Malaguzzi : - grundare av Reggio Emilias förskoleverksamhet; Sandra Smidt; 2014

Malaguzzi : - grundare av Reggio Emilias förskoleverksamhet Upplaga 1

av Sandra Smidt
I Malaguzzi – grundare av Reggio Emilias förskoleverksamhet visar Sandra Smidt hur Loris Malaguzzis filosofi utvecklades genom hans personliga erfarenheter av att växa upp i det postfascistiska Italien. Genom hela boken utforskas och illustreras hans tankegångar med exempel från förskoleverksamhetens vardag.

Bland bokens nyckelteman finner vi:

­relationer – relationer, kultur och kontexter är viktiga för lärande oavsett miljö transparens – det är viktigt att lyssna och dokumentera för att förstå och sprida lärande ifrågasättande – frågor ska inte bara besvaras utan även ­formuleras av barnen själva så att de blir jämlika deltagare i alla lärandesituationer kreativitet – barn tillåts använda alla sina uttrycksfulla språk för att kunna framföra och dela sina tankar rättvisa och jämlikhet – samhället involveras i beslutsfattande och diskussioner som garanti för att förskoleverksamheten ska bli lättillgänglig och relevant för alla barn. Boken är angelägen läsning för studenter på förskollärarutbildningen, och riktar sig även till yrkesverksamma på landets förskolor.
I Malaguzzi – grundare av Reggio Emilias förskoleverksamhet visar Sandra Smidt hur Loris Malaguzzis filosofi utvecklades genom hans personliga erfarenheter av att växa upp i det postfascistiska Italien. Genom hela boken utforskas och illustreras hans tankegångar med exempel från förskoleverksamhetens vardag.

Bland bokens nyckelteman finner vi:

­relationer – relationer, kultur och kontexter är viktiga för lärande oavsett miljö transparens – det är viktigt att lyssna och dokumentera för att förstå och sprida lärande ifrågasättande – frågor ska inte bara besvaras utan även ­formuleras av barnen själva så att de blir jämlika deltagare i alla lärandesituationer kreativitet – barn tillåts använda alla sina uttrycksfulla språk för att kunna framföra och dela sina tankar rättvisa och jämlikhet – samhället involveras i beslutsfattande och diskussioner som garanti för att förskoleverksamheten ska bli lättillgänglig och relevant för alla barn. Boken är angelägen läsning för studenter på förskollärarutbildningen, och riktar sig även till yrkesverksamma på landets förskolor.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144089089
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Engelska
Sidor: 164 st
I Malaguzzi – grundare av Reggio Emilias förskoleverksamhet visar Sandra Smidt hur Loris Malaguzzis filosofi utvecklades genom hans personliga erfarenheter av att växa upp i det postfascistiska Italien. Genom hela boken utforskas och illustreras hans tankegångar med exempel från förskoleverksamhetens vardag.

Bland bokens nyckelteman finner vi:

­relationer – relationer, kultur och kontexter är viktiga för lärande oavsett miljö transparens – det är viktigt att lyssna och dokumentera för att förstå och sprida lärande ifrågasättande – frågor ska inte bara besvaras utan även ­formuleras av barnen själva så att de blir jämlika deltagare i alla lärandesituationer kreativitet – barn tillåts använda alla sina uttrycksfulla språk för att kunna framföra och dela sina tankar rättvisa och jämlikhet – samhället involveras i beslutsfattande och diskussioner som garanti för att förskoleverksamheten ska bli lättillgänglig och relevant för alla barn. Boken är angelägen läsning för studenter på förskollärarutbildningen, och riktar sig även till yrkesverksamma på landets förskolor.
I Malaguzzi – grundare av Reggio Emilias förskoleverksamhet visar Sandra Smidt hur Loris Malaguzzis filosofi utvecklades genom hans personliga erfarenheter av att växa upp i det postfascistiska Italien. Genom hela boken utforskas och illustreras hans tankegångar med exempel från förskoleverksamhetens vardag.

Bland bokens nyckelteman finner vi:

­relationer – relationer, kultur och kontexter är viktiga för lärande oavsett miljö transparens – det är viktigt att lyssna och dokumentera för att förstå och sprida lärande ifrågasättande – frågor ska inte bara besvaras utan även ­formuleras av barnen själva så att de blir jämlika deltagare i alla lärandesituationer kreativitet – barn tillåts använda alla sina uttrycksfulla språk för att kunna framföra och dela sina tankar rättvisa och jämlikhet – samhället involveras i beslutsfattande och diskussioner som garanti för att förskoleverksamheten ska bli lättillgänglig och relevant för alla barn. Boken är angelägen läsning för studenter på förskollärarutbildningen, och riktar sig även till yrkesverksamma på landets förskolor.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)