Vägval och växande : människor i behov av stöd: förhållningssätt, identitet, kunskap, praktik; Ingrid Liljeroth; 2017
spara 26%
5+ säljare

Vägval och växande : människor i behov av stöd: förhållningssätt, identitet, kunskap, praktik Upplaga 3

av Ingrid Liljeroth
Vad är användbar kunskap och hur formas den för att nå fram till dem som berörs? Författaren behandlar problematiken med att vetenskap är avhängig individers tänkande och rådande synsätt i samhället och hur det påverkar insatser för människor i behov av stöd. Betoningen ligger på kunskapsbildning i praktik, utbildning och forskning där kärnan utgörs av individens tänkande.

För att nå fram till människor måste kunskap byggas upp på många nivåer till ett kunskapssystem. Där ingår kunskaper om identitetsutveckling, betydelse av funktionsnedsättningar och diagnoser, förmåga till kommunikation och förståelse för hur verksamheter fungerar.

Vägval och växande vänder sig till studenter inom psykolog- och socionomprogrammet, specialpedagoger och andra utbildningar inom LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).

Författaren Ingrid Liljeroth är psykolog och f.d. lektor i specialpedagogik, docent i pedagogik och biträdande professor i Strömstad akademi. Hon har forskat bland annat kring identitetsutveckling och funktionsnedsättningar och har utvecklat grunderna i ett förhållningssätt byggt på ett förståelseparadigm i praktik, utbildning och forskning. I en forskningsgrupp har hon medverkat i utvecklingen av ett idé-tanke-kunskapssystem om verksamma verksamheter.
Vad är användbar kunskap och hur formas den för att nå fram till dem som berörs? Författaren behandlar problematiken med att vetenskap är avhängig individers tänkande och rådande synsätt i samhället och hur det påverkar insatser för människor i behov av stöd. Betoningen ligger på kunskapsbildning i praktik, utbildning och forskning där kärnan utgörs av individens tänkande.

För att nå fram till människor måste kunskap byggas upp på många nivåer till ett kunskapssystem. Där ingår kunskaper om identitetsutveckling, betydelse av funktionsnedsättningar och diagnoser, förmåga till kommunikation och förståelse för hur verksamheter fungerar.

Vägval och växande vänder sig till studenter inom psykolog- och socionomprogrammet, specialpedagoger och andra utbildningar inom LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).

Författaren Ingrid Liljeroth är psykolog och f.d. lektor i specialpedagogik, docent i pedagogik och biträdande professor i Strömstad akademi. Hon har forskat bland annat kring identitetsutveckling och funktionsnedsättningar och har utvecklat grunderna i ett förhållningssätt byggt på ett förståelseparadigm i praktik, utbildning och forskning. I en forskningsgrupp har hon medverkat i utvecklingen av ett idé-tanke-kunskapssystem om verksamma verksamheter.
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789147113040
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 264 st
Vad är användbar kunskap och hur formas den för att nå fram till dem som berörs? Författaren behandlar problematiken med att vetenskap är avhängig individers tänkande och rådande synsätt i samhället och hur det påverkar insatser för människor i behov av stöd. Betoningen ligger på kunskapsbildning i praktik, utbildning och forskning där kärnan utgörs av individens tänkande.

För att nå fram till människor måste kunskap byggas upp på många nivåer till ett kunskapssystem. Där ingår kunskaper om identitetsutveckling, betydelse av funktionsnedsättningar och diagnoser, förmåga till kommunikation och förståelse för hur verksamheter fungerar.

Vägval och växande vänder sig till studenter inom psykolog- och socionomprogrammet, specialpedagoger och andra utbildningar inom LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).

Författaren Ingrid Liljeroth är psykolog och f.d. lektor i specialpedagogik, docent i pedagogik och biträdande professor i Strömstad akademi. Hon har forskat bland annat kring identitetsutveckling och funktionsnedsättningar och har utvecklat grunderna i ett förhållningssätt byggt på ett förståelseparadigm i praktik, utbildning och forskning. I en forskningsgrupp har hon medverkat i utvecklingen av ett idé-tanke-kunskapssystem om verksamma verksamheter.
Vad är användbar kunskap och hur formas den för att nå fram till dem som berörs? Författaren behandlar problematiken med att vetenskap är avhängig individers tänkande och rådande synsätt i samhället och hur det påverkar insatser för människor i behov av stöd. Betoningen ligger på kunskapsbildning i praktik, utbildning och forskning där kärnan utgörs av individens tänkande.

För att nå fram till människor måste kunskap byggas upp på många nivåer till ett kunskapssystem. Där ingår kunskaper om identitetsutveckling, betydelse av funktionsnedsättningar och diagnoser, förmåga till kommunikation och förståelse för hur verksamheter fungerar.

Vägval och växande vänder sig till studenter inom psykolog- och socionomprogrammet, specialpedagoger och andra utbildningar inom LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).

Författaren Ingrid Liljeroth är psykolog och f.d. lektor i specialpedagogik, docent i pedagogik och biträdande professor i Strömstad akademi. Hon har forskat bland annat kring identitetsutveckling och funktionsnedsättningar och har utvecklat grunderna i ett förhållningssätt byggt på ett förståelseparadigm i praktik, utbildning och forskning. I en forskningsgrupp har hon medverkat i utvecklingen av ett idé-tanke-kunskapssystem om verksamma verksamheter.
Begagnad bok
449 kr604 krSpara 155 kr (26%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
449 kr604 krSpara 155 kr (26%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar