Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning; Björn Blom, Stefan Morén, Lennart Nygren; 2006
5+ säljare

Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning Upplaga 1

av Björn Blom, Stefan Morén, Lennart Nygren
Vad är kunskap? Hur bildas kunskap? Hur används kunskap?

Frågorna kring vad som är ett kunskapsbaserat socialt arbete har i dag hamnat i brännpunkten. Det gäller inte enbart i Sverige, i och med Socialstyrelsens satsning på nationell kunskapsutveckling i socialt arbete, utan resonemangen speglar även en internationell diskussion. Vilken typ av kunskap bör eftersträvas i socialt arbete? Hur kopplas teorier till praktiken och tvärtom och på vilket sätt befruktar dessa olika positioner varandra?

I denna antologi vill författarna få läsaren att reflektera över olika typer av kunskap: den akademiska, den som produceras i det direkta klientarbetet och den som skapas i forskningsmiljöer ute på verksamhetsfältet. Hur ser kunskapsbildningen ut i dag, och hur kan den utvecklas eller förändras framöver?

Den yrkesverksamma socialarbetaren är medskapande i kunskapsutvecklingen - praktiken är kunskapsskapande. I boken presenteras också olika exempel på kunskapsanvändning i det vardagliga sociala arbetet, och här problematiseras också varför viss kunskap inte används trots att positiva utvärderingar kring exempelvis arbetsmetoder finns att tillgå. En tanke med boken är att inspirera läsaren till funderingar kring sin egen utveckling vad gäller att ta till sig och även skapa ny kunskap.

Boken är avsedd som kursbok för socionomprogrammet och för övriga studerande inom socialt arbete. Den riktar sig också till yrkesverksamma inom t ex socialtjänst, social omsorg och hälso- och sjukvård.
Vad är kunskap? Hur bildas kunskap? Hur används kunskap?

Frågorna kring vad som är ett kunskapsbaserat socialt arbete har i dag hamnat i brännpunkten. Det gäller inte enbart i Sverige, i och med Socialstyrelsens satsning på nationell kunskapsutveckling i socialt arbete, utan resonemangen speglar även en internationell diskussion. Vilken typ av kunskap bör eftersträvas i socialt arbete? Hur kopplas teorier till praktiken och tvärtom och på vilket sätt befruktar dessa olika positioner varandra?

I denna antologi vill författarna få läsaren att reflektera över olika typer av kunskap: den akademiska, den som produceras i det direkta klientarbetet och den som skapas i forskningsmiljöer ute på verksamhetsfältet. Hur ser kunskapsbildningen ut i dag, och hur kan den utvecklas eller förändras framöver?

Den yrkesverksamma socialarbetaren är medskapande i kunskapsutvecklingen - praktiken är kunskapsskapande. I boken presenteras också olika exempel på kunskapsanvändning i det vardagliga sociala arbetet, och här problematiseras också varför viss kunskap inte används trots att positiva utvärderingar kring exempelvis arbetsmetoder finns att tillgå. En tanke med boken är att inspirera läsaren till funderingar kring sin egen utveckling vad gäller att ta till sig och även skapa ny kunskap.

Boken är avsedd som kursbok för socionomprogrammet och för övriga studerande inom socialt arbete. Den riktar sig också till yrkesverksamma inom t ex socialtjänst, social omsorg och hälso- och sjukvård.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789127108004
Förlag: Natur & Kultur
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 289 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2013)
från 329 kr
Upplaga 1 (2006)
från 115 kr
Vad är kunskap? Hur bildas kunskap? Hur används kunskap?

Frågorna kring vad som är ett kunskapsbaserat socialt arbete har i dag hamnat i brännpunkten. Det gäller inte enbart i Sverige, i och med Socialstyrelsens satsning på nationell kunskapsutveckling i socialt arbete, utan resonemangen speglar även en internationell diskussion. Vilken typ av kunskap bör eftersträvas i socialt arbete? Hur kopplas teorier till praktiken och tvärtom och på vilket sätt befruktar dessa olika positioner varandra?

I denna antologi vill författarna få läsaren att reflektera över olika typer av kunskap: den akademiska, den som produceras i det direkta klientarbetet och den som skapas i forskningsmiljöer ute på verksamhetsfältet. Hur ser kunskapsbildningen ut i dag, och hur kan den utvecklas eller förändras framöver?

Den yrkesverksamma socialarbetaren är medskapande i kunskapsutvecklingen - praktiken är kunskapsskapande. I boken presenteras också olika exempel på kunskapsanvändning i det vardagliga sociala arbetet, och här problematiseras också varför viss kunskap inte används trots att positiva utvärderingar kring exempelvis arbetsmetoder finns att tillgå. En tanke med boken är att inspirera läsaren till funderingar kring sin egen utveckling vad gäller att ta till sig och även skapa ny kunskap.

Boken är avsedd som kursbok för socionomprogrammet och för övriga studerande inom socialt arbete. Den riktar sig också till yrkesverksamma inom t ex socialtjänst, social omsorg och hälso- och sjukvård.
Vad är kunskap? Hur bildas kunskap? Hur används kunskap?

Frågorna kring vad som är ett kunskapsbaserat socialt arbete har i dag hamnat i brännpunkten. Det gäller inte enbart i Sverige, i och med Socialstyrelsens satsning på nationell kunskapsutveckling i socialt arbete, utan resonemangen speglar även en internationell diskussion. Vilken typ av kunskap bör eftersträvas i socialt arbete? Hur kopplas teorier till praktiken och tvärtom och på vilket sätt befruktar dessa olika positioner varandra?

I denna antologi vill författarna få läsaren att reflektera över olika typer av kunskap: den akademiska, den som produceras i det direkta klientarbetet och den som skapas i forskningsmiljöer ute på verksamhetsfältet. Hur ser kunskapsbildningen ut i dag, och hur kan den utvecklas eller förändras framöver?

Den yrkesverksamma socialarbetaren är medskapande i kunskapsutvecklingen - praktiken är kunskapsskapande. I boken presenteras också olika exempel på kunskapsanvändning i det vardagliga sociala arbetet, och här problematiseras också varför viss kunskap inte används trots att positiva utvärderingar kring exempelvis arbetsmetoder finns att tillgå. En tanke med boken är att inspirera läsaren till funderingar kring sin egen utveckling vad gäller att ta till sig och även skapa ny kunskap.

Boken är avsedd som kursbok för socionomprogrammet och för övriga studerande inom socialt arbete. Den riktar sig också till yrkesverksamma inom t ex socialtjänst, social omsorg och hälso- och sjukvård.
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar