Kunskapssyn och lärande - – i samhälle och arbetsliv; Curt Andersson; 2000
5+ säljare

Kunskapssyn och lärande - – i samhälle och arbetsliv Upplaga 1

av Curt Andersson
Vad är det som får individer, grupper och organisationer att lära? Vilka faktorer och fenomen åstadkommer ett lärande? Är vetenskap, kunskap, utbildning och lärande enhetliga begrepp? Vad menar man egentligen med kompetensutveckling? Dagens föränderliga samhälle och arbetsliv ställer stora krav på medborgarna men räcker det med enbart Internet och ”kunskapslyft”? Denna bok inleds med en överblick över vetenskaps- och kunskapsteorin varefter utbildning som begrepp och fenomen behandlas ur olika pedagogiska perspektiv. Författaren belyser även vilka förutsättningar som måste uppfyllas för att ett lärande ska ske i dagens moderna arbetsliv. Han menar vidare att lärande organisationer är en abstraktion som kan ifrågasättas. Humanioras roll och status i ett teknologiserat samhälle löper som en röd tråd genom boken och författaren granskar kritiskt kunskapens och kompetensutvecklingens roll i ett omvandlat samhälls- och arbetsliv, samt vilka kunskaps- och kompetenskrav som ställs på arbetstagarna i dagens samhälle. Boken riktar sig främst till universitets- och högskolestuderande i arbets- och organisationspsykologi, pedagogik, sociologi samt olika utbildningsprogram med humanvetenskapliga inslag. Den är också lämplig som introduktionsbok i humanistiska ämnen som strävar mot ett gränsöverskridande kunskapsperspektiv.
Vad är det som får individer, grupper och organisationer att lära? Vilka faktorer och fenomen åstadkommer ett lärande? Är vetenskap, kunskap, utbildning och lärande enhetliga begrepp? Vad menar man egentligen med kompetensutveckling? Dagens föränderliga samhälle och arbetsliv ställer stora krav på medborgarna men räcker det med enbart Internet och ”kunskapslyft”? Denna bok inleds med en överblick över vetenskaps- och kunskapsteorin varefter utbildning som begrepp och fenomen behandlas ur olika pedagogiska perspektiv. Författaren belyser även vilka förutsättningar som måste uppfyllas för att ett lärande ska ske i dagens moderna arbetsliv. Han menar vidare att lärande organisationer är en abstraktion som kan ifrågasättas. Humanioras roll och status i ett teknologiserat samhälle löper som en röd tråd genom boken och författaren granskar kritiskt kunskapens och kompetensutvecklingens roll i ett omvandlat samhälls- och arbetsliv, samt vilka kunskaps- och kompetenskrav som ställs på arbetstagarna i dagens samhälle. Boken riktar sig främst till universitets- och högskolestuderande i arbets- och organisationspsykologi, pedagogik, sociologi samt olika utbildningsprogram med humanvetenskapliga inslag. Den är också lämplig som introduktionsbok i humanistiska ämnen som strävar mot ett gränsöverskridande kunskapsperspektiv.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2000
ISBN: 9789144014166
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 182 st
Vad är det som får individer, grupper och organisationer att lära? Vilka faktorer och fenomen åstadkommer ett lärande? Är vetenskap, kunskap, utbildning och lärande enhetliga begrepp? Vad menar man egentligen med kompetensutveckling? Dagens föränderliga samhälle och arbetsliv ställer stora krav på medborgarna men räcker det med enbart Internet och ”kunskapslyft”? Denna bok inleds med en överblick över vetenskaps- och kunskapsteorin varefter utbildning som begrepp och fenomen behandlas ur olika pedagogiska perspektiv. Författaren belyser även vilka förutsättningar som måste uppfyllas för att ett lärande ska ske i dagens moderna arbetsliv. Han menar vidare att lärande organisationer är en abstraktion som kan ifrågasättas. Humanioras roll och status i ett teknologiserat samhälle löper som en röd tråd genom boken och författaren granskar kritiskt kunskapens och kompetensutvecklingens roll i ett omvandlat samhälls- och arbetsliv, samt vilka kunskaps- och kompetenskrav som ställs på arbetstagarna i dagens samhälle. Boken riktar sig främst till universitets- och högskolestuderande i arbets- och organisationspsykologi, pedagogik, sociologi samt olika utbildningsprogram med humanvetenskapliga inslag. Den är också lämplig som introduktionsbok i humanistiska ämnen som strävar mot ett gränsöverskridande kunskapsperspektiv.
Vad är det som får individer, grupper och organisationer att lära? Vilka faktorer och fenomen åstadkommer ett lärande? Är vetenskap, kunskap, utbildning och lärande enhetliga begrepp? Vad menar man egentligen med kompetensutveckling? Dagens föränderliga samhälle och arbetsliv ställer stora krav på medborgarna men räcker det med enbart Internet och ”kunskapslyft”? Denna bok inleds med en överblick över vetenskaps- och kunskapsteorin varefter utbildning som begrepp och fenomen behandlas ur olika pedagogiska perspektiv. Författaren belyser även vilka förutsättningar som måste uppfyllas för att ett lärande ska ske i dagens moderna arbetsliv. Han menar vidare att lärande organisationer är en abstraktion som kan ifrågasättas. Humanioras roll och status i ett teknologiserat samhälle löper som en röd tråd genom boken och författaren granskar kritiskt kunskapens och kompetensutvecklingens roll i ett omvandlat samhälls- och arbetsliv, samt vilka kunskaps- och kompetenskrav som ställs på arbetstagarna i dagens samhälle. Boken riktar sig främst till universitets- och högskolestuderande i arbets- och organisationspsykologi, pedagogik, sociologi samt olika utbildningsprogram med humanvetenskapliga inslag. Den är också lämplig som introduktionsbok i humanistiska ämnen som strävar mot ett gränsöverskridande kunskapsperspektiv.
Begagnad bok
89 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
89 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar