Utvecklingssamtal : En berättelse om barn, föräldrar och förskollärare; Christina Gars; 2006
5+ säljare

Utvecklingssamtal : En berättelse om barn, föräldrar och förskollärare

av Christina Gars
Hur gestaltas barn i utvecklingssamtal? Hur ser den ”delade vårdnaden” mellan föräldrar och förskollärare ut? Vad ska ”korrigeras” när problem uppstår – barnet eller verksamheten?
Utgångspunkten är den moderna barndomen med dess institutionalisering. Barndomen har blivit off entlig och därmed har även föräldraskapet blivit off entligt. Förskollärarna har alltmer fått ta över omvårdnaden om barnen i dagens samhälle, vilket lett till komplicerade gränsdragningar mellan föräldraskap och förskolläraruppgift.

Läs mer
Genom intervjuer med förskollärare och föräldrar får vi ta del av föreställningar om barn, föräldraskap och förskolläraruppgift som kommer till uttryck i utvecklingssamtalen. Christina Gars inleder boken med granskning av texter från kritiska tidpunkter för förskolans etablering och utveckling.
Författaren vill problematisera innehållet i utvecklingssamtal. Det blir tydligt att ett och samma barn kan gestaltas på mycket olika, näst intill motsägande sätt. Utvecklingssamtalen kan färgas av hopp eller problem – beroende på den blick som riktas mot barnet.
Boken riktar sig till studenter, förskollärare och föräldrar och till alla som är intresserade av barn, föräldraskap och förskola.
”…mycket lättläst och skulle kunna fungera som en gemensam medvetandegörare i de fl esta förskolor. Boken är uppfriskande kritisk till svensk förskola. […] Boken kan fungera som diskussionsunderlag” - Monica Nylund i tidningen Förskolan nr 02/2007

Om författarna
Christina Gars är fil dr och verksam som universitetslektor vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Hur gestaltas barn i utvecklingssamtal? Hur ser den ”delade vårdnaden” mellan föräldrar och förskollärare ut? Vad ska ”korrigeras” när problem uppstår – barnet eller verksamheten?
Utgångspunkten är den moderna barndomen med dess institutionalisering. Barndomen har blivit off entlig och därmed har även föräldraskapet blivit off entligt. Förskollärarna har alltmer fått ta över omvårdnaden om barnen i dagens samhälle, vilket lett till komplicerade gränsdragningar mellan föräldraskap och förskolläraruppgift.

Läs mer
Genom intervjuer med förskollärare och föräldrar får vi ta del av föreställningar om barn, föräldraskap och förskolläraruppgift som kommer till uttryck i utvecklingssamtalen. Christina Gars inleder boken med granskning av texter från kritiska tidpunkter för förskolans etablering och utveckling.
Författaren vill problematisera innehållet i utvecklingssamtal. Det blir tydligt att ett och samma barn kan gestaltas på mycket olika, näst intill motsägande sätt. Utvecklingssamtalen kan färgas av hopp eller problem – beroende på den blick som riktas mot barnet.
Boken riktar sig till studenter, förskollärare och föräldrar och till alla som är intresserade av barn, föräldraskap och förskola.
”…mycket lättläst och skulle kunna fungera som en gemensam medvetandegörare i de fl esta förskolor. Boken är uppfriskande kritisk till svensk förskola. […] Boken kan fungera som diskussionsunderlag” - Monica Nylund i tidningen Förskolan nr 02/2007

Om författarna
Christina Gars är fil dr och verksam som universitetslektor vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Utgiven: 2006
ISBN: 9789176566282
Förlag: Stockholms Universitets förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
Hur gestaltas barn i utvecklingssamtal? Hur ser den ”delade vårdnaden” mellan föräldrar och förskollärare ut? Vad ska ”korrigeras” när problem uppstår – barnet eller verksamheten?
Utgångspunkten är den moderna barndomen med dess institutionalisering. Barndomen har blivit off entlig och därmed har även föräldraskapet blivit off entligt. Förskollärarna har alltmer fått ta över omvårdnaden om barnen i dagens samhälle, vilket lett till komplicerade gränsdragningar mellan föräldraskap och förskolläraruppgift.

Läs mer
Genom intervjuer med förskollärare och föräldrar får vi ta del av föreställningar om barn, föräldraskap och förskolläraruppgift som kommer till uttryck i utvecklingssamtalen. Christina Gars inleder boken med granskning av texter från kritiska tidpunkter för förskolans etablering och utveckling.
Författaren vill problematisera innehållet i utvecklingssamtal. Det blir tydligt att ett och samma barn kan gestaltas på mycket olika, näst intill motsägande sätt. Utvecklingssamtalen kan färgas av hopp eller problem – beroende på den blick som riktas mot barnet.
Boken riktar sig till studenter, förskollärare och föräldrar och till alla som är intresserade av barn, föräldraskap och förskola.
”…mycket lättläst och skulle kunna fungera som en gemensam medvetandegörare i de fl esta förskolor. Boken är uppfriskande kritisk till svensk förskola. […] Boken kan fungera som diskussionsunderlag” - Monica Nylund i tidningen Förskolan nr 02/2007

Om författarna
Christina Gars är fil dr och verksam som universitetslektor vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Hur gestaltas barn i utvecklingssamtal? Hur ser den ”delade vårdnaden” mellan föräldrar och förskollärare ut? Vad ska ”korrigeras” när problem uppstår – barnet eller verksamheten?
Utgångspunkten är den moderna barndomen med dess institutionalisering. Barndomen har blivit off entlig och därmed har även föräldraskapet blivit off entligt. Förskollärarna har alltmer fått ta över omvårdnaden om barnen i dagens samhälle, vilket lett till komplicerade gränsdragningar mellan föräldraskap och förskolläraruppgift.

Läs mer
Genom intervjuer med förskollärare och föräldrar får vi ta del av föreställningar om barn, föräldraskap och förskolläraruppgift som kommer till uttryck i utvecklingssamtalen. Christina Gars inleder boken med granskning av texter från kritiska tidpunkter för förskolans etablering och utveckling.
Författaren vill problematisera innehållet i utvecklingssamtal. Det blir tydligt att ett och samma barn kan gestaltas på mycket olika, näst intill motsägande sätt. Utvecklingssamtalen kan färgas av hopp eller problem – beroende på den blick som riktas mot barnet.
Boken riktar sig till studenter, förskollärare och föräldrar och till alla som är intresserade av barn, föräldraskap och förskola.
”…mycket lättläst och skulle kunna fungera som en gemensam medvetandegörare i de fl esta förskolor. Boken är uppfriskande kritisk till svensk förskola. […] Boken kan fungera som diskussionsunderlag” - Monica Nylund i tidningen Förskolan nr 02/2007

Om författarna
Christina Gars är fil dr och verksam som universitetslektor vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Begagnad bok
99 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
99 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar