Dans som undervisning : dans, pedagogik, estetik, etik - teori och metod; Paul Moerman; 2021

Dans som undervisning : dans, pedagogik, estetik, etik - teori och metod Upplaga 1

av Paul Moerman
I boken presenterar författaren en teoretisk grund i spänningsfältet mellan danskonst och pedagogik, förankrad hos utbildningsteoretikern Gert Biesta, pragmatikern John Dewey och danspedagogen och forskaren Susan Stinson, samt en handfast metodik för förskolans, skolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet.

Dans erbjuder barnet och eleven ett sätt att öppna sig för världen och med sin handlingskraft och fantasi gå i dialog med den, att estetiskt erfara en värld av kunskap och att etiskt vara med andra. På så sätt kan dans undervisa om vad det innebär att vara i världen, den värld vi är satta till att gemensamt förvalta och ta hand om.

Dans som undervisning vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter inom förskola och grundskola, anpassad skola och fritidshem som vill utveckla formerna för sin undervisning i dans, språk, matematik och naturkunskap, men också till beslutsfattare, skolledare, föräldrar och andra som är intresserade av dansens och konstens djupare betydelse för utbildning.
I boken presenterar författaren en teoretisk grund i spänningsfältet mellan danskonst och pedagogik, förankrad hos utbildningsteoretikern Gert Biesta, pragmatikern John Dewey och danspedagogen och forskaren Susan Stinson, samt en handfast metodik för förskolans, skolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet.

Dans erbjuder barnet och eleven ett sätt att öppna sig för världen och med sin handlingskraft och fantasi gå i dialog med den, att estetiskt erfara en värld av kunskap och att etiskt vara med andra. På så sätt kan dans undervisa om vad det innebär att vara i världen, den värld vi är satta till att gemensamt förvalta och ta hand om.

Dans som undervisning vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter inom förskola och grundskola, anpassad skola och fritidshem som vill utveckla formerna för sin undervisning i dans, språk, matematik och naturkunskap, men också till beslutsfattare, skolledare, föräldrar och andra som är intresserade av dansens och konstens djupare betydelse för utbildning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789144143743
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 260 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2022)
från 335 kr
Upplaga 1 (2021)
341 kr (endast ny)
I boken presenterar författaren en teoretisk grund i spänningsfältet mellan danskonst och pedagogik, förankrad hos utbildningsteoretikern Gert Biesta, pragmatikern John Dewey och danspedagogen och forskaren Susan Stinson, samt en handfast metodik för förskolans, skolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet.

Dans erbjuder barnet och eleven ett sätt att öppna sig för världen och med sin handlingskraft och fantasi gå i dialog med den, att estetiskt erfara en värld av kunskap och att etiskt vara med andra. På så sätt kan dans undervisa om vad det innebär att vara i världen, den värld vi är satta till att gemensamt förvalta och ta hand om.

Dans som undervisning vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter inom förskola och grundskola, anpassad skola och fritidshem som vill utveckla formerna för sin undervisning i dans, språk, matematik och naturkunskap, men också till beslutsfattare, skolledare, föräldrar och andra som är intresserade av dansens och konstens djupare betydelse för utbildning.
I boken presenterar författaren en teoretisk grund i spänningsfältet mellan danskonst och pedagogik, förankrad hos utbildningsteoretikern Gert Biesta, pragmatikern John Dewey och danspedagogen och forskaren Susan Stinson, samt en handfast metodik för förskolans, skolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet.

Dans erbjuder barnet och eleven ett sätt att öppna sig för världen och med sin handlingskraft och fantasi gå i dialog med den, att estetiskt erfara en värld av kunskap och att etiskt vara med andra. På så sätt kan dans undervisa om vad det innebär att vara i världen, den värld vi är satta till att gemensamt förvalta och ta hand om.

Dans som undervisning vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter inom förskola och grundskola, anpassad skola och fritidshem som vill utveckla formerna för sin undervisning i dans, språk, matematik och naturkunskap, men också till beslutsfattare, skolledare, föräldrar och andra som är intresserade av dansens och konstens djupare betydelse för utbildning.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)