Förskolebarnets mänskliga rättigheter; Lars H Gustafsson; 2011
5+ säljare

Förskolebarnets mänskliga rättigheter Upplaga 1

av Lars H Gustafsson
Boken handlar om hur barnets mänskliga rättigheter ska kunna garanteras i förskolan och vilka konsekvenser det får för både personal och föräldrar. Utgångspunkten är FN:s barnkonvention, liksom svensk lagstiftning och läroplanen för förskolan.

Författaren klargör sambandet mellan utveckling, behov och rättigheter. De viktigaste principerna i barnkonventionen får stort utrymme: principen om barnets bästa, alla barns lika rätt och barnets rätt att få komma till tals. Men också barnets rätt till privatliv och åsiktsfrihet liksom rätten till lek och kultur behandlas.
Allt åskådliggörs genom talrika exempel från en avdelning på förskolan Vilda skogen, där läsaren får lära känna både barn, föräldrar och personal i vardagliga situationer som beskrivs och kommenteras. Ambitionen är att visa hur ett barnrättstänkande kan gestaltas i det dagliga arbetet och umgänget med barnen – och vilka dilemman som då kan uppstå.
Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande utbildning för arbete i förskolan, påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma förskollärare och förskolechefer liksom för intresserade föräldrar, politiker och personal inom barnhälsovård och socialtjänst.
Boken handlar om hur barnets mänskliga rättigheter ska kunna garanteras i förskolan och vilka konsekvenser det får för både personal och föräldrar. Utgångspunkten är FN:s barnkonvention, liksom svensk lagstiftning och läroplanen för förskolan.

Författaren klargör sambandet mellan utveckling, behov och rättigheter. De viktigaste principerna i barnkonventionen får stort utrymme: principen om barnets bästa, alla barns lika rätt och barnets rätt att få komma till tals. Men också barnets rätt till privatliv och åsiktsfrihet liksom rätten till lek och kultur behandlas.
Allt åskådliggörs genom talrika exempel från en avdelning på förskolan Vilda skogen, där läsaren får lära känna både barn, föräldrar och personal i vardagliga situationer som beskrivs och kommenteras. Ambitionen är att visa hur ett barnrättstänkande kan gestaltas i det dagliga arbetet och umgänget med barnen – och vilka dilemman som då kan uppstå.
Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande utbildning för arbete i förskolan, påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma förskollärare och förskolechefer liksom för intresserade föräldrar, politiker och personal inom barnhälsovård och socialtjänst.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789144075051
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 188 st
Boken handlar om hur barnets mänskliga rättigheter ska kunna garanteras i förskolan och vilka konsekvenser det får för både personal och föräldrar. Utgångspunkten är FN:s barnkonvention, liksom svensk lagstiftning och läroplanen för förskolan.

Författaren klargör sambandet mellan utveckling, behov och rättigheter. De viktigaste principerna i barnkonventionen får stort utrymme: principen om barnets bästa, alla barns lika rätt och barnets rätt att få komma till tals. Men också barnets rätt till privatliv och åsiktsfrihet liksom rätten till lek och kultur behandlas.
Allt åskådliggörs genom talrika exempel från en avdelning på förskolan Vilda skogen, där läsaren får lära känna både barn, föräldrar och personal i vardagliga situationer som beskrivs och kommenteras. Ambitionen är att visa hur ett barnrättstänkande kan gestaltas i det dagliga arbetet och umgänget med barnen – och vilka dilemman som då kan uppstå.
Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande utbildning för arbete i förskolan, påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma förskollärare och förskolechefer liksom för intresserade föräldrar, politiker och personal inom barnhälsovård och socialtjänst.
Boken handlar om hur barnets mänskliga rättigheter ska kunna garanteras i förskolan och vilka konsekvenser det får för både personal och föräldrar. Utgångspunkten är FN:s barnkonvention, liksom svensk lagstiftning och läroplanen för förskolan.

Författaren klargör sambandet mellan utveckling, behov och rättigheter. De viktigaste principerna i barnkonventionen får stort utrymme: principen om barnets bästa, alla barns lika rätt och barnets rätt att få komma till tals. Men också barnets rätt till privatliv och åsiktsfrihet liksom rätten till lek och kultur behandlas.
Allt åskådliggörs genom talrika exempel från en avdelning på förskolan Vilda skogen, där läsaren får lära känna både barn, föräldrar och personal i vardagliga situationer som beskrivs och kommenteras. Ambitionen är att visa hur ett barnrättstänkande kan gestaltas i det dagliga arbetet och umgänget med barnen – och vilka dilemman som då kan uppstå.
Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande utbildning för arbete i förskolan, påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma förskollärare och förskolechefer liksom för intresserade föräldrar, politiker och personal inom barnhälsovård och socialtjänst.
Begagnad bok
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar