Pedagogik som vetenskap : en inbjudan; Mattias Nilsson Sjöberg; 2023
spara 22%
1 säljare

Pedagogik som vetenskap : en inbjudan Upplaga 2

av Mattias Nilsson Sjöberg
Pedagogik är en av de klassiska vetenskapliga disciplinerna och har som universitetsämne en hundraårig tradition. I takt med att samhället förändras har även det innehåll som sysselsätter pedagogiken ändrats. Var befinner sig det vetenskapliga ämnet pedagogik i dag? Hur ser den historiska bakgrunden till ämnets framväxt ut? Vilka är de fundament som håller samman pedagogikämnet? Vilka framtida utmaningar finns att hantera? 
 

I den här boken medverkar några av Sveriges främsta forskare i pedagogik. Genom deras olika nedslag i pedagogisk forskning erbjuds en pluralistisk förståelse för det pedagogiska landskapet och ämnets framväxt och utveckling. 
 

Några av de teman som tas upp i boken rör pedagogikens roll i lärarutbildningen, forskning om skolans kunskapsfrågor, internationella jämförelser av länders utbildningssystem, förändrade gränslinjer mot andra vetenskapsområden så som exempelvis utbildningsvetenskap, samt inomdisciplinära förändringar och utmaningar. Andra teman som lyfts i boken är vilken betydelse synen på vad det innebär att vara människa har för pedagogiska relationer och på vilka sätt pedagogiken som akademiskt ämne kan närma sig den vardagliga praktiken i olika pedagogiska situationer och sammanhang. 
 

I bokens andra upplaga har två kapitel tillkommit, ett om pedagogisk retorik och det andra i pedagogisk filosofi, där båda på olika sätt hanterar pedagogikens normativa samhällsuppdrag och funktion. 
 

Redaktör för boken är Mattias Nilsson Sjöberg han innehar en doktorsexamen i pedagogik och är verksam vid Högskolan Kristianstad.
Jonas Aspelinär professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. 
Johan Dahlbeckär docent i pedagogik vid Malmö universitet. 
Tomas Englundär seniorprofessor i pedagogik vid Örebro universitet. 
Tina Kindebergär lektor och docent i pedagogik och i ämnet retorik vid Lunds universitet och professor II vid universitetet i Syd Ost Norge. 
Sverker Lindbladär seniorprofessor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Claes Nilholm har arbetat som professor i pedagogik vid flera svenska högskolor och universitet, senast i Uppsala. 
Daniel Petterssonär professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle. 
Karin Rönnerman är professor em. i pedagogik och verksam vid Göteborgs universitet. 
Daniel Sundbergär professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Lennart Svenssonär professor emeritus i pedagogik vid Lunds universitet. 
Roger Säljö har en bakgrund som professor i pedagogisk psykologi och verksam vid Göteborgs universitet. 
Ingegerd Tallberg Bromanär seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet. 
Ninni Wahlström är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Moira von Wrightär professor i pedagogik och verksam som gästprofessor vid Högskolan i Halmstad. 
 
Pedagogik är en av de klassiska vetenskapliga disciplinerna och har som universitetsämne en hundraårig tradition. I takt med att samhället förändras har även det innehåll som sysselsätter pedagogiken ändrats. Var befinner sig det vetenskapliga ämnet pedagogik i dag? Hur ser den historiska bakgrunden till ämnets framväxt ut? Vilka är de fundament som håller samman pedagogikämnet? Vilka framtida utmaningar finns att hantera? 
 

I den här boken medverkar några av Sveriges främsta forskare i pedagogik. Genom deras olika nedslag i pedagogisk forskning erbjuds en pluralistisk förståelse för det pedagogiska landskapet och ämnets framväxt och utveckling. 
 

Några av de teman som tas upp i boken rör pedagogikens roll i lärarutbildningen, forskning om skolans kunskapsfrågor, internationella jämförelser av länders utbildningssystem, förändrade gränslinjer mot andra vetenskapsområden så som exempelvis utbildningsvetenskap, samt inomdisciplinära förändringar och utmaningar. Andra teman som lyfts i boken är vilken betydelse synen på vad det innebär att vara människa har för pedagogiska relationer och på vilka sätt pedagogiken som akademiskt ämne kan närma sig den vardagliga praktiken i olika pedagogiska situationer och sammanhang. 
 

I bokens andra upplaga har två kapitel tillkommit, ett om pedagogisk retorik och det andra i pedagogisk filosofi, där båda på olika sätt hanterar pedagogikens normativa samhällsuppdrag och funktion. 
 

Redaktör för boken är Mattias Nilsson Sjöberg han innehar en doktorsexamen i pedagogik och är verksam vid Högskolan Kristianstad.
Jonas Aspelinär professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. 
Johan Dahlbeckär docent i pedagogik vid Malmö universitet. 
Tomas Englundär seniorprofessor i pedagogik vid Örebro universitet. 
Tina Kindebergär lektor och docent i pedagogik och i ämnet retorik vid Lunds universitet och professor II vid universitetet i Syd Ost Norge. 
Sverker Lindbladär seniorprofessor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Claes Nilholm har arbetat som professor i pedagogik vid flera svenska högskolor och universitet, senast i Uppsala. 
Daniel Petterssonär professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle. 
Karin Rönnerman är professor em. i pedagogik och verksam vid Göteborgs universitet. 
Daniel Sundbergär professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Lennart Svenssonär professor emeritus i pedagogik vid Lunds universitet. 
Roger Säljö har en bakgrund som professor i pedagogisk psykologi och verksam vid Göteborgs universitet. 
Ingegerd Tallberg Bromanär seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet. 
Ninni Wahlström är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Moira von Wrightär professor i pedagogik och verksam som gästprofessor vid Högskolan i Halmstad. 
 
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789151109862
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 216 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2018)
från 199 kr
Upplaga 2 (2023)
från 295 kr
Pedagogik är en av de klassiska vetenskapliga disciplinerna och har som universitetsämne en hundraårig tradition. I takt med att samhället förändras har även det innehåll som sysselsätter pedagogiken ändrats. Var befinner sig det vetenskapliga ämnet pedagogik i dag? Hur ser den historiska bakgrunden till ämnets framväxt ut? Vilka är de fundament som håller samman pedagogikämnet? Vilka framtida utmaningar finns att hantera? 
 

I den här boken medverkar några av Sveriges främsta forskare i pedagogik. Genom deras olika nedslag i pedagogisk forskning erbjuds en pluralistisk förståelse för det pedagogiska landskapet och ämnets framväxt och utveckling. 
 

Några av de teman som tas upp i boken rör pedagogikens roll i lärarutbildningen, forskning om skolans kunskapsfrågor, internationella jämförelser av länders utbildningssystem, förändrade gränslinjer mot andra vetenskapsområden så som exempelvis utbildningsvetenskap, samt inomdisciplinära förändringar och utmaningar. Andra teman som lyfts i boken är vilken betydelse synen på vad det innebär att vara människa har för pedagogiska relationer och på vilka sätt pedagogiken som akademiskt ämne kan närma sig den vardagliga praktiken i olika pedagogiska situationer och sammanhang. 
 

I bokens andra upplaga har två kapitel tillkommit, ett om pedagogisk retorik och det andra i pedagogisk filosofi, där båda på olika sätt hanterar pedagogikens normativa samhällsuppdrag och funktion. 
 

Redaktör för boken är Mattias Nilsson Sjöberg han innehar en doktorsexamen i pedagogik och är verksam vid Högskolan Kristianstad.
Jonas Aspelinär professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. 
Johan Dahlbeckär docent i pedagogik vid Malmö universitet. 
Tomas Englundär seniorprofessor i pedagogik vid Örebro universitet. 
Tina Kindebergär lektor och docent i pedagogik och i ämnet retorik vid Lunds universitet och professor II vid universitetet i Syd Ost Norge. 
Sverker Lindbladär seniorprofessor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Claes Nilholm har arbetat som professor i pedagogik vid flera svenska högskolor och universitet, senast i Uppsala. 
Daniel Petterssonär professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle. 
Karin Rönnerman är professor em. i pedagogik och verksam vid Göteborgs universitet. 
Daniel Sundbergär professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Lennart Svenssonär professor emeritus i pedagogik vid Lunds universitet. 
Roger Säljö har en bakgrund som professor i pedagogisk psykologi och verksam vid Göteborgs universitet. 
Ingegerd Tallberg Bromanär seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet. 
Ninni Wahlström är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Moira von Wrightär professor i pedagogik och verksam som gästprofessor vid Högskolan i Halmstad. 
 
Pedagogik är en av de klassiska vetenskapliga disciplinerna och har som universitetsämne en hundraårig tradition. I takt med att samhället förändras har även det innehåll som sysselsätter pedagogiken ändrats. Var befinner sig det vetenskapliga ämnet pedagogik i dag? Hur ser den historiska bakgrunden till ämnets framväxt ut? Vilka är de fundament som håller samman pedagogikämnet? Vilka framtida utmaningar finns att hantera? 
 

I den här boken medverkar några av Sveriges främsta forskare i pedagogik. Genom deras olika nedslag i pedagogisk forskning erbjuds en pluralistisk förståelse för det pedagogiska landskapet och ämnets framväxt och utveckling. 
 

Några av de teman som tas upp i boken rör pedagogikens roll i lärarutbildningen, forskning om skolans kunskapsfrågor, internationella jämförelser av länders utbildningssystem, förändrade gränslinjer mot andra vetenskapsområden så som exempelvis utbildningsvetenskap, samt inomdisciplinära förändringar och utmaningar. Andra teman som lyfts i boken är vilken betydelse synen på vad det innebär att vara människa har för pedagogiska relationer och på vilka sätt pedagogiken som akademiskt ämne kan närma sig den vardagliga praktiken i olika pedagogiska situationer och sammanhang. 
 

I bokens andra upplaga har två kapitel tillkommit, ett om pedagogisk retorik och det andra i pedagogisk filosofi, där båda på olika sätt hanterar pedagogikens normativa samhällsuppdrag och funktion. 
 

Redaktör för boken är Mattias Nilsson Sjöberg han innehar en doktorsexamen i pedagogik och är verksam vid Högskolan Kristianstad.
Jonas Aspelinär professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. 
Johan Dahlbeckär docent i pedagogik vid Malmö universitet. 
Tomas Englundär seniorprofessor i pedagogik vid Örebro universitet. 
Tina Kindebergär lektor och docent i pedagogik och i ämnet retorik vid Lunds universitet och professor II vid universitetet i Syd Ost Norge. 
Sverker Lindbladär seniorprofessor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Claes Nilholm har arbetat som professor i pedagogik vid flera svenska högskolor och universitet, senast i Uppsala. 
Daniel Petterssonär professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle. 
Karin Rönnerman är professor em. i pedagogik och verksam vid Göteborgs universitet. 
Daniel Sundbergär professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Lennart Svenssonär professor emeritus i pedagogik vid Lunds universitet. 
Roger Säljö har en bakgrund som professor i pedagogisk psykologi och verksam vid Göteborgs universitet. 
Ingegerd Tallberg Bromanär seniorprofessor i pedagogik vid Malmö universitet. 
Ninni Wahlström är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 
Moira von Wrightär professor i pedagogik och verksam som gästprofessor vid Högskolan i Halmstad. 
 
Begagnad bok
295 kr376 krSpara 81 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
295 kr376 krSpara 81 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar