Utbildningshistoria - en introduktion; Esbjörn Larsson, Johannes Westberg, Thom Axelsson, Sara Backman Prytz, Anne Berg, Peter Bernhardsson, Emil Bertilsson, Lotta Brantefors, Henrik Edgren, Samuel Edquist, Lars Elenius, Carl Frängsmyr, Jonas Gustafsson, Sandra Hellstrand, Janne Holmén, Magnus Hultén, Joakim Landahl, Anna Larsson, Daniel Lindmark, Christian Lundahl, Fay Lundh Nilsson, Jörgen Mattlar, Niclas Lindström, Johan Prytz, Stefan Rimm, Johanna Ringarp, Henrik Román, Björn Sandahl, Pia Skott, Fredrik Thisner, Olof Winberg; 2019
spara 34%
5+ säljare

Utbildningshistoria - en introduktion Upplaga 3

av Esbjörn Larsson, Johannes Westberg, Thom Axelsson, Sara Backman Prytz, Anne Berg
m.fl.
Esbjörn Larsson, professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet, och Johannes Westberg, professor i pedagogikvid Örebro universitet, är redaktörer för denna bok. Båda är aktiva forskare och har undervisat om utbilningshistoria inom lärarutbildningar.

Utbildningshistoria - en introduktion ger en lättillgänglig presentation av och fördjupande resonemang kring det svenska utbildningssystemets historia.

I boken ges närmare beskrivningar av olika utbildningsreformer som inkluderar förskolan, grundskolan, folkbildning och universitet samt introduktioner till skolämnens historia, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Därutöver anlägger författarna, flertalet ledande specialister inom de ämnen de skriver om, övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien. Det handlar om frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning. Den tredje upplagan är uppdaterad med bland annat nya beskrivningar av 2010-talets förändrade utbildningsväsende, och har dessutom ett nytt kapitel som behandlar religionskunskapsämnets historia.

Till boken hör en webbplats där bland annat kapitelsammanfattningar i form av bildspel, övningsuppgifter och tester bidrar till lärandet.

Boken vänder sig till blivande lärare samt studenter i exempelvis historia och pedagogik som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.
Esbjörn Larsson, professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet, och Johannes Westberg, professor i pedagogikvid Örebro universitet, är redaktörer för denna bok. Båda är aktiva forskare och har undervisat om utbilningshistoria inom lärarutbildningar.

Utbildningshistoria - en introduktion ger en lättillgänglig presentation av och fördjupande resonemang kring det svenska utbildningssystemets historia.

I boken ges närmare beskrivningar av olika utbildningsreformer som inkluderar förskolan, grundskolan, folkbildning och universitet samt introduktioner till skolämnens historia, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Därutöver anlägger författarna, flertalet ledande specialister inom de ämnen de skriver om, övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien. Det handlar om frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning. Den tredje upplagan är uppdaterad med bland annat nya beskrivningar av 2010-talets förändrade utbildningsväsende, och har dessutom ett nytt kapitel som behandlar religionskunskapsämnets historia.

Till boken hör en webbplats där bland annat kapitelsammanfattningar i form av bildspel, övningsuppgifter och tester bidrar till lärandet.

Boken vänder sig till blivande lärare samt studenter i exempelvis historia och pedagogik som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789144121192
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 616 st
3 upplagor
Upplaga 2 (2015)
från 239 kr
Upplaga 1 (2011)
från 179 kr
Upplaga 3 (2019)
från 415 kr
Esbjörn Larsson, professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet, och Johannes Westberg, professor i pedagogikvid Örebro universitet, är redaktörer för denna bok. Båda är aktiva forskare och har undervisat om utbilningshistoria inom lärarutbildningar.

Utbildningshistoria - en introduktion ger en lättillgänglig presentation av och fördjupande resonemang kring det svenska utbildningssystemets historia.

I boken ges närmare beskrivningar av olika utbildningsreformer som inkluderar förskolan, grundskolan, folkbildning och universitet samt introduktioner till skolämnens historia, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Därutöver anlägger författarna, flertalet ledande specialister inom de ämnen de skriver om, övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien. Det handlar om frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning. Den tredje upplagan är uppdaterad med bland annat nya beskrivningar av 2010-talets förändrade utbildningsväsende, och har dessutom ett nytt kapitel som behandlar religionskunskapsämnets historia.

Till boken hör en webbplats där bland annat kapitelsammanfattningar i form av bildspel, övningsuppgifter och tester bidrar till lärandet.

Boken vänder sig till blivande lärare samt studenter i exempelvis historia och pedagogik som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.
Esbjörn Larsson, professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet, och Johannes Westberg, professor i pedagogikvid Örebro universitet, är redaktörer för denna bok. Båda är aktiva forskare och har undervisat om utbilningshistoria inom lärarutbildningar.

Utbildningshistoria - en introduktion ger en lättillgänglig presentation av och fördjupande resonemang kring det svenska utbildningssystemets historia.

I boken ges närmare beskrivningar av olika utbildningsreformer som inkluderar förskolan, grundskolan, folkbildning och universitet samt introduktioner till skolämnens historia, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Därutöver anlägger författarna, flertalet ledande specialister inom de ämnen de skriver om, övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien. Det handlar om frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning. Den tredje upplagan är uppdaterad med bland annat nya beskrivningar av 2010-talets förändrade utbildningsväsende, och har dessutom ett nytt kapitel som behandlar religionskunskapsämnets historia.

Till boken hör en webbplats där bland annat kapitelsammanfattningar i form av bildspel, övningsuppgifter och tester bidrar till lärandet.

Boken vänder sig till blivande lärare samt studenter i exempelvis historia och pedagogik som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.
Begagnad bok
415 kr628 krSpara 213 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
415 kr628 krSpara 213 kr (34%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar