Specialpedagogisk verksamhet - för ALLA barn i förskolan; Ann-Katrin Swärd, Gunilla Westman Andersson, Maria Alkhede, Hanna Grännö Johansson, Veronica Ingesson, Cecilia Johansson, Kia Sundberg Kimhag, Ann-Charlotte Lindgren, Josefina Nyberg, Karin Olsson, Ann-Charlotte Svärd; 2022
endast ny

Specialpedagogisk verksamhet - för ALLA barn i förskolan Upplaga 1

av Ann-Katrin Swärd, Gunilla Westman Andersson, Maria Alkhede, Hanna Grännö Johansson, Veronica Ingesson
m.fl.
Specialpedagogik i förskolan är ett område som ännu inte har fått lika mycket fokus i litteraturen som specialpedagogik i skolan, men som här får en helt egen bok. Det är framför allt i förskolan som tidigt stöd kan sättas in för att förebygga senare lärandesvårigheter och skapa förutsättningar för en bra start i det livslånga lärandet.

I den inkluderande förskolan blir specialpedagogisk kompetens och systematiskt kvalitetsarbete viktigt och boken lyfter detta ur olika perspektiv. Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet får läsaren ta del av exempel på vad särskilt stöd och positiva lärmiljöer kan innebära i arbetet med barns utveckling och lärande. Betydelsen av samverkan i förskolan och samverkan med vårdnadshavare belyses och i exemplet Förskolan Villekulla beskrivs det närmare hur förskoleverksamheten arbetar inkluderande för att möta alla barn. Boken tar även upp den inkluderande förskolan i ett internationellt perspektiv med en europeisk jämförelse.

Specialpedagogisk verksamhet - för ALLA barn i förskolan riktar sig till personal i förskolan, olika lärarutbildningar och andra närliggande verksamheter samt vårdnadshavare och till alla andra som har intresse av att lära sig mer om hur förskolan kan möta barns varierande behov.
Specialpedagogik i förskolan är ett område som ännu inte har fått lika mycket fokus i litteraturen som specialpedagogik i skolan, men som här får en helt egen bok. Det är framför allt i förskolan som tidigt stöd kan sättas in för att förebygga senare lärandesvårigheter och skapa förutsättningar för en bra start i det livslånga lärandet.

I den inkluderande förskolan blir specialpedagogisk kompetens och systematiskt kvalitetsarbete viktigt och boken lyfter detta ur olika perspektiv. Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet får läsaren ta del av exempel på vad särskilt stöd och positiva lärmiljöer kan innebära i arbetet med barns utveckling och lärande. Betydelsen av samverkan i förskolan och samverkan med vårdnadshavare belyses och i exemplet Förskolan Villekulla beskrivs det närmare hur förskoleverksamheten arbetar inkluderande för att möta alla barn. Boken tar även upp den inkluderande förskolan i ett internationellt perspektiv med en europeisk jämförelse.

Specialpedagogisk verksamhet - för ALLA barn i förskolan riktar sig till personal i förskolan, olika lärarutbildningar och andra närliggande verksamheter samt vårdnadshavare och till alla andra som har intresse av att lära sig mer om hur förskolan kan möta barns varierande behov.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789144151830
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
Specialpedagogik i förskolan är ett område som ännu inte har fått lika mycket fokus i litteraturen som specialpedagogik i skolan, men som här får en helt egen bok. Det är framför allt i förskolan som tidigt stöd kan sättas in för att förebygga senare lärandesvårigheter och skapa förutsättningar för en bra start i det livslånga lärandet.

I den inkluderande förskolan blir specialpedagogisk kompetens och systematiskt kvalitetsarbete viktigt och boken lyfter detta ur olika perspektiv. Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet får läsaren ta del av exempel på vad särskilt stöd och positiva lärmiljöer kan innebära i arbetet med barns utveckling och lärande. Betydelsen av samverkan i förskolan och samverkan med vårdnadshavare belyses och i exemplet Förskolan Villekulla beskrivs det närmare hur förskoleverksamheten arbetar inkluderande för att möta alla barn. Boken tar även upp den inkluderande förskolan i ett internationellt perspektiv med en europeisk jämförelse.

Specialpedagogisk verksamhet - för ALLA barn i förskolan riktar sig till personal i förskolan, olika lärarutbildningar och andra närliggande verksamheter samt vårdnadshavare och till alla andra som har intresse av att lära sig mer om hur förskolan kan möta barns varierande behov.
Specialpedagogik i förskolan är ett område som ännu inte har fått lika mycket fokus i litteraturen som specialpedagogik i skolan, men som här får en helt egen bok. Det är framför allt i förskolan som tidigt stöd kan sättas in för att förebygga senare lärandesvårigheter och skapa förutsättningar för en bra start i det livslånga lärandet.

I den inkluderande förskolan blir specialpedagogisk kompetens och systematiskt kvalitetsarbete viktigt och boken lyfter detta ur olika perspektiv. Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet får läsaren ta del av exempel på vad särskilt stöd och positiva lärmiljöer kan innebära i arbetet med barns utveckling och lärande. Betydelsen av samverkan i förskolan och samverkan med vårdnadshavare belyses och i exemplet Förskolan Villekulla beskrivs det närmare hur förskoleverksamheten arbetar inkluderande för att möta alla barn. Boken tar även upp den inkluderande förskolan i ett internationellt perspektiv med en europeisk jämförelse.

Specialpedagogisk verksamhet - för ALLA barn i förskolan riktar sig till personal i förskolan, olika lärarutbildningar och andra närliggande verksamheter samt vårdnadshavare och till alla andra som har intresse av att lära sig mer om hur förskolan kan möta barns varierande behov.
Ny bok
342 kr359 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
342 kr359 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)