Att upptäcka naturvetenskap : i förskolan; Lisa Dessborn, Marie Fridberg, Susanne Thulin; 2021
endast ny

Att upptäcka naturvetenskap : i förskolan Upplaga 1

av Lisa Dessborn, Marie Fridberg, Susanne Thulin
Den här boken täcker tio övergripande naturvetenskapliga teman inom ämnena kemi, fysik, ekologi, mikrobiologi, geovetenskap och teknik. Innehållet har oftast sin utgångspunkt i vardagsfenomen som barnen själva uppmärksammar. I varje kapitel får man följa barns upplevelser av, frågor om och förståelser för olika naturvetenskapliga fenomen. Genom undersökningar och aktiviteter som är beskrivna i boken utvecklar barnen sina resonemang och får ökade insikter och ett vidgat perspektiv.

Boken innehåller inte bara barnens kommentarer utan en dialog mellan barn och pedagog. Genom produktiva frågor och resonemang kopplade till aktiviteter hjälper pedagogen barnen att utveckla en ökad förståelse för naturvetenskap. Dialogen innehåller också lärarens barnanpassade förklaringar för att illustrera hur man på ett enkelt sätt kan göra avancerade naturvetenskapliga fenomen begripliga för barn.

Genomgående i boken finns didaktiska reflektioner kring bland annat val av metod, eventuella fallgropar och förbättringsmöjligheter. Det finns även informationsrutor med vetenskapliga förklaringar till de olika fenomen som undersöks. Syftet med denna del är att den vuxna läsaren ska kunna fördjupa sig lite i ämnet och utveckla sin naturvetenskapliga kompetens.

Boken riktar sig främst till studenter på förskollärarutbildningen och aktiva förskollärare. Aktiviteterna är enkla att utföra och det krävs ingen särskild utrustning. Därför fungerar denna bok även som inspirationskälla för föräldrar och barn med naturvetenskapliga intressen.
Den här boken täcker tio övergripande naturvetenskapliga teman inom ämnena kemi, fysik, ekologi, mikrobiologi, geovetenskap och teknik. Innehållet har oftast sin utgångspunkt i vardagsfenomen som barnen själva uppmärksammar. I varje kapitel får man följa barns upplevelser av, frågor om och förståelser för olika naturvetenskapliga fenomen. Genom undersökningar och aktiviteter som är beskrivna i boken utvecklar barnen sina resonemang och får ökade insikter och ett vidgat perspektiv.

Boken innehåller inte bara barnens kommentarer utan en dialog mellan barn och pedagog. Genom produktiva frågor och resonemang kopplade till aktiviteter hjälper pedagogen barnen att utveckla en ökad förståelse för naturvetenskap. Dialogen innehåller också lärarens barnanpassade förklaringar för att illustrera hur man på ett enkelt sätt kan göra avancerade naturvetenskapliga fenomen begripliga för barn.

Genomgående i boken finns didaktiska reflektioner kring bland annat val av metod, eventuella fallgropar och förbättringsmöjligheter. Det finns även informationsrutor med vetenskapliga förklaringar till de olika fenomen som undersöks. Syftet med denna del är att den vuxna läsaren ska kunna fördjupa sig lite i ämnet och utveckla sin naturvetenskapliga kompetens.

Boken riktar sig främst till studenter på förskollärarutbildningen och aktiva förskollärare. Aktiviteterna är enkla att utföra och det krävs ingen särskild utrustning. Därför fungerar denna bok även som inspirationskälla för föräldrar och barn med naturvetenskapliga intressen.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789144141435
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 225 st
Den här boken täcker tio övergripande naturvetenskapliga teman inom ämnena kemi, fysik, ekologi, mikrobiologi, geovetenskap och teknik. Innehållet har oftast sin utgångspunkt i vardagsfenomen som barnen själva uppmärksammar. I varje kapitel får man följa barns upplevelser av, frågor om och förståelser för olika naturvetenskapliga fenomen. Genom undersökningar och aktiviteter som är beskrivna i boken utvecklar barnen sina resonemang och får ökade insikter och ett vidgat perspektiv.

Boken innehåller inte bara barnens kommentarer utan en dialog mellan barn och pedagog. Genom produktiva frågor och resonemang kopplade till aktiviteter hjälper pedagogen barnen att utveckla en ökad förståelse för naturvetenskap. Dialogen innehåller också lärarens barnanpassade förklaringar för att illustrera hur man på ett enkelt sätt kan göra avancerade naturvetenskapliga fenomen begripliga för barn.

Genomgående i boken finns didaktiska reflektioner kring bland annat val av metod, eventuella fallgropar och förbättringsmöjligheter. Det finns även informationsrutor med vetenskapliga förklaringar till de olika fenomen som undersöks. Syftet med denna del är att den vuxna läsaren ska kunna fördjupa sig lite i ämnet och utveckla sin naturvetenskapliga kompetens.

Boken riktar sig främst till studenter på förskollärarutbildningen och aktiva förskollärare. Aktiviteterna är enkla att utföra och det krävs ingen särskild utrustning. Därför fungerar denna bok även som inspirationskälla för föräldrar och barn med naturvetenskapliga intressen.
Den här boken täcker tio övergripande naturvetenskapliga teman inom ämnena kemi, fysik, ekologi, mikrobiologi, geovetenskap och teknik. Innehållet har oftast sin utgångspunkt i vardagsfenomen som barnen själva uppmärksammar. I varje kapitel får man följa barns upplevelser av, frågor om och förståelser för olika naturvetenskapliga fenomen. Genom undersökningar och aktiviteter som är beskrivna i boken utvecklar barnen sina resonemang och får ökade insikter och ett vidgat perspektiv.

Boken innehåller inte bara barnens kommentarer utan en dialog mellan barn och pedagog. Genom produktiva frågor och resonemang kopplade till aktiviteter hjälper pedagogen barnen att utveckla en ökad förståelse för naturvetenskap. Dialogen innehåller också lärarens barnanpassade förklaringar för att illustrera hur man på ett enkelt sätt kan göra avancerade naturvetenskapliga fenomen begripliga för barn.

Genomgående i boken finns didaktiska reflektioner kring bland annat val av metod, eventuella fallgropar och förbättringsmöjligheter. Det finns även informationsrutor med vetenskapliga förklaringar till de olika fenomen som undersöks. Syftet med denna del är att den vuxna läsaren ska kunna fördjupa sig lite i ämnet och utveckla sin naturvetenskapliga kompetens.

Boken riktar sig främst till studenter på förskollärarutbildningen och aktiva förskollärare. Aktiviteterna är enkla att utföra och det krävs ingen särskild utrustning. Därför fungerar denna bok även som inspirationskälla för föräldrar och barn med naturvetenskapliga intressen.
Ny bok
296 kr311 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
296 kr311 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)