Barn med utmanande beteende : tidiga insatser i förskola och skola; Britt-Inger Olsson, Kurt Olsson; 2017
spara 50%
5+ säljare

Barn med utmanande beteende : tidiga insatser i förskola och skola Upplaga 1

av Britt-Inger Olsson, Kurt Olsson
Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att enbart se deras beteenden som problematiska.

I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara för att bemöta och förändra problemskapande beteenden, oavsett bakomliggande orsaker. Boken tar upp psykologiska teorier om till exempel anknytning och affekter, men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism.

Författarna betonar vikten av tidiga insatser för att hitta förhållningssätt så att barnen kan utvecklas utifrån bästa tänkbara förutsättningar. Med sina många fall­beskrivningar, och tillhörande diskussionsfrågor, fungerar boken väl som diskussionsunderlag och kompetens­utveckling för arbetslag i både förskola och skola. Den är också väl lämpad för lärarstudenter.
Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att enbart se deras beteenden som problematiska.

I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara för att bemöta och förändra problemskapande beteenden, oavsett bakomliggande orsaker. Boken tar upp psykologiska teorier om till exempel anknytning och affekter, men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism.

Författarna betonar vikten av tidiga insatser för att hitta förhållningssätt så att barnen kan utvecklas utifrån bästa tänkbara förutsättningar. Med sina många fall­beskrivningar, och tillhörande diskussionsfrågor, fungerar boken väl som diskussionsunderlag och kompetens­utveckling för arbetslag i både förskola och skola. Den är också väl lämpad för lärarstudenter.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144108988
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 154 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2021)
från 239 kr
Upplaga 1 (2017)
från 155 kr
Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att enbart se deras beteenden som problematiska.

I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara för att bemöta och förändra problemskapande beteenden, oavsett bakomliggande orsaker. Boken tar upp psykologiska teorier om till exempel anknytning och affekter, men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism.

Författarna betonar vikten av tidiga insatser för att hitta förhållningssätt så att barnen kan utvecklas utifrån bästa tänkbara förutsättningar. Med sina många fall­beskrivningar, och tillhörande diskussionsfrågor, fungerar boken väl som diskussionsunderlag och kompetens­utveckling för arbetslag i både förskola och skola. Den är också väl lämpad för lärarstudenter.
Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att enbart se deras beteenden som problematiska.

I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara för att bemöta och förändra problemskapande beteenden, oavsett bakomliggande orsaker. Boken tar upp psykologiska teorier om till exempel anknytning och affekter, men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism.

Författarna betonar vikten av tidiga insatser för att hitta förhållningssätt så att barnen kan utvecklas utifrån bästa tänkbara förutsättningar. Med sina många fall­beskrivningar, och tillhörande diskussionsfrågor, fungerar boken väl som diskussionsunderlag och kompetens­utveckling för arbetslag i både förskola och skola. Den är också väl lämpad för lärarstudenter.
Begagnad bok
155 kr310 krSpara 155 kr (50%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
155 kr310 krSpara 155 kr (50%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar