Språkinriktad undervisning : en handbok; Maaike Hajer, Theun Meestringa; 2010
5+ säljare

Språkinriktad undervisning : en handbok Upplaga 1

av Maaike Hajer, Theun Meestringa
I många klassrum finns idag elever med flerspråkig bakgrund. Undervisningen i skolans ämnen sker emellertid mest på svenska. Hur klarar skolan utmaningen att ge ämnesundervisning av hög kvalitet när det finns så stora skillnader i elevernas behärskning av svenskan? Vilka verktyg kan skolan ge lärare i alla ämnen och program för att göra undervisningen både mer effektiv och lockande? Maaike Hajer och Theun Meestringa visar hur ämneslärare kan fördjupa sin förståelse av sambandet mellan språk och lärande. Handfasta exempel och metoder skapar förutsättningar för högre måluppfyllelse för grundskolans högstadium och för gymnasiet. Stöd ges till att utforma ämnesundervisningen på ett språkutvecklande sätt, från planering och förberedelser till genomförande och utvärdering. Boken kan också användas i arbetslag för kunskapsdiskussioner om bl.a. bedömningskriterier och för att främja ämnesövergripande arbetssätt. Om författarna
Maaike Hajer är professor vid lärarutbildningen i Utrecht och har föreläst och skrivit om didaktik och skolans språkpolicy både i Sverige och i Nederländerna. Hon var 2008 gästprofessor vid Göteborgs universitet och arbetar nu som forskningsledare vid Språkforskningsinstitutet inom Stockholms kommuns utbildningsförvaltning. Theun Meestringa arbetar vid Nederländernas Nationella Institut för Läroplansutveckling SLO med utveckling av kommentarmaterial samt som rådgivare för skolor som vill utveckla språkinriktad ämnesundervisning. Tillsammans samordnar de en nationell plattform för språkinriktad ämnesundervisning.
I många klassrum finns idag elever med flerspråkig bakgrund. Undervisningen i skolans ämnen sker emellertid mest på svenska. Hur klarar skolan utmaningen att ge ämnesundervisning av hög kvalitet när det finns så stora skillnader i elevernas behärskning av svenskan? Vilka verktyg kan skolan ge lärare i alla ämnen och program för att göra undervisningen både mer effektiv och lockande? Maaike Hajer och Theun Meestringa visar hur ämneslärare kan fördjupa sin förståelse av sambandet mellan språk och lärande. Handfasta exempel och metoder skapar förutsättningar för högre måluppfyllelse för grundskolans högstadium och för gymnasiet. Stöd ges till att utforma ämnesundervisningen på ett språkutvecklande sätt, från planering och förberedelser till genomförande och utvärdering. Boken kan också användas i arbetslag för kunskapsdiskussioner om bl.a. bedömningskriterier och för att främja ämnesövergripande arbetssätt. Om författarna
Maaike Hajer är professor vid lärarutbildningen i Utrecht och har föreläst och skrivit om didaktik och skolans språkpolicy både i Sverige och i Nederländerna. Hon var 2008 gästprofessor vid Göteborgs universitet och arbetar nu som forskningsledare vid Språkforskningsinstitutet inom Stockholms kommuns utbildningsförvaltning. Theun Meestringa arbetar vid Nederländernas Nationella Institut för Läroplansutveckling SLO med utveckling av kommentarmaterial samt som rådgivare för skolor som vill utveckla språkinriktad ämnesundervisning. Tillsammans samordnar de en nationell plattform för språkinriktad ämnesundervisning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789173828383
Förlag: Hallgren & Fallgren
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 226 st
3 upplagor
Upplaga 3 (2020)
från 359 kr
Upplaga 2 (2018)
från 289 kr
Upplaga 1 (2010)
från 145 kr
I många klassrum finns idag elever med flerspråkig bakgrund. Undervisningen i skolans ämnen sker emellertid mest på svenska. Hur klarar skolan utmaningen att ge ämnesundervisning av hög kvalitet när det finns så stora skillnader i elevernas behärskning av svenskan? Vilka verktyg kan skolan ge lärare i alla ämnen och program för att göra undervisningen både mer effektiv och lockande? Maaike Hajer och Theun Meestringa visar hur ämneslärare kan fördjupa sin förståelse av sambandet mellan språk och lärande. Handfasta exempel och metoder skapar förutsättningar för högre måluppfyllelse för grundskolans högstadium och för gymnasiet. Stöd ges till att utforma ämnesundervisningen på ett språkutvecklande sätt, från planering och förberedelser till genomförande och utvärdering. Boken kan också användas i arbetslag för kunskapsdiskussioner om bl.a. bedömningskriterier och för att främja ämnesövergripande arbetssätt. Om författarna
Maaike Hajer är professor vid lärarutbildningen i Utrecht och har föreläst och skrivit om didaktik och skolans språkpolicy både i Sverige och i Nederländerna. Hon var 2008 gästprofessor vid Göteborgs universitet och arbetar nu som forskningsledare vid Språkforskningsinstitutet inom Stockholms kommuns utbildningsförvaltning. Theun Meestringa arbetar vid Nederländernas Nationella Institut för Läroplansutveckling SLO med utveckling av kommentarmaterial samt som rådgivare för skolor som vill utveckla språkinriktad ämnesundervisning. Tillsammans samordnar de en nationell plattform för språkinriktad ämnesundervisning.
I många klassrum finns idag elever med flerspråkig bakgrund. Undervisningen i skolans ämnen sker emellertid mest på svenska. Hur klarar skolan utmaningen att ge ämnesundervisning av hög kvalitet när det finns så stora skillnader i elevernas behärskning av svenskan? Vilka verktyg kan skolan ge lärare i alla ämnen och program för att göra undervisningen både mer effektiv och lockande? Maaike Hajer och Theun Meestringa visar hur ämneslärare kan fördjupa sin förståelse av sambandet mellan språk och lärande. Handfasta exempel och metoder skapar förutsättningar för högre måluppfyllelse för grundskolans högstadium och för gymnasiet. Stöd ges till att utforma ämnesundervisningen på ett språkutvecklande sätt, från planering och förberedelser till genomförande och utvärdering. Boken kan också användas i arbetslag för kunskapsdiskussioner om bl.a. bedömningskriterier och för att främja ämnesövergripande arbetssätt. Om författarna
Maaike Hajer är professor vid lärarutbildningen i Utrecht och har föreläst och skrivit om didaktik och skolans språkpolicy både i Sverige och i Nederländerna. Hon var 2008 gästprofessor vid Göteborgs universitet och arbetar nu som forskningsledare vid Språkforskningsinstitutet inom Stockholms kommuns utbildningsförvaltning. Theun Meestringa arbetar vid Nederländernas Nationella Institut för Läroplansutveckling SLO med utveckling av kommentarmaterial samt som rådgivare för skolor som vill utveckla språkinriktad ämnesundervisning. Tillsammans samordnar de en nationell plattform för språkinriktad ämnesundervisning.
Begagnad bok
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar