Perspektiv på specialpedagogik; Claes Nilholm; 2003
5+ säljare

Perspektiv på specialpedagogik Upplaga 1

av Claes Nilholm
Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur kan vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogiken eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv vi anlägger på specialpedagogik. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt, ett kritiskt och ett så kallat dilemmaperspektiv. Dessa beskrivs utförligt i var sitt kapitel. Därefter presenteras författarens egen uppfattning om vad som är viktiga uppgifter för en forskning om specialpedagogiska verksamheter.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur kan vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogiken eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv vi anlägger på specialpedagogik. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt, ett kritiskt och ett så kallat dilemmaperspektiv. Dessa beskrivs utförligt i var sitt kapitel. Därefter presenteras författarens egen uppfattning om vad som är viktiga uppgifter för en forskning om specialpedagogiska verksamheter.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2003
ISBN: 9789144029399
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 112 st
3 upplagor
Upplaga 3 (2020)
från 245 kr
Upplaga 2 (2007)
från 89 kr
Upplaga 1 (2003)
från 89 kr
Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur kan vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogiken eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv vi anlägger på specialpedagogik. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt, ett kritiskt och ett så kallat dilemmaperspektiv. Dessa beskrivs utförligt i var sitt kapitel. Därefter presenteras författarens egen uppfattning om vad som är viktiga uppgifter för en forskning om specialpedagogiska verksamheter.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Olika grundläggande frågor om specialpedagogik står i centrum för den här boken: Hur kan vi förstå olikhet och avvikelse? Vad betyder det att diagnostisera barn i svårigheter? Behövs specialpedagogiken eller ska vi kräva av den ”vanliga” pedagogiken att hantera barns olikheter inom ramen för sina ordinarie verksamheter? Hur vi svarar på denna typ av frågor beror på vilket perspektiv vi anlägger på specialpedagogik. I boken urskiljs och presenteras tre olika forskningsperspektiv på specialpedagogisk verksamhet: ett kompensatoriskt, ett kritiskt och ett så kallat dilemmaperspektiv. Dessa beskrivs utförligt i var sitt kapitel. Därefter presenteras författarens egen uppfattning om vad som är viktiga uppgifter för en forskning om specialpedagogiska verksamheter.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Begagnad bok
89 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
89 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar