Skola i normer; Lena Martinsson (red.), Eva Reimers (red.); 2020
spara 29%
5+ säljare

Skola i normer Upplaga 3

av Lena Martinsson (red.), Eva Reimers (red.)
Skola i normer granskar hur normer för hur man ska vara och bete sig upprepas och utmanas av elever och lärare i skolan, på lärarutbildningen och i skolans värdegrundsarbete. Genom föreställningar om normalitet skapas också det Andra, det som inte ryms innanför normens gränser och som därför stängs ute. Samtidigt uppstår alltid motsägelser som ger möjligheter till motstånd.

I den här tredje upplagan har perspektiven vidgats ytterligare och normbegreppet används för att belysa en rad aspekter av hur olika normer verkar och ges betydelse i utbildningssammanhang. Förutom normer om genus, ålder, sexualitet, rasifiering och klass, diskuterar författarna på ett tydligare sätt också funktionsnormer, nyliberalism, religion/sekularism och nationalism. Under senare år har betydelsen av dessa normativa processer blivit allt mer påtagliga, både i skolans värld och i samhället i stort.

Lena Martinsson är professor i genusvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet.

Eva Reimers är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.

Jenny Bengtsson arbetar som lektor i barn och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet.

Christine Bylund är doktorand i etnologi vid Umeå universitet och knuten till Genusforskarskolan vid Umeå centrum för genusvetenskap och projektet DISLIFE.

Anna Sofia Lundgren är professor i etnologi vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, samt är affilierad till Centrum för demografi och åldrandeforskning (Cedar).

René León Rosales är lektor och forskare vid Institution för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

 
Skola i normer granskar hur normer för hur man ska vara och bete sig upprepas och utmanas av elever och lärare i skolan, på lärarutbildningen och i skolans värdegrundsarbete. Genom föreställningar om normalitet skapas också det Andra, det som inte ryms innanför normens gränser och som därför stängs ute. Samtidigt uppstår alltid motsägelser som ger möjligheter till motstånd.

I den här tredje upplagan har perspektiven vidgats ytterligare och normbegreppet används för att belysa en rad aspekter av hur olika normer verkar och ges betydelse i utbildningssammanhang. Förutom normer om genus, ålder, sexualitet, rasifiering och klass, diskuterar författarna på ett tydligare sätt också funktionsnormer, nyliberalism, religion/sekularism och nationalism. Under senare år har betydelsen av dessa normativa processer blivit allt mer påtagliga, både i skolans värld och i samhället i stort.

Lena Martinsson är professor i genusvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet.

Eva Reimers är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.

Jenny Bengtsson arbetar som lektor i barn och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet.

Christine Bylund är doktorand i etnologi vid Umeå universitet och knuten till Genusforskarskolan vid Umeå centrum för genusvetenskap och projektet DISLIFE.

Anna Sofia Lundgren är professor i etnologi vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, samt är affilierad till Centrum för demografi och åldrandeforskning (Cedar).

René León Rosales är lektor och forskare vid Institution för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

 
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789151101606
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 240 st
3 upplagor
Upplaga 2 (2014)
från 155 kr
Upplaga 1 (2008)
från 115 kr
Upplaga 3 (2020)
från 305 kr
Skola i normer granskar hur normer för hur man ska vara och bete sig upprepas och utmanas av elever och lärare i skolan, på lärarutbildningen och i skolans värdegrundsarbete. Genom föreställningar om normalitet skapas också det Andra, det som inte ryms innanför normens gränser och som därför stängs ute. Samtidigt uppstår alltid motsägelser som ger möjligheter till motstånd.

I den här tredje upplagan har perspektiven vidgats ytterligare och normbegreppet används för att belysa en rad aspekter av hur olika normer verkar och ges betydelse i utbildningssammanhang. Förutom normer om genus, ålder, sexualitet, rasifiering och klass, diskuterar författarna på ett tydligare sätt också funktionsnormer, nyliberalism, religion/sekularism och nationalism. Under senare år har betydelsen av dessa normativa processer blivit allt mer påtagliga, både i skolans värld och i samhället i stort.

Lena Martinsson är professor i genusvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet.

Eva Reimers är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.

Jenny Bengtsson arbetar som lektor i barn och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet.

Christine Bylund är doktorand i etnologi vid Umeå universitet och knuten till Genusforskarskolan vid Umeå centrum för genusvetenskap och projektet DISLIFE.

Anna Sofia Lundgren är professor i etnologi vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, samt är affilierad till Centrum för demografi och åldrandeforskning (Cedar).

René León Rosales är lektor och forskare vid Institution för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

 
Skola i normer granskar hur normer för hur man ska vara och bete sig upprepas och utmanas av elever och lärare i skolan, på lärarutbildningen och i skolans värdegrundsarbete. Genom föreställningar om normalitet skapas också det Andra, det som inte ryms innanför normens gränser och som därför stängs ute. Samtidigt uppstår alltid motsägelser som ger möjligheter till motstånd.

I den här tredje upplagan har perspektiven vidgats ytterligare och normbegreppet används för att belysa en rad aspekter av hur olika normer verkar och ges betydelse i utbildningssammanhang. Förutom normer om genus, ålder, sexualitet, rasifiering och klass, diskuterar författarna på ett tydligare sätt också funktionsnormer, nyliberalism, religion/sekularism och nationalism. Under senare år har betydelsen av dessa normativa processer blivit allt mer påtagliga, både i skolans värld och i samhället i stort.

Lena Martinsson är professor i genusvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet.

Eva Reimers är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.

Jenny Bengtsson arbetar som lektor i barn och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet.

Christine Bylund är doktorand i etnologi vid Umeå universitet och knuten till Genusforskarskolan vid Umeå centrum för genusvetenskap och projektet DISLIFE.

Anna Sofia Lundgren är professor i etnologi vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet, samt är affilierad till Centrum för demografi och åldrandeforskning (Cedar).

René León Rosales är lektor och forskare vid Institution för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.

 
Begagnad bok
305 kr429 krSpara 124 kr (29%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
305 kr429 krSpara 124 kr (29%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar