Den flerspråkiga människan : en bok om skriftspråkslärande; Sven Strömqvist, Åse Kari H. Wagner, Per Henning Uppstad; 2010
5+ säljare

Den flerspråkiga människan : en bok om skriftspråkslärande Upplaga 1

av Sven Strömqvist, Åse Kari H. Wagner, Per Henning Uppstad
Hur skiljer sig andraspråksinlärning från inlärning av förstaspråket? Vad är det för skillnad mellan att tillägna sig ett skriftspråk och att lära sig ett talspråk? Hur kan vi stötta barn som är i färd med att lära sig ett nytt språk eller nya varianter av språk? Kort sagt: Hur blir vi flerspråkiga? Det finns en mängd språk i världen och många sätt att lära sig språk på. I världssammanhang är det faktiskt fler människor som växer upp med ett antal olika talspråk än med bara ett. Även de som traditionellt kallats enspråkiga är egentligen att betrakta som flerspråkiga så snart de möter skriftspråket, eftersom kommunikationsvillkoren som gäller för tal och skrift är så olika. Sett ur en sådan synvinkel är vi faktiskt alla flerspråkiga. Att lära sig flera språk och vidareutveckla sina språk är en fråga om livskvalitet. Språket är nära sammanvävt med hur vi tänker och kommunicerar, med våra valmöjligheter och vår sociala identitet. Det är livsviktigt att vi får möjlighet att utvecklas som flerspråkiga människor. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola.
Hur skiljer sig andraspråksinlärning från inlärning av förstaspråket? Vad är det för skillnad mellan att tillägna sig ett skriftspråk och att lära sig ett talspråk? Hur kan vi stötta barn som är i färd med att lära sig ett nytt språk eller nya varianter av språk? Kort sagt: Hur blir vi flerspråkiga? Det finns en mängd språk i världen och många sätt att lära sig språk på. I världssammanhang är det faktiskt fler människor som växer upp med ett antal olika talspråk än med bara ett. Även de som traditionellt kallats enspråkiga är egentligen att betrakta som flerspråkiga så snart de möter skriftspråket, eftersom kommunikationsvillkoren som gäller för tal och skrift är så olika. Sett ur en sådan synvinkel är vi faktiskt alla flerspråkiga. Att lära sig flera språk och vidareutveckla sina språk är en fråga om livskvalitet. Språket är nära sammanvävt med hur vi tänker och kommunicerar, med våra valmöjligheter och vår sociala identitet. Det är livsviktigt att vi får möjlighet att utvecklas som flerspråkiga människor. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789144056746
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 307 st
Hur skiljer sig andraspråksinlärning från inlärning av förstaspråket? Vad är det för skillnad mellan att tillägna sig ett skriftspråk och att lära sig ett talspråk? Hur kan vi stötta barn som är i färd med att lära sig ett nytt språk eller nya varianter av språk? Kort sagt: Hur blir vi flerspråkiga? Det finns en mängd språk i världen och många sätt att lära sig språk på. I världssammanhang är det faktiskt fler människor som växer upp med ett antal olika talspråk än med bara ett. Även de som traditionellt kallats enspråkiga är egentligen att betrakta som flerspråkiga så snart de möter skriftspråket, eftersom kommunikationsvillkoren som gäller för tal och skrift är så olika. Sett ur en sådan synvinkel är vi faktiskt alla flerspråkiga. Att lära sig flera språk och vidareutveckla sina språk är en fråga om livskvalitet. Språket är nära sammanvävt med hur vi tänker och kommunicerar, med våra valmöjligheter och vår sociala identitet. Det är livsviktigt att vi får möjlighet att utvecklas som flerspråkiga människor. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola.
Hur skiljer sig andraspråksinlärning från inlärning av förstaspråket? Vad är det för skillnad mellan att tillägna sig ett skriftspråk och att lära sig ett talspråk? Hur kan vi stötta barn som är i färd med att lära sig ett nytt språk eller nya varianter av språk? Kort sagt: Hur blir vi flerspråkiga? Det finns en mängd språk i världen och många sätt att lära sig språk på. I världssammanhang är det faktiskt fler människor som växer upp med ett antal olika talspråk än med bara ett. Även de som traditionellt kallats enspråkiga är egentligen att betrakta som flerspråkiga så snart de möter skriftspråket, eftersom kommunikationsvillkoren som gäller för tal och skrift är så olika. Sett ur en sådan synvinkel är vi faktiskt alla flerspråkiga. Att lära sig flera språk och vidareutveckla sina språk är en fråga om livskvalitet. Språket är nära sammanvävt med hur vi tänker och kommunicerar, med våra valmöjligheter och vår sociala identitet. Det är livsviktigt att vi får möjlighet att utvecklas som flerspråkiga människor. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola.
Begagnad bok
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar