Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur; Désirée von Ahlefeld Nisser; 2021
endast ny

Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur Upplaga 1

av Désirée von Ahlefeld Nisser

Lärarnas yrkesvardag innefattar ofta professionella samtal, men trots detta ägnas relativt liten tid åt att utforska hur en inkluderande samtalskultur kan skapas; en kultur som kännetecknas av uppmärksamhet och respekt för olika förståelser, där varje deltagare bemöts som kunnig och med förmåga att fatta omdömesgilla beslut.

I boken introduceras en kommunikationspedagogisk teori för att belysa vad inkluderande samtal i förskolan och skolan kan innebära. Denna teori illustreras och varvas med rikliga, äkta exempel. Dessa berör samtal med och om elever som stöter på svårigheter i skolan, samt samtal inom ramen för kollegialt lärande. Kommunikationsteorin, som kombinerar insikter främst från Freire, Habermas, Benhabib och Bornemark, har utvecklats och testats inom en pedagogisk miljö. Ändå kan teorin vara nyttig i alla professionella sammanhang där man strävar efter att skapa en inkluderande samtalskultur.

"Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur" är avsett för både blivande och nuvarande lärare, specialpedagoger och speciallärare, men även andra yrkesgrupper med intresse för professionella samtal kan ha nytta av boken.

Lärarnas yrkesvardag innefattar ofta professionella samtal, men trots detta ägnas relativt liten tid åt att utforska hur en inkluderande samtalskultur kan skapas; en kultur som kännetecknas av uppmärksamhet och respekt för olika förståelser, där varje deltagare bemöts som kunnig och med förmåga att fatta omdömesgilla beslut.

I boken introduceras en kommunikationspedagogisk teori för att belysa vad inkluderande samtal i förskolan och skolan kan innebära. Denna teori illustreras och varvas med rikliga, äkta exempel. Dessa berör samtal med och om elever som stöter på svårigheter i skolan, samt samtal inom ramen för kollegialt lärande. Kommunikationsteorin, som kombinerar insikter främst från Freire, Habermas, Benhabib och Bornemark, har utvecklats och testats inom en pedagogisk miljö. Ändå kan teorin vara nyttig i alla professionella sammanhang där man strävar efter att skapa en inkluderande samtalskultur.

"Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur" är avsett för både blivande och nuvarande lärare, specialpedagoger och speciallärare, men även andra yrkesgrupper med intresse för professionella samtal kan ha nytta av boken.

Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789144142593
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 128 st

Lärarnas yrkesvardag innefattar ofta professionella samtal, men trots detta ägnas relativt liten tid åt att utforska hur en inkluderande samtalskultur kan skapas; en kultur som kännetecknas av uppmärksamhet och respekt för olika förståelser, där varje deltagare bemöts som kunnig och med förmåga att fatta omdömesgilla beslut.

I boken introduceras en kommunikationspedagogisk teori för att belysa vad inkluderande samtal i förskolan och skolan kan innebära. Denna teori illustreras och varvas med rikliga, äkta exempel. Dessa berör samtal med och om elever som stöter på svårigheter i skolan, samt samtal inom ramen för kollegialt lärande. Kommunikationsteorin, som kombinerar insikter främst från Freire, Habermas, Benhabib och Bornemark, har utvecklats och testats inom en pedagogisk miljö. Ändå kan teorin vara nyttig i alla professionella sammanhang där man strävar efter att skapa en inkluderande samtalskultur.

"Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur" är avsett för både blivande och nuvarande lärare, specialpedagoger och speciallärare, men även andra yrkesgrupper med intresse för professionella samtal kan ha nytta av boken.

Lärarnas yrkesvardag innefattar ofta professionella samtal, men trots detta ägnas relativt liten tid åt att utforska hur en inkluderande samtalskultur kan skapas; en kultur som kännetecknas av uppmärksamhet och respekt för olika förståelser, där varje deltagare bemöts som kunnig och med förmåga att fatta omdömesgilla beslut.

I boken introduceras en kommunikationspedagogisk teori för att belysa vad inkluderande samtal i förskolan och skolan kan innebära. Denna teori illustreras och varvas med rikliga, äkta exempel. Dessa berör samtal med och om elever som stöter på svårigheter i skolan, samt samtal inom ramen för kollegialt lärande. Kommunikationsteorin, som kombinerar insikter främst från Freire, Habermas, Benhabib och Bornemark, har utvecklats och testats inom en pedagogisk miljö. Ändå kan teorin vara nyttig i alla professionella sammanhang där man strävar efter att skapa en inkluderande samtalskultur.

"Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur" är avsett för både blivande och nuvarande lärare, specialpedagoger och speciallärare, men även andra yrkesgrupper med intresse för professionella samtal kan ha nytta av boken.

Ny bok
370 kr389 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
370 kr389 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)