Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola; Staffan Olsson; 2011
5+ säljare

Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola Upplaga 4

av Staffan Olsson
Sekretessfrågor upplevs ofta som svåra att hantera i förskolan och skolan, inte minst när barn och elever kan behöva stöd. Vad får personalen prata med varandra om och vad får de säga till utomstående? När handlar det om juridiska ställningstaganden och vad kan sägas på etisk grund? Författaren klargör dessa och flera andra frågor samt redovisar många konkreta exempel. Diskussionsfrågor samt ett avsnitt med 102 frågor och svar bidrar till att skapa förståelse.

Boken redogör för den offentliga och den fristående förskolans och skolans regler liksom för de bestämmelser om offentlighet som ger olika utrymme för t.ex. yttrande- och meddelarfrihet. Den klargör även sekretessregler för arbete i t.ex. elevhälsan samt beskriver lagstiftning och metoder för anmälningsplikt och för socialnämndens utredningar. Frågan ställs hur socialtjänst samt förskola och skola ska kunna utveckla sitt samarbete så att det gagnar utsatta barn.

En huvudtes i boken är att hemmets delaktighet är viktig. Genom att den enskilde och i vissa fall den unge själv godkänner att känsliga kontakter tas, faller sekretessens murar. Riktigt komplicerade blir bestämmelserna om sekretess och anmälningsplikt först när den som kontakten gäller ställs utanför.

Boken passar all lärarutbildning samt personal inom förskole-, skol- och socialtjänstområdena. Den lämpar sig också väl för studiecirklar där skolfrågor behandlas och för föräldrar som vill veta mer om vilka regler som gäller.

I fjärde, omarbetade upplagan behandlas de regler och den terminologi som följer av den nya skollag som trädde i kraft 1 juli 2011. Det innebär att boken bl.a. har kompletterats med avsnitt om elevhälsa och dokumentation.
Sekretessfrågor upplevs ofta som svåra att hantera i förskolan och skolan, inte minst när barn och elever kan behöva stöd. Vad får personalen prata med varandra om och vad får de säga till utomstående? När handlar det om juridiska ställningstaganden och vad kan sägas på etisk grund? Författaren klargör dessa och flera andra frågor samt redovisar många konkreta exempel. Diskussionsfrågor samt ett avsnitt med 102 frågor och svar bidrar till att skapa förståelse.

Boken redogör för den offentliga och den fristående förskolans och skolans regler liksom för de bestämmelser om offentlighet som ger olika utrymme för t.ex. yttrande- och meddelarfrihet. Den klargör även sekretessregler för arbete i t.ex. elevhälsan samt beskriver lagstiftning och metoder för anmälningsplikt och för socialnämndens utredningar. Frågan ställs hur socialtjänst samt förskola och skola ska kunna utveckla sitt samarbete så att det gagnar utsatta barn.

En huvudtes i boken är att hemmets delaktighet är viktig. Genom att den enskilde och i vissa fall den unge själv godkänner att känsliga kontakter tas, faller sekretessens murar. Riktigt komplicerade blir bestämmelserna om sekretess och anmälningsplikt först när den som kontakten gäller ställs utanför.

Boken passar all lärarutbildning samt personal inom förskole-, skol- och socialtjänstområdena. Den lämpar sig också väl för studiecirklar där skolfrågor behandlas och för föräldrar som vill veta mer om vilka regler som gäller.

I fjärde, omarbetade upplagan behandlas de regler och den terminologi som följer av den nya skollag som trädde i kraft 1 juli 2011. Det innebär att boken bl.a. har kompletterats med avsnitt om elevhälsa och dokumentation.
Upplaga: 4e upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789144074863
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 279 st
7 upplagor
Upplaga 7 (2019)
från 335 kr
Upplaga 6 (2017)
från 125 kr
Upplaga 5 (2016)
från 149 kr
Upplaga 3 (2009)
från 135 kr
Visa alla upplagor
Sekretessfrågor upplevs ofta som svåra att hantera i förskolan och skolan, inte minst när barn och elever kan behöva stöd. Vad får personalen prata med varandra om och vad får de säga till utomstående? När handlar det om juridiska ställningstaganden och vad kan sägas på etisk grund? Författaren klargör dessa och flera andra frågor samt redovisar många konkreta exempel. Diskussionsfrågor samt ett avsnitt med 102 frågor och svar bidrar till att skapa förståelse.

Boken redogör för den offentliga och den fristående förskolans och skolans regler liksom för de bestämmelser om offentlighet som ger olika utrymme för t.ex. yttrande- och meddelarfrihet. Den klargör även sekretessregler för arbete i t.ex. elevhälsan samt beskriver lagstiftning och metoder för anmälningsplikt och för socialnämndens utredningar. Frågan ställs hur socialtjänst samt förskola och skola ska kunna utveckla sitt samarbete så att det gagnar utsatta barn.

En huvudtes i boken är att hemmets delaktighet är viktig. Genom att den enskilde och i vissa fall den unge själv godkänner att känsliga kontakter tas, faller sekretessens murar. Riktigt komplicerade blir bestämmelserna om sekretess och anmälningsplikt först när den som kontakten gäller ställs utanför.

Boken passar all lärarutbildning samt personal inom förskole-, skol- och socialtjänstområdena. Den lämpar sig också väl för studiecirklar där skolfrågor behandlas och för föräldrar som vill veta mer om vilka regler som gäller.

I fjärde, omarbetade upplagan behandlas de regler och den terminologi som följer av den nya skollag som trädde i kraft 1 juli 2011. Det innebär att boken bl.a. har kompletterats med avsnitt om elevhälsa och dokumentation.
Sekretessfrågor upplevs ofta som svåra att hantera i förskolan och skolan, inte minst när barn och elever kan behöva stöd. Vad får personalen prata med varandra om och vad får de säga till utomstående? När handlar det om juridiska ställningstaganden och vad kan sägas på etisk grund? Författaren klargör dessa och flera andra frågor samt redovisar många konkreta exempel. Diskussionsfrågor samt ett avsnitt med 102 frågor och svar bidrar till att skapa förståelse.

Boken redogör för den offentliga och den fristående förskolans och skolans regler liksom för de bestämmelser om offentlighet som ger olika utrymme för t.ex. yttrande- och meddelarfrihet. Den klargör även sekretessregler för arbete i t.ex. elevhälsan samt beskriver lagstiftning och metoder för anmälningsplikt och för socialnämndens utredningar. Frågan ställs hur socialtjänst samt förskola och skola ska kunna utveckla sitt samarbete så att det gagnar utsatta barn.

En huvudtes i boken är att hemmets delaktighet är viktig. Genom att den enskilde och i vissa fall den unge själv godkänner att känsliga kontakter tas, faller sekretessens murar. Riktigt komplicerade blir bestämmelserna om sekretess och anmälningsplikt först när den som kontakten gäller ställs utanför.

Boken passar all lärarutbildning samt personal inom förskole-, skol- och socialtjänstområdena. Den lämpar sig också väl för studiecirklar där skolfrågor behandlas och för föräldrar som vill veta mer om vilka regler som gäller.

I fjärde, omarbetade upplagan behandlas de regler och den terminologi som följer av den nya skollag som trädde i kraft 1 juli 2011. Det innebär att boken bl.a. har kompletterats med avsnitt om elevhälsa och dokumentation.
Begagnad bok
89 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
89 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar