I denna  avhandling  står  slöjdlärarens  kommunikation i centrum.  Genom olika typer av dokumentation och intervjuer analyseras och beskrivs slöjdlärares kommunikation när en handlingsburen kunskap förmedlas. Åtta  olika  kommunikationsformer  identifieras  och  beskrivs.  Vidare  analys av de olika kommunikationsformerna visar att det finns olika sätt att  använda  dem  i  förhållande  till  fiktivt  kommunikation  (en  ”som  om  handling”) eller konkret kommunikation (i handling ). En slöjdlärares val av kommunikationsform har stor didaktisk betydelse. Läraren som väljer att använda sig av konkret visande som inledande instruktion skapar flera möjligheter  för  den  lärande  att  ta  till  sig  instruktionen.  Det  konkreta  kräver inte samma förförståelse som det fiktiva där den lärande kan behöva någon form av förförståelse för att kunna ”läsa av” det som instrueras. Medvetenhet om kommunikationsform i relation till vad som ska förmedlas  och  vem  som  ska  ta  emot  instruktionen  är  avgörande  för  utfallet.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker