Brister eller olikheter? - Specialpedagogik på alternativa grundvalar; Hans Atterström, Roland S Persson; 2000
5+ säljare

Brister eller olikheter? - Specialpedagogik på alternativa grundvalar Upplaga 1

av Hans Atterström, Roland S Persson
I denna bok ifrågasätter författarna den förhärskande synen på specialpedagogiska åtgärder som ett sätt att avhjälpa en eller flera av samhället påpekade brister. Detta ställs mot ett alternativt synsätt som understryker elevers individuella psykologiska skillnader och olika kompetens. Författarna ger i boken förslag till vidare läsning och självstudier av litteratur som är både positiv och kritisk till de tankegångar som presenteras.

Några av bokens huvudpunkter är:

Hurdan skola vill vi ha?Olika historiska specialpedagogiska modellerFlerkompetens och flervetenskaplighetBarn i behov av särskilt stöd i ett rationalistiskt utbildningssystemBristmodell kontra differentieringsmodellSpecialpedagogisk lärarroll, lärarfunktion och lärarkompetensBoken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och pedagoger, skolledare, pedagogiska forskare och utbildningspolitiker på alla nivåer. Den är avsedd att, ibland provokativt, väcka tankar och debatt om behovet av en alternativ grundval för skola och utbildning.
I denna bok ifrågasätter författarna den förhärskande synen på specialpedagogiska åtgärder som ett sätt att avhjälpa en eller flera av samhället påpekade brister. Detta ställs mot ett alternativt synsätt som understryker elevers individuella psykologiska skillnader och olika kompetens. Författarna ger i boken förslag till vidare läsning och självstudier av litteratur som är både positiv och kritisk till de tankegångar som presenteras.

Några av bokens huvudpunkter är:

Hurdan skola vill vi ha?Olika historiska specialpedagogiska modellerFlerkompetens och flervetenskaplighetBarn i behov av särskilt stöd i ett rationalistiskt utbildningssystemBristmodell kontra differentieringsmodellSpecialpedagogisk lärarroll, lärarfunktion och lärarkompetensBoken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och pedagoger, skolledare, pedagogiska forskare och utbildningspolitiker på alla nivåer. Den är avsedd att, ibland provokativt, väcka tankar och debatt om behovet av en alternativ grundval för skola och utbildning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2000
ISBN: 9789144012834
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 67 st
I denna bok ifrågasätter författarna den förhärskande synen på specialpedagogiska åtgärder som ett sätt att avhjälpa en eller flera av samhället påpekade brister. Detta ställs mot ett alternativt synsätt som understryker elevers individuella psykologiska skillnader och olika kompetens. Författarna ger i boken förslag till vidare läsning och självstudier av litteratur som är både positiv och kritisk till de tankegångar som presenteras.

Några av bokens huvudpunkter är:

Hurdan skola vill vi ha?Olika historiska specialpedagogiska modellerFlerkompetens och flervetenskaplighetBarn i behov av särskilt stöd i ett rationalistiskt utbildningssystemBristmodell kontra differentieringsmodellSpecialpedagogisk lärarroll, lärarfunktion och lärarkompetensBoken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och pedagoger, skolledare, pedagogiska forskare och utbildningspolitiker på alla nivåer. Den är avsedd att, ibland provokativt, väcka tankar och debatt om behovet av en alternativ grundval för skola och utbildning.
I denna bok ifrågasätter författarna den förhärskande synen på specialpedagogiska åtgärder som ett sätt att avhjälpa en eller flera av samhället påpekade brister. Detta ställs mot ett alternativt synsätt som understryker elevers individuella psykologiska skillnader och olika kompetens. Författarna ger i boken förslag till vidare läsning och självstudier av litteratur som är både positiv och kritisk till de tankegångar som presenteras.

Några av bokens huvudpunkter är:

Hurdan skola vill vi ha?Olika historiska specialpedagogiska modellerFlerkompetens och flervetenskaplighetBarn i behov av särskilt stöd i ett rationalistiskt utbildningssystemBristmodell kontra differentieringsmodellSpecialpedagogisk lärarroll, lärarfunktion och lärarkompetensBoken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och pedagoger, skolledare, pedagogiska forskare och utbildningspolitiker på alla nivåer. Den är avsedd att, ibland provokativt, väcka tankar och debatt om behovet av en alternativ grundval för skola och utbildning.
Begagnad bok
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar