Huvudräkning - En inkörsport till matematiken; Madeleine Löwing, Wiggo Kilborn; 2003
spara 37%
5+ säljare

Huvudräkning - En inkörsport till matematiken Upplaga 1

av Madeleine Löwing, Wiggo Kilborn
Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2003
ISBN: 9789144042251
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Att undervisa om huvudräkning innebär ofta att man lär eleverna en rad smarta knep. Däremot glömmer man ofta bort att förklara varför dessa knep fungerar dvs. att koppla dem till en utvecklingsbar matematisk kunskap. Ett alternativ till ett sådant arbetssätt är att ta fasta på de informella lösningar som ofta dyker upp när man diskuterar huvudräkning med eleverna. När sådana informella metoder fungerar så beror det på att de överensstämmer med kända räknelagar och räkneregler. Genom att utnyttja detta i undervisningen lär sig eleverna inte bara att räkna i huvudet. De lär sig samtidigt hur olika räknelagar och räkneregler fungerar, något som i sin tur kan tas som utgångspunkt för att göra matematikundervisningen mer levande och begriplig för eleverna. En förutsättning för att detta skall fungera är emellertid att man som lärare känner till hur räknelagar och räkneregler fungerar och kan användas i olika sammanhang. Den här boken handlar alltså inte enbart om bra strategier för huvudräkning utan också om hur man kan hjälpa elever att redan från det första skolåret bygga upp en djupare förståelse för ämnet matematik. Det visar sig nämligen att flera av de informella strategier som används av barn under de första skolåren kan förädlas för att senare kunna ge dem en djupare förståelse inom andra områden såsom subtraktion av negativa tal eller division av tal i bråk- och decimalform. På det sättet blir huvudräkning en inkörsport till matematiken. Boken passar som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Begagnad bok
185 kr292 krSpara 107 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
185 kr292 krSpara 107 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar