Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken; Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson; 2024
endast ny

Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken Upplaga 2

av Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson

Denna bok belyser vikten av språkets roll i undervisning och strävar efter att flytta fokus från enbart barns och elevers språkfärdigheter och potentiella problem till att introducera begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet.

Språklig sårbarhet är en egenskap som kan existera hos en individ och dess påverkan kan variera beroende på olika kontexter. Den blir ofta tydligare under situationer med höga språkkrav, men kan även finnas latent och påverka den språkliga processen och förståelsen.

Pedagogisk sårbarhet fokuserar på lärarnas möjligheter att främja språkutveckling, vilket är beroende av faktorer såsom skolans resurser, ledning och organisatoriska struktur.

Boken går igenom normal språk-, läs- och skrivutveckling och utforskar även hur sårbarhet i kommunikation kan se ut mot bakgrund av ekonomiska, språkliga och biologiska faktorer. Ett viktigt tema är samarbetet mellan olika yrkesgrupper.

"Språklig sårbarhet i förskola och skola" riktar sig till yrkesverksamma och studerande förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder, samt personer inom elevhälsa och de med ledningsansvar.

Denna bok belyser vikten av språkets roll i undervisning och strävar efter att flytta fokus från enbart barns och elevers språkfärdigheter och potentiella problem till att introducera begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet.

Språklig sårbarhet är en egenskap som kan existera hos en individ och dess påverkan kan variera beroende på olika kontexter. Den blir ofta tydligare under situationer med höga språkkrav, men kan även finnas latent och påverka den språkliga processen och förståelsen.

Pedagogisk sårbarhet fokuserar på lärarnas möjligheter att främja språkutveckling, vilket är beroende av faktorer såsom skolans resurser, ledning och organisatoriska struktur.

Boken går igenom normal språk-, läs- och skrivutveckling och utforskar även hur sårbarhet i kommunikation kan se ut mot bakgrund av ekonomiska, språkliga och biologiska faktorer. Ett viktigt tema är samarbetet mellan olika yrkesgrupper.

"Språklig sårbarhet i förskola och skola" riktar sig till yrkesverksamma och studerande förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder, samt personer inom elevhälsa och de med ledningsansvar.

Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789144176420
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 312 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2016)
från 289 kr
Upplaga 2 (2024)
383 kr (endast ny)

Denna bok belyser vikten av språkets roll i undervisning och strävar efter att flytta fokus från enbart barns och elevers språkfärdigheter och potentiella problem till att introducera begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet.

Språklig sårbarhet är en egenskap som kan existera hos en individ och dess påverkan kan variera beroende på olika kontexter. Den blir ofta tydligare under situationer med höga språkkrav, men kan även finnas latent och påverka den språkliga processen och förståelsen.

Pedagogisk sårbarhet fokuserar på lärarnas möjligheter att främja språkutveckling, vilket är beroende av faktorer såsom skolans resurser, ledning och organisatoriska struktur.

Boken går igenom normal språk-, läs- och skrivutveckling och utforskar även hur sårbarhet i kommunikation kan se ut mot bakgrund av ekonomiska, språkliga och biologiska faktorer. Ett viktigt tema är samarbetet mellan olika yrkesgrupper.

"Språklig sårbarhet i förskola och skola" riktar sig till yrkesverksamma och studerande förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder, samt personer inom elevhälsa och de med ledningsansvar.

Denna bok belyser vikten av språkets roll i undervisning och strävar efter att flytta fokus från enbart barns och elevers språkfärdigheter och potentiella problem till att introducera begreppen språklig och pedagogisk sårbarhet.

Språklig sårbarhet är en egenskap som kan existera hos en individ och dess påverkan kan variera beroende på olika kontexter. Den blir ofta tydligare under situationer med höga språkkrav, men kan även finnas latent och påverka den språkliga processen och förståelsen.

Pedagogisk sårbarhet fokuserar på lärarnas möjligheter att främja språkutveckling, vilket är beroende av faktorer såsom skolans resurser, ledning och organisatoriska struktur.

Boken går igenom normal språk-, läs- och skrivutveckling och utforskar även hur sårbarhet i kommunikation kan se ut mot bakgrund av ekonomiska, språkliga och biologiska faktorer. Ett viktigt tema är samarbetet mellan olika yrkesgrupper.

"Språklig sårbarhet i förskola och skola" riktar sig till yrkesverksamma och studerande förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder, samt personer inom elevhälsa och de med ledningsansvar.

Ny bok
364 kr383 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
364 kr383 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)