också vara lämplig som kurslitteratur och fungera som ett stöd för dem som senare kommer att arbeta i skolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144130026
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 184 st
Specialpedagogik i praktiken belyser att alla lärare behöver specialpedagogisk kompetens för att kunna göra undervisningen tillgänglig för alla elever och få en ökad förståelse för olikheter bland elever. För att kunna möta hela bredden av olikheter hos eleverna i en klass, behövs ett specialpedagogiskt förhållningssätt som gynnar alla elever och läraren har rollen som den självklara ledaren.

Den här boken utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där grundtanken är att lärare arbetar tillsammans och lär av och med varandra. Lärare upplever sig många gånger som ensamma i sitt uppdrag. Boken vill stödja lärare i deras yrkesroll genom att visa på vinster med kollegialt lärande. Den utgår också från ett relationellt perspektiv innebärande att elever i svårigheter är ett gemensamt ansvar för alla som arbetar i skolan.

Skolan är till för alla elever och skolans uppdrag är att arbeta kompensatoriskt för att kunna balansera de skillnader som finns i elevers förutsättningar och förmågor att ta till sig kunskap i undervisningen. Det som gör specialpedagogiken unik är att den grundar sig på att belysa och ta fram bästa möjliga förutsättningar för lärande och lärmiljöer när allmänna lösningar inte räcker till. Specialpedagogik möter alla elever. Varje verksam lärare behöver därför ha kunskap om hur man arbetar med specialpedagogik i praktiken.

Boken vänder sig till yrkesverksamma lärare i skolan och andra med intresse för elevers lärande och för skolutveckling. Den kan också vara lämplig som kurslitteratur och fungera som ett stöd för dem som senare kommer att arbeta i skolan.
Specialpedagogik i praktiken belyser att alla lärare behöver specialpedagogisk kompetens för att kunna göra undervisningen tillgänglig för alla elever och få en ökad förståelse för olikheter bland elever. För att kunna möta hela bredden av olikheter hos eleverna i en klass, behövs ett specialpedagogiskt förhållningssätt som gynnar alla elever och läraren har rollen som den självklara ledaren.

Den här boken utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där grundtanken är att lärare arbetar tillsammans och lär av och med varandra. Lärare upplever sig många gånger som ensamma i sitt uppdrag. Boken vill stödja lärare i deras yrkesroll genom att visa på vinster med kollegialt lärande. Den utgår också från ett relationellt perspektiv innebärande att elever i svårigheter är ett gemensamt ansvar för alla som arbetar i skolan.

Skolan är till för alla elever och skolans uppdrag är att arbeta kompensatoriskt för att kunna balansera de skillnader som finns i elevers förutsättningar och förmågor att ta till sig kunskap i undervisningen. Det som gör specialpedagogiken unik är att den grundar sig på att belysa och ta fram bästa möjliga förutsättningar för lärande och lärmiljöer när allmänna lösningar inte räcker till. Specialpedagogik möter alla elever. Varje verksam lärare behöver därför ha kunskap om hur man arbetar med specialpedagogik i praktiken.

Boken vänder sig till yrkesverksamma lärare i skolan och andra med intresse för elevers lärande och för skolutveckling. Den kan också vara lämplig som kurslitteratur och fungera som ett stöd för dem som senare kommer att arbeta i skolan.
Begagnad bok
249 kr311 krSpara 62 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
249 kr311 krSpara 62 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar