Att undervisa för hållbar utveckling; Agneta Bränberg, Ulf Holmgren, Maria Wester; 2020
endast ny

Att undervisa för hållbar utveckling Upplaga 1

av Agneta Bränberg, Ulf Holmgren, Maria Wester
Arbetar du som lärare på universitet eller högskola och vill bidra till en hållbar utveckling i samhället? Då är den här boken för dig. Den erbjuder en introduktion till området hållbar utveckling med utgångspunkt i universitetslärarens fastslagna uppdrag.

Författarna till Att undervisa för hållbar utveckling har en mångårig erfarenhet av att undervisa tvärvetenskapligt. De tar sig i denna bok an fältet undervisning i, om och för hållbar utveckling. De presenterar inspirerande och konkreta undervisningsupplägg utifrån metodiska och didaktiska överväganden. Sådana undervisningsupplägg knyts också till de viktiga, generiska förmågor som studenter inom högre utbildning förväntas utveckla, som kritiskt tänkande, självmedvetenhet, samarbetsförmåga, systemtänkande, problemlösningsförmåga och strategisk skicklighet. Även andra förmågor, som tidigare haft en tillbakadragen plats i många utbildningar - som normskicklighet och förmåga att föreställa sig framtida samhällen - lyfts fram.

Att undervisa för hållbar utveckling utgår från Unesco:s policy rörande utbildning för hållbar utveckling. Bokens övergripande målsättning är att stimulera lärare på universitet och högskola att ta sig an detta spännande och livsviktiga kunskapsfält, och att anpassa det till sitt ämnesområde
Arbetar du som lärare på universitet eller högskola och vill bidra till en hållbar utveckling i samhället? Då är den här boken för dig. Den erbjuder en introduktion till området hållbar utveckling med utgångspunkt i universitetslärarens fastslagna uppdrag.

Författarna till Att undervisa för hållbar utveckling har en mångårig erfarenhet av att undervisa tvärvetenskapligt. De tar sig i denna bok an fältet undervisning i, om och för hållbar utveckling. De presenterar inspirerande och konkreta undervisningsupplägg utifrån metodiska och didaktiska överväganden. Sådana undervisningsupplägg knyts också till de viktiga, generiska förmågor som studenter inom högre utbildning förväntas utveckla, som kritiskt tänkande, självmedvetenhet, samarbetsförmåga, systemtänkande, problemlösningsförmåga och strategisk skicklighet. Även andra förmågor, som tidigare haft en tillbakadragen plats i många utbildningar - som normskicklighet och förmåga att föreställa sig framtida samhällen - lyfts fram.

Att undervisa för hållbar utveckling utgår från Unesco:s policy rörande utbildning för hållbar utveckling. Bokens övergripande målsättning är att stimulera lärare på universitet och högskola att ta sig an detta spännande och livsviktiga kunskapsfält, och att anpassa det till sitt ämnesområde
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144137438
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 220 st
Arbetar du som lärare på universitet eller högskola och vill bidra till en hållbar utveckling i samhället? Då är den här boken för dig. Den erbjuder en introduktion till området hållbar utveckling med utgångspunkt i universitetslärarens fastslagna uppdrag.

Författarna till Att undervisa för hållbar utveckling har en mångårig erfarenhet av att undervisa tvärvetenskapligt. De tar sig i denna bok an fältet undervisning i, om och för hållbar utveckling. De presenterar inspirerande och konkreta undervisningsupplägg utifrån metodiska och didaktiska överväganden. Sådana undervisningsupplägg knyts också till de viktiga, generiska förmågor som studenter inom högre utbildning förväntas utveckla, som kritiskt tänkande, självmedvetenhet, samarbetsförmåga, systemtänkande, problemlösningsförmåga och strategisk skicklighet. Även andra förmågor, som tidigare haft en tillbakadragen plats i många utbildningar - som normskicklighet och förmåga att föreställa sig framtida samhällen - lyfts fram.

Att undervisa för hållbar utveckling utgår från Unesco:s policy rörande utbildning för hållbar utveckling. Bokens övergripande målsättning är att stimulera lärare på universitet och högskola att ta sig an detta spännande och livsviktiga kunskapsfält, och att anpassa det till sitt ämnesområde
Arbetar du som lärare på universitet eller högskola och vill bidra till en hållbar utveckling i samhället? Då är den här boken för dig. Den erbjuder en introduktion till området hållbar utveckling med utgångspunkt i universitetslärarens fastslagna uppdrag.

Författarna till Att undervisa för hållbar utveckling har en mångårig erfarenhet av att undervisa tvärvetenskapligt. De tar sig i denna bok an fältet undervisning i, om och för hållbar utveckling. De presenterar inspirerande och konkreta undervisningsupplägg utifrån metodiska och didaktiska överväganden. Sådana undervisningsupplägg knyts också till de viktiga, generiska förmågor som studenter inom högre utbildning förväntas utveckla, som kritiskt tänkande, självmedvetenhet, samarbetsförmåga, systemtänkande, problemlösningsförmåga och strategisk skicklighet. Även andra förmågor, som tidigare haft en tillbakadragen plats i många utbildningar - som normskicklighet och förmåga att föreställa sig framtida samhällen - lyfts fram.

Att undervisa för hållbar utveckling utgår från Unesco:s policy rörande utbildning för hållbar utveckling. Bokens övergripande målsättning är att stimulera lärare på universitet och högskola att ta sig an detta spännande och livsviktiga kunskapsfält, och att anpassa det till sitt ämnesområde
Ny bok
338 kr355 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
338 kr355 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)