Ett år i ur och skur - - utomhuspedagogik i förskolan; Eva Änggård; 2014
spara 34%
5+ säljare

Ett år i ur och skur - - utomhuspedagogik i förskolan Upplaga 1

av Eva Änggård
Under de senaste decennierna har intresset för utomhuspedagogik ökat i Sverige. Den första I Ur och Skur-förskolan startade 1985 på Lidingö och idag finns drygt 200 sådana enheter av vilka några är skolor och de flesta förskolor. Ett år i ur och skur handlar om en sådan förskola som författaren i egenskap av forskare följde under ett läsår. Hon samlade in data med hjälp av olika metoder – deltagande observation, video­inspelningar, intervjuer och fotograf ier. Författaren visar med konkreta exempel hur naturmiljöer- och material används av personal och barn och hur den vardagliga verksamheten ser ut. Vidare redovisar hon personalens och föräldrarnas tankar om varför det är värdefullt för barn att vistas i naturmiljö. Verksamheten diskuteras med hjälp av teoretiska begrepp hämtade från kulturgeograf i, miljöpsykologi, barndomssociologi och pedagogik. Författaren knyter också an till aktuell debatt om vad det innebär att vara barn i dagens samhälle där företeelser som urbanisering, konsumtion och medieanvändning ökar i betydelse.

Ett år i ur och skur vänder sig till förskollärarstudenter, förskolepersonal, ­föräldrar till förskolebarn och andra med intresse för utomhuspedagogik. Den är tänkt att användas i utbildning av förskol­lärare och annan förskole­personal och som inspiration för pedagoger som vill arbeta mer med utomhuspedagogik i ”vanlig” förskoleverksamhet. Den är också använd­bar för I Ur och Skur-personal som vill diskutera och utveckla sin ­pedagogik och synliggöra den för allmänheten.
Under de senaste decennierna har intresset för utomhuspedagogik ökat i Sverige. Den första I Ur och Skur-förskolan startade 1985 på Lidingö och idag finns drygt 200 sådana enheter av vilka några är skolor och de flesta förskolor. Ett år i ur och skur handlar om en sådan förskola som författaren i egenskap av forskare följde under ett läsår. Hon samlade in data med hjälp av olika metoder – deltagande observation, video­inspelningar, intervjuer och fotograf ier. Författaren visar med konkreta exempel hur naturmiljöer- och material används av personal och barn och hur den vardagliga verksamheten ser ut. Vidare redovisar hon personalens och föräldrarnas tankar om varför det är värdefullt för barn att vistas i naturmiljö. Verksamheten diskuteras med hjälp av teoretiska begrepp hämtade från kulturgeograf i, miljöpsykologi, barndomssociologi och pedagogik. Författaren knyter också an till aktuell debatt om vad det innebär att vara barn i dagens samhälle där företeelser som urbanisering, konsumtion och medieanvändning ökar i betydelse.

Ett år i ur och skur vänder sig till förskollärarstudenter, förskolepersonal, ­föräldrar till förskolebarn och andra med intresse för utomhuspedagogik. Den är tänkt att användas i utbildning av förskol­lärare och annan förskole­personal och som inspiration för pedagoger som vill arbeta mer med utomhuspedagogik i ”vanlig” förskoleverksamhet. Den är också använd­bar för I Ur och Skur-personal som vill diskutera och utveckla sin ­pedagogik och synliggöra den för allmänheten.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144088099
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 156 st
Under de senaste decennierna har intresset för utomhuspedagogik ökat i Sverige. Den första I Ur och Skur-förskolan startade 1985 på Lidingö och idag finns drygt 200 sådana enheter av vilka några är skolor och de flesta förskolor. Ett år i ur och skur handlar om en sådan förskola som författaren i egenskap av forskare följde under ett läsår. Hon samlade in data med hjälp av olika metoder – deltagande observation, video­inspelningar, intervjuer och fotograf ier. Författaren visar med konkreta exempel hur naturmiljöer- och material används av personal och barn och hur den vardagliga verksamheten ser ut. Vidare redovisar hon personalens och föräldrarnas tankar om varför det är värdefullt för barn att vistas i naturmiljö. Verksamheten diskuteras med hjälp av teoretiska begrepp hämtade från kulturgeograf i, miljöpsykologi, barndomssociologi och pedagogik. Författaren knyter också an till aktuell debatt om vad det innebär att vara barn i dagens samhälle där företeelser som urbanisering, konsumtion och medieanvändning ökar i betydelse.

Ett år i ur och skur vänder sig till förskollärarstudenter, förskolepersonal, ­föräldrar till förskolebarn och andra med intresse för utomhuspedagogik. Den är tänkt att användas i utbildning av förskol­lärare och annan förskole­personal och som inspiration för pedagoger som vill arbeta mer med utomhuspedagogik i ”vanlig” förskoleverksamhet. Den är också använd­bar för I Ur och Skur-personal som vill diskutera och utveckla sin ­pedagogik och synliggöra den för allmänheten.
Under de senaste decennierna har intresset för utomhuspedagogik ökat i Sverige. Den första I Ur och Skur-förskolan startade 1985 på Lidingö och idag finns drygt 200 sådana enheter av vilka några är skolor och de flesta förskolor. Ett år i ur och skur handlar om en sådan förskola som författaren i egenskap av forskare följde under ett läsår. Hon samlade in data med hjälp av olika metoder – deltagande observation, video­inspelningar, intervjuer och fotograf ier. Författaren visar med konkreta exempel hur naturmiljöer- och material används av personal och barn och hur den vardagliga verksamheten ser ut. Vidare redovisar hon personalens och föräldrarnas tankar om varför det är värdefullt för barn att vistas i naturmiljö. Verksamheten diskuteras med hjälp av teoretiska begrepp hämtade från kulturgeograf i, miljöpsykologi, barndomssociologi och pedagogik. Författaren knyter också an till aktuell debatt om vad det innebär att vara barn i dagens samhälle där företeelser som urbanisering, konsumtion och medieanvändning ökar i betydelse.

Ett år i ur och skur vänder sig till förskollärarstudenter, förskolepersonal, ­föräldrar till förskolebarn och andra med intresse för utomhuspedagogik. Den är tänkt att användas i utbildning av förskol­lärare och annan förskole­personal och som inspiration för pedagoger som vill arbeta mer med utomhuspedagogik i ”vanlig” förskoleverksamhet. Den är också använd­bar för I Ur och Skur-personal som vill diskutera och utveckla sin ­pedagogik och synliggöra den för allmänheten.
Begagnad bok
185 kr279 krSpara 94 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
185 kr279 krSpara 94 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar