Metodologi – för studier i, om och med förskolan; Annika Åkerblom, Niklas Pramling, Anette Hellman; 2023
spara 50%
4 säljare

Metodologi – för studier i, om och med förskolan Upplaga 2

av Annika Åkerblom, Niklas Pramling, Anette Hellman
Hur kan metod och teori kombineras? Vad är problemet i en problemformulering? Bör man hålla sig till en teori eller använda sig av flera olika teorier i en studie? Hur kan relationen mellan analys och resultat i en studie förstås? 

Att genomföra en forskningsstudie i form av en uppsats är en viktig och spännande del av en förskollärarutbildning, men upplevs ofta som utmanande. Att kombinera problem, syfte, teoretiska utgångspunkter och metod på ett vetenskapligt sätt är ett hantverk som kräver träning. 

Denna bok ger verktyg och stöd för att designa en studie och skriva en uppsats eller examensarbete. Innehållet kan också utgöra en grund för diskussioner av mer grundläggande vetenskapsteoretiska frågor. Författarna presenterar en mångfald utgångspunkter för uppsatsskrivande i form av teori, metod och forskningsfrågor.  Denna andra upplaga är reviderad  och flera nya kapitel har tillkommit.  

Bokenär i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men är även användbar för studenter på andra samhällsvetenskapliga utbildningar, också på magister- och mastersnivå. 

Redaktörer är Annika Åkerblom, docent i pedagogik, Anette Hellman, docent i pedagogik och Niklas Pramling, professor i pedagogik – samtliga vid Göteborgs universitet.

Bokensövriga författare är väl etablerade forskare från olika lärosäten:
Karin Aronssonär professor emeritus vid Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. 
Sara Backman Prytzär universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. 
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Ann-Carita Evaldssonär professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation. 
Jörgen Hellman är professor i socialantropologi vid Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet. 
Anna Henningsson-Yousifär fil.dr i pedagogik och tidigare universitets lektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. 
Eva Johanssonär professor i pedagogik vid Universitetet i Stavanger. 
David Kjellinär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göte borgs universitet. 
Susanne Klaarär fil.dr i pedagogik och arbetar som lektor i pedagogiskt arbete vid högskolan i Borås, där hon främst är verksam i kurser inom förskollärarutbildningen. 
Anne-Li Lindgrenär professor med inriktning mot förskola vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, där hon även är ställföreträdande prefekt. 
Osa Lundbergär postdoktor i arbetsintegrerat lärande med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan Väst. 
Linda Pallaär docent i pedagogik vid Malmö universitet. 
Thomas Palmqvistär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göteborgs universitet. Hans arbete riktar sig främst mot studenter inom lärarutbildningarna.
Amanda Petterssonär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göteborgs universitet. 
Yngve Rosellär förskollärare, specialpedagog och fil.dr i utbildningsvetenskap med inriktning mot förskolepedagogik. 
Karin Rönnerman är professor emerita i pedagogik, verksam vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. 
Anna Sparrmanär professor i Tema Barn vid Linköpings universitet. 
Lennart Svenssonär professor emeritus i pedagogik vid Lunds universitet. 
Cecilia Wallerstedtär docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Ann-Charlott Wankär universitetslektor vid Högskolan i Borås och arbetar främst med olika kurser inom förskollärarprogrammet. 
LisbethÅberg-Bengtsson är professor emerita i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. 
Hur kan metod och teori kombineras? Vad är problemet i en problemformulering? Bör man hålla sig till en teori eller använda sig av flera olika teorier i en studie? Hur kan relationen mellan analys och resultat i en studie förstås? 

Att genomföra en forskningsstudie i form av en uppsats är en viktig och spännande del av en förskollärarutbildning, men upplevs ofta som utmanande. Att kombinera problem, syfte, teoretiska utgångspunkter och metod på ett vetenskapligt sätt är ett hantverk som kräver träning. 

Denna bok ger verktyg och stöd för att designa en studie och skriva en uppsats eller examensarbete. Innehållet kan också utgöra en grund för diskussioner av mer grundläggande vetenskapsteoretiska frågor. Författarna presenterar en mångfald utgångspunkter för uppsatsskrivande i form av teori, metod och forskningsfrågor.  Denna andra upplaga är reviderad  och flera nya kapitel har tillkommit.  

Bokenär i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men är även användbar för studenter på andra samhällsvetenskapliga utbildningar, också på magister- och mastersnivå. 

Redaktörer är Annika Åkerblom, docent i pedagogik, Anette Hellman, docent i pedagogik och Niklas Pramling, professor i pedagogik – samtliga vid Göteborgs universitet.

Bokensövriga författare är väl etablerade forskare från olika lärosäten:
Karin Aronssonär professor emeritus vid Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. 
Sara Backman Prytzär universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. 
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Ann-Carita Evaldssonär professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation. 
Jörgen Hellman är professor i socialantropologi vid Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet. 
Anna Henningsson-Yousifär fil.dr i pedagogik och tidigare universitets lektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. 
Eva Johanssonär professor i pedagogik vid Universitetet i Stavanger. 
David Kjellinär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göte borgs universitet. 
Susanne Klaarär fil.dr i pedagogik och arbetar som lektor i pedagogiskt arbete vid högskolan i Borås, där hon främst är verksam i kurser inom förskollärarutbildningen. 
Anne-Li Lindgrenär professor med inriktning mot förskola vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, där hon även är ställföreträdande prefekt. 
Osa Lundbergär postdoktor i arbetsintegrerat lärande med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan Väst. 
Linda Pallaär docent i pedagogik vid Malmö universitet. 
Thomas Palmqvistär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göteborgs universitet. Hans arbete riktar sig främst mot studenter inom lärarutbildningarna.
Amanda Petterssonär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göteborgs universitet. 
Yngve Rosellär förskollärare, specialpedagog och fil.dr i utbildningsvetenskap med inriktning mot förskolepedagogik. 
Karin Rönnerman är professor emerita i pedagogik, verksam vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. 
Anna Sparrmanär professor i Tema Barn vid Linköpings universitet. 
Lennart Svenssonär professor emeritus i pedagogik vid Lunds universitet. 
Cecilia Wallerstedtär docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Ann-Charlott Wankär universitetslektor vid Högskolan i Borås och arbetar främst med olika kurser inom förskollärarprogrammet. 
LisbethÅberg-Bengtsson är professor emerita i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. 
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789151108940
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 344 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2020)
från 269 kr
Upplaga 2 (2023)
från 299 kr
Hur kan metod och teori kombineras? Vad är problemet i en problemformulering? Bör man hålla sig till en teori eller använda sig av flera olika teorier i en studie? Hur kan relationen mellan analys och resultat i en studie förstås? 

Att genomföra en forskningsstudie i form av en uppsats är en viktig och spännande del av en förskollärarutbildning, men upplevs ofta som utmanande. Att kombinera problem, syfte, teoretiska utgångspunkter och metod på ett vetenskapligt sätt är ett hantverk som kräver träning. 

Denna bok ger verktyg och stöd för att designa en studie och skriva en uppsats eller examensarbete. Innehållet kan också utgöra en grund för diskussioner av mer grundläggande vetenskapsteoretiska frågor. Författarna presenterar en mångfald utgångspunkter för uppsatsskrivande i form av teori, metod och forskningsfrågor.  Denna andra upplaga är reviderad  och flera nya kapitel har tillkommit.  

Bokenär i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men är även användbar för studenter på andra samhällsvetenskapliga utbildningar, också på magister- och mastersnivå. 

Redaktörer är Annika Åkerblom, docent i pedagogik, Anette Hellman, docent i pedagogik och Niklas Pramling, professor i pedagogik – samtliga vid Göteborgs universitet.

Bokensövriga författare är väl etablerade forskare från olika lärosäten:
Karin Aronssonär professor emeritus vid Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. 
Sara Backman Prytzär universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. 
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Ann-Carita Evaldssonär professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation. 
Jörgen Hellman är professor i socialantropologi vid Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet. 
Anna Henningsson-Yousifär fil.dr i pedagogik och tidigare universitets lektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. 
Eva Johanssonär professor i pedagogik vid Universitetet i Stavanger. 
David Kjellinär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göte borgs universitet. 
Susanne Klaarär fil.dr i pedagogik och arbetar som lektor i pedagogiskt arbete vid högskolan i Borås, där hon främst är verksam i kurser inom förskollärarutbildningen. 
Anne-Li Lindgrenär professor med inriktning mot förskola vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, där hon även är ställföreträdande prefekt. 
Osa Lundbergär postdoktor i arbetsintegrerat lärande med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan Väst. 
Linda Pallaär docent i pedagogik vid Malmö universitet. 
Thomas Palmqvistär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göteborgs universitet. Hans arbete riktar sig främst mot studenter inom lärarutbildningarna.
Amanda Petterssonär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göteborgs universitet. 
Yngve Rosellär förskollärare, specialpedagog och fil.dr i utbildningsvetenskap med inriktning mot förskolepedagogik. 
Karin Rönnerman är professor emerita i pedagogik, verksam vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. 
Anna Sparrmanär professor i Tema Barn vid Linköpings universitet. 
Lennart Svenssonär professor emeritus i pedagogik vid Lunds universitet. 
Cecilia Wallerstedtär docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Ann-Charlott Wankär universitetslektor vid Högskolan i Borås och arbetar främst med olika kurser inom förskollärarprogrammet. 
LisbethÅberg-Bengtsson är professor emerita i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. 
Hur kan metod och teori kombineras? Vad är problemet i en problemformulering? Bör man hålla sig till en teori eller använda sig av flera olika teorier i en studie? Hur kan relationen mellan analys och resultat i en studie förstås? 

Att genomföra en forskningsstudie i form av en uppsats är en viktig och spännande del av en förskollärarutbildning, men upplevs ofta som utmanande. Att kombinera problem, syfte, teoretiska utgångspunkter och metod på ett vetenskapligt sätt är ett hantverk som kräver träning. 

Denna bok ger verktyg och stöd för att designa en studie och skriva en uppsats eller examensarbete. Innehållet kan också utgöra en grund för diskussioner av mer grundläggande vetenskapsteoretiska frågor. Författarna presenterar en mångfald utgångspunkter för uppsatsskrivande i form av teori, metod och forskningsfrågor.  Denna andra upplaga är reviderad  och flera nya kapitel har tillkommit.  

Bokenär i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men är även användbar för studenter på andra samhällsvetenskapliga utbildningar, också på magister- och mastersnivå. 

Redaktörer är Annika Åkerblom, docent i pedagogik, Anette Hellman, docent i pedagogik och Niklas Pramling, professor i pedagogik – samtliga vid Göteborgs universitet.

Bokensövriga författare är väl etablerade forskare från olika lärosäten:
Karin Aronssonär professor emeritus vid Stockholms universitet, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. 
Sara Backman Prytzär universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. 
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Ann-Carita Evaldssonär professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation. 
Jörgen Hellman är professor i socialantropologi vid Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet. 
Anna Henningsson-Yousifär fil.dr i pedagogik och tidigare universitets lektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. 
Eva Johanssonär professor i pedagogik vid Universitetet i Stavanger. 
David Kjellinär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göte borgs universitet. 
Susanne Klaarär fil.dr i pedagogik och arbetar som lektor i pedagogiskt arbete vid högskolan i Borås, där hon främst är verksam i kurser inom förskollärarutbildningen. 
Anne-Li Lindgrenär professor med inriktning mot förskola vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, där hon även är ställföreträdande prefekt. 
Osa Lundbergär postdoktor i arbetsintegrerat lärande med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan Väst. 
Linda Pallaär docent i pedagogik vid Malmö universitet. 
Thomas Palmqvistär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göteborgs universitet. Hans arbete riktar sig främst mot studenter inom lärarutbildningarna.
Amanda Petterssonär undervisande bibliotekarie på Pedagogiska biblioteket vid Göteborgs universitet. 
Yngve Rosellär förskollärare, specialpedagog och fil.dr i utbildningsvetenskap med inriktning mot förskolepedagogik. 
Karin Rönnerman är professor emerita i pedagogik, verksam vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. 
Anna Sparrmanär professor i Tema Barn vid Linköpings universitet. 
Lennart Svenssonär professor emeritus i pedagogik vid Lunds universitet. 
Cecilia Wallerstedtär docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. 
Ann-Charlott Wankär universitetslektor vid Högskolan i Borås och arbetar främst med olika kurser inom förskollärarprogrammet. 
LisbethÅberg-Bengtsson är professor emerita i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. 
Begagnad bok
299 kr587 krSpara 288 kr (50%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
299 kr587 krSpara 288 kr (50%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar