Skolchefers arbete : att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid; Lene Foss, Joakim Krantz; 2022
spara 24%
1 säljare

Skolchefers arbete : att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid Upplaga 1

av Lene Foss, Joakim Krantz
Vem styr och leder egentligen svensk skola och hur går det till? I den här antologin analyseras skolchefens roll och vilka möjligheter skolchefer har att utöva ett ansvarsfullt ledarskap. Författarna belyser även vilka utmaningar, spänningsfält och konflikter som kan uppstå i relationerna mellan de aktörer som har i uppdrag att styra och leda skolan mot ökad likvärdighet och rättvisa. 

Vad påverkar skolchefer i deras arbete och vilken roll kan skolchefer själva ta för att påverka verksamheten? Med utgångspunkt i empiriska studier fördjupas och problematiseras möjligheter och svårigheter med att ansvarsfullt leda och utveckla skolan. 

Villkoren för styrning, ledning och organisation av skola och utbildning har förändrats under de senaste decennierna. Bokens innehåll visar hur viktig styrning och ledning av skolan är i en värld som kännetecknas av utmaningar som ökande sociala och ekonomiska skillnader, fattigdom, segregation, epidemier och klimatförändringar.

” Författarna till Skolchefers arbete – att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid bjuder läsaren på ett rikt material inklusive diskussionsfrågor som ger möjligheter till en mer kvalificerad diskussion om skolchefens förutsättningar att leda ansvarsfullt.” Elisabet Nihlfors, ur bokens förord.

Lene Foss (red.) är professor i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University där hon leder Skolchefsinstitutet och undervisar på forskarutbildningen. 
Joakim Krantz (red.) är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och vid Skolchefsinstitutet, Jönköping University.   
Vezir Aktas är sedan 2011 verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Jan-Erik Backman är skolchef i Älvsbyns kommun sedan 13 år tillbaka. Backman har sin bakgrund som lärare och sedermera som rektor.
Cecilia Bjursell är professor i pedagogik och centrumledare för Encell – Nationellt centrum för livslångt lärande, vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Annika Engström är lektor i arbetsorganisation vid Tekniska högskolan och post doc vid Skolchefsinstitutet, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Svein Tvedt Johansen är professor i organisation och ledning vid Handelshögskolan vid UiT Norges arktiska universitet i Harstad och associerad forskare vid Skolchefsinstitutet, Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. 
Vem styr och leder egentligen svensk skola och hur går det till? I den här antologin analyseras skolchefens roll och vilka möjligheter skolchefer har att utöva ett ansvarsfullt ledarskap. Författarna belyser även vilka utmaningar, spänningsfält och konflikter som kan uppstå i relationerna mellan de aktörer som har i uppdrag att styra och leda skolan mot ökad likvärdighet och rättvisa. 

Vad påverkar skolchefer i deras arbete och vilken roll kan skolchefer själva ta för att påverka verksamheten? Med utgångspunkt i empiriska studier fördjupas och problematiseras möjligheter och svårigheter med att ansvarsfullt leda och utveckla skolan. 

Villkoren för styrning, ledning och organisation av skola och utbildning har förändrats under de senaste decennierna. Bokens innehåll visar hur viktig styrning och ledning av skolan är i en värld som kännetecknas av utmaningar som ökande sociala och ekonomiska skillnader, fattigdom, segregation, epidemier och klimatförändringar.

” Författarna till Skolchefers arbete – att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid bjuder läsaren på ett rikt material inklusive diskussionsfrågor som ger möjligheter till en mer kvalificerad diskussion om skolchefens förutsättningar att leda ansvarsfullt.” Elisabet Nihlfors, ur bokens förord.

Lene Foss (red.) är professor i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University där hon leder Skolchefsinstitutet och undervisar på forskarutbildningen. 
Joakim Krantz (red.) är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och vid Skolchefsinstitutet, Jönköping University.   
Vezir Aktas är sedan 2011 verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Jan-Erik Backman är skolchef i Älvsbyns kommun sedan 13 år tillbaka. Backman har sin bakgrund som lärare och sedermera som rektor.
Cecilia Bjursell är professor i pedagogik och centrumledare för Encell – Nationellt centrum för livslångt lärande, vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Annika Engström är lektor i arbetsorganisation vid Tekniska högskolan och post doc vid Skolchefsinstitutet, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Svein Tvedt Johansen är professor i organisation och ledning vid Handelshögskolan vid UiT Norges arktiska universitet i Harstad och associerad forskare vid Skolchefsinstitutet, Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789151105567
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 200 st
Vem styr och leder egentligen svensk skola och hur går det till? I den här antologin analyseras skolchefens roll och vilka möjligheter skolchefer har att utöva ett ansvarsfullt ledarskap. Författarna belyser även vilka utmaningar, spänningsfält och konflikter som kan uppstå i relationerna mellan de aktörer som har i uppdrag att styra och leda skolan mot ökad likvärdighet och rättvisa. 

Vad påverkar skolchefer i deras arbete och vilken roll kan skolchefer själva ta för att påverka verksamheten? Med utgångspunkt i empiriska studier fördjupas och problematiseras möjligheter och svårigheter med att ansvarsfullt leda och utveckla skolan. 

Villkoren för styrning, ledning och organisation av skola och utbildning har förändrats under de senaste decennierna. Bokens innehåll visar hur viktig styrning och ledning av skolan är i en värld som kännetecknas av utmaningar som ökande sociala och ekonomiska skillnader, fattigdom, segregation, epidemier och klimatförändringar.

” Författarna till Skolchefers arbete – att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid bjuder läsaren på ett rikt material inklusive diskussionsfrågor som ger möjligheter till en mer kvalificerad diskussion om skolchefens förutsättningar att leda ansvarsfullt.” Elisabet Nihlfors, ur bokens förord.

Lene Foss (red.) är professor i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University där hon leder Skolchefsinstitutet och undervisar på forskarutbildningen. 
Joakim Krantz (red.) är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och vid Skolchefsinstitutet, Jönköping University.   
Vezir Aktas är sedan 2011 verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Jan-Erik Backman är skolchef i Älvsbyns kommun sedan 13 år tillbaka. Backman har sin bakgrund som lärare och sedermera som rektor.
Cecilia Bjursell är professor i pedagogik och centrumledare för Encell – Nationellt centrum för livslångt lärande, vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Annika Engström är lektor i arbetsorganisation vid Tekniska högskolan och post doc vid Skolchefsinstitutet, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Svein Tvedt Johansen är professor i organisation och ledning vid Handelshögskolan vid UiT Norges arktiska universitet i Harstad och associerad forskare vid Skolchefsinstitutet, Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. 
Vem styr och leder egentligen svensk skola och hur går det till? I den här antologin analyseras skolchefens roll och vilka möjligheter skolchefer har att utöva ett ansvarsfullt ledarskap. Författarna belyser även vilka utmaningar, spänningsfält och konflikter som kan uppstå i relationerna mellan de aktörer som har i uppdrag att styra och leda skolan mot ökad likvärdighet och rättvisa. 

Vad påverkar skolchefer i deras arbete och vilken roll kan skolchefer själva ta för att påverka verksamheten? Med utgångspunkt i empiriska studier fördjupas och problematiseras möjligheter och svårigheter med att ansvarsfullt leda och utveckla skolan. 

Villkoren för styrning, ledning och organisation av skola och utbildning har förändrats under de senaste decennierna. Bokens innehåll visar hur viktig styrning och ledning av skolan är i en värld som kännetecknas av utmaningar som ökande sociala och ekonomiska skillnader, fattigdom, segregation, epidemier och klimatförändringar.

” Författarna till Skolchefers arbete – att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid bjuder läsaren på ett rikt material inklusive diskussionsfrågor som ger möjligheter till en mer kvalificerad diskussion om skolchefens förutsättningar att leda ansvarsfullt.” Elisabet Nihlfors, ur bokens förord.

Lene Foss (red.) är professor i pedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University där hon leder Skolchefsinstitutet och undervisar på forskarutbildningen. 
Joakim Krantz (red.) är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och vid Skolchefsinstitutet, Jönköping University.   
Vezir Aktas är sedan 2011 verksam vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Jan-Erik Backman är skolchef i Älvsbyns kommun sedan 13 år tillbaka. Backman har sin bakgrund som lärare och sedermera som rektor.
Cecilia Bjursell är professor i pedagogik och centrumledare för Encell – Nationellt centrum för livslångt lärande, vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Annika Engström är lektor i arbetsorganisation vid Tekniska högskolan och post doc vid Skolchefsinstitutet, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. 
Svein Tvedt Johansen är professor i organisation och ledning vid Handelshögskolan vid UiT Norges arktiska universitet i Harstad och associerad forskare vid Skolchefsinstitutet, Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University. 
Begagnad bok
289 kr379 krSpara 90 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
289 kr379 krSpara 90 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar