Barn med utmanande beteende : tidiga insatser i förskola och skola; Britt-Inger Olsson, Kurt Olsson; 2021
spara 29%
3 säljare

Barn med utmanande beteende : tidiga insatser i förskola och skola Upplaga 2

av Britt-Inger Olsson, Kurt Olsson
Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att se deras beteenden som problematiska.

I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara för att bemöta och förändra problemskapande beteenden, oavsett bakomliggande orsaker. Boken tar upp psykologiska teorier om till exempel anknytning, psykisk ohälsa och affekter, men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism.

Författarna betonar vikten av tidiga insatser för att hitta förhållningssätt och tydliggörande pedagogik så att barnen kan utvecklas utifrån bästa tänkbara förutsättningar. Med sina många fallbeskrivningar, och tillhörande diskussionsfrågor, fungerar boken väl som diskussionsunderlag och kompetensutveckling för arbetslag i både förskola och skola. Den är också väl lämpad för lärarstudenter.
Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att se deras beteenden som problematiska.

I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara för att bemöta och förändra problemskapande beteenden, oavsett bakomliggande orsaker. Boken tar upp psykologiska teorier om till exempel anknytning, psykisk ohälsa och affekter, men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism.

Författarna betonar vikten av tidiga insatser för att hitta förhållningssätt och tydliggörande pedagogik så att barnen kan utvecklas utifrån bästa tänkbara förutsättningar. Med sina många fallbeskrivningar, och tillhörande diskussionsfrågor, fungerar boken väl som diskussionsunderlag och kompetensutveckling för arbetslag i både förskola och skola. Den är också väl lämpad för lärarstudenter.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789144151526
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 236 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2017)
från 155 kr
Upplaga 2 (2021)
från 235 kr
Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att se deras beteenden som problematiska.

I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara för att bemöta och förändra problemskapande beteenden, oavsett bakomliggande orsaker. Boken tar upp psykologiska teorier om till exempel anknytning, psykisk ohälsa och affekter, men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism.

Författarna betonar vikten av tidiga insatser för att hitta förhållningssätt och tydliggörande pedagogik så att barnen kan utvecklas utifrån bästa tänkbara förutsättningar. Med sina många fallbeskrivningar, och tillhörande diskussionsfrågor, fungerar boken väl som diskussionsunderlag och kompetensutveckling för arbetslag i både förskola och skola. Den är också väl lämpad för lärarstudenter.
Som lärare i förskola eller skola kommer man ofta i kontakt med barn som har svårt att hantera sina känslor och reaktioner och som har behov av anpassning och särskilt stöd. I bemötandet av dessa barn är det viktigt att utgå från barnens kompetens och möjligheter i stället för att se deras beteenden som problematiska.

I Barn med utmanande beteende ges en bred beskrivning av varför barn uppvisar negativa beteenden. Författarna ger många exempel på pedagogiska strategier som kan vara användbara för att bemöta och förändra problemskapande beteenden, oavsett bakomliggande orsaker. Boken tar upp psykologiska teorier om till exempel anknytning, psykisk ohälsa och affekter, men också neuropsykiatriska teorier om ADHD och autism.

Författarna betonar vikten av tidiga insatser för att hitta förhållningssätt och tydliggörande pedagogik så att barnen kan utvecklas utifrån bästa tänkbara förutsättningar. Med sina många fallbeskrivningar, och tillhörande diskussionsfrågor, fungerar boken väl som diskussionsunderlag och kompetensutveckling för arbetslag i både förskola och skola. Den är också väl lämpad för lärarstudenter.
Begagnad bok
235 kr328 krSpara 93 kr (29%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
235 kr328 krSpara 93 kr (29%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar