Zlatan, Caligula och ordningen i skolan - En interaktionistisk analys; Jonas Aspelin; 2003
5+ säljare

Zlatan, Caligula och ordningen i skolan - En interaktionistisk analys Upplaga 1

av Jonas Aspelin
Då det gått ungefär tjugo minuter av lektionen börjar läraren Thomas tänka att mycket av det han talat om är svårgripbart. Han har fått en mängd indikationer på att eleverna inte följer med i framställningen. Många sitter och pratar om annat, någon tittar ut genom fönstret, flera ser ner i sina böcker eller kladdar i sina skrivböcker. Thomas frågar eleverna vad som är på tok. En blond flicka på tredje raden svarar: ”Det är lite svårt att hänga med, du rör dig från staten till en massa bilmodeller.” Thomas ler: ”Ja, det är bra du säger till. Det är faktiskt skitkrångligt det här.”Ordning/oordning är ett återkommande tema i skoldebatten. I denna bok behandlas frågan om undervisningens sociala organisation: hur samordnas individers beteende i pedagogiska sammanhang? Utgångspunkt tas i interak- tionistisk teoribildning. I brännpunkten finns samspelet mellan lärare och elever. Genom analys av konkreta fall där aktörer som Thomas, Zlatan och Caligula spelar huvudroller får vi inblick i det interaktionistiska tänkandet och förståelse av vad som sker i klassrummet. Boken vänder sig till alla som intresserar sig för teorier om socialt samspel. Den lämpar sig för olika samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar och då i synnerhet för lärarutbildningen.
Då det gått ungefär tjugo minuter av lektionen börjar läraren Thomas tänka att mycket av det han talat om är svårgripbart. Han har fått en mängd indikationer på att eleverna inte följer med i framställningen. Många sitter och pratar om annat, någon tittar ut genom fönstret, flera ser ner i sina böcker eller kladdar i sina skrivböcker. Thomas frågar eleverna vad som är på tok. En blond flicka på tredje raden svarar: ”Det är lite svårt att hänga med, du rör dig från staten till en massa bilmodeller.” Thomas ler: ”Ja, det är bra du säger till. Det är faktiskt skitkrångligt det här.”Ordning/oordning är ett återkommande tema i skoldebatten. I denna bok behandlas frågan om undervisningens sociala organisation: hur samordnas individers beteende i pedagogiska sammanhang? Utgångspunkt tas i interak- tionistisk teoribildning. I brännpunkten finns samspelet mellan lärare och elever. Genom analys av konkreta fall där aktörer som Thomas, Zlatan och Caligula spelar huvudroller får vi inblick i det interaktionistiska tänkandet och förståelse av vad som sker i klassrummet. Boken vänder sig till alla som intresserar sig för teorier om socialt samspel. Den lämpar sig för olika samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar och då i synnerhet för lärarutbildningen.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2003
ISBN: 9789144030272
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 174 st
Då det gått ungefär tjugo minuter av lektionen börjar läraren Thomas tänka att mycket av det han talat om är svårgripbart. Han har fått en mängd indikationer på att eleverna inte följer med i framställningen. Många sitter och pratar om annat, någon tittar ut genom fönstret, flera ser ner i sina böcker eller kladdar i sina skrivböcker. Thomas frågar eleverna vad som är på tok. En blond flicka på tredje raden svarar: ”Det är lite svårt att hänga med, du rör dig från staten till en massa bilmodeller.” Thomas ler: ”Ja, det är bra du säger till. Det är faktiskt skitkrångligt det här.”Ordning/oordning är ett återkommande tema i skoldebatten. I denna bok behandlas frågan om undervisningens sociala organisation: hur samordnas individers beteende i pedagogiska sammanhang? Utgångspunkt tas i interak- tionistisk teoribildning. I brännpunkten finns samspelet mellan lärare och elever. Genom analys av konkreta fall där aktörer som Thomas, Zlatan och Caligula spelar huvudroller får vi inblick i det interaktionistiska tänkandet och förståelse av vad som sker i klassrummet. Boken vänder sig till alla som intresserar sig för teorier om socialt samspel. Den lämpar sig för olika samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar och då i synnerhet för lärarutbildningen.
Då det gått ungefär tjugo minuter av lektionen börjar läraren Thomas tänka att mycket av det han talat om är svårgripbart. Han har fått en mängd indikationer på att eleverna inte följer med i framställningen. Många sitter och pratar om annat, någon tittar ut genom fönstret, flera ser ner i sina böcker eller kladdar i sina skrivböcker. Thomas frågar eleverna vad som är på tok. En blond flicka på tredje raden svarar: ”Det är lite svårt att hänga med, du rör dig från staten till en massa bilmodeller.” Thomas ler: ”Ja, det är bra du säger till. Det är faktiskt skitkrångligt det här.”Ordning/oordning är ett återkommande tema i skoldebatten. I denna bok behandlas frågan om undervisningens sociala organisation: hur samordnas individers beteende i pedagogiska sammanhang? Utgångspunkt tas i interak- tionistisk teoribildning. I brännpunkten finns samspelet mellan lärare och elever. Genom analys av konkreta fall där aktörer som Thomas, Zlatan och Caligula spelar huvudroller får vi inblick i det interaktionistiska tänkandet och förståelse av vad som sker i klassrummet. Boken vänder sig till alla som intresserar sig för teorier om socialt samspel. Den lämpar sig för olika samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar och då i synnerhet för lärarutbildningen.
Begagnad bok
155 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
155 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar