Mot ett förändrat ledarskap? : om chefers arbete i team- och processorganiserad verksamhet; Per Erik Ellström, Henrik Kock; 2009
5+ säljare

Mot ett förändrat ledarskap? : om chefers arbete i team- och processorganiserad verksamhet Upplaga 1

av Per Erik Ellström, Henrik Kock
Många organisationer har under senare år påbörjat ett förändringsarbete som syftar till en organisering i form av målstyrda arbetsgrupper/team, och en processorientering av hela eller delar av verksamheten. Detta innebär också att nya krav och förväntningar riktas mot chefer i organisationen, exempelvis vad gäller ledarskapets inriktning och den kompetens som ledare bör ha. Den kategori chefer som denna bok främst handlar om är vad som brukar kallas första linjens chefer - en grupp chefer som ofta möter förändrade och motstridiga förväntningar och krav på sitt ledarskap. I bokens inledande kapitel ges en översiktlig beskrivning av de teorier och skolbildningar som varit dominerande i ledarskapsforskningen. Här ges också en mer utförlig beskrivning av de riktningar som utvecklats under de senaste 10-15 åren och som har hög relevans för förståelsen av ledarskap i team- och processorganiserade verksamheter. Andra frågor/områden som behandlas är: o Vilka dilemman och utmaningar i arbetet möter första linjens chefer? o Vilken betydelse har en ökande användning av mätetal för ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter? o Hur ser första linjens chefer på betydelsen av delaktighet i den egna organisationen? o Hur kan ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter förstås från ett genusperspektiv? o I vilken grad framträder ett mer utvecklings- och lärinriktat ledarskap i de studerade organisationerna? Boken är lämplig som kurslitteratur vid universitet och högskolor, men också inom olika typer av personal- och ledarutbildningar. Den vänder sig också till forskare och alla som i olika praktiska sammanhang intresserar sig för frågor om ledarskap och ledarutveckling.
Många organisationer har under senare år påbörjat ett förändringsarbete som syftar till en organisering i form av målstyrda arbetsgrupper/team, och en processorientering av hela eller delar av verksamheten. Detta innebär också att nya krav och förväntningar riktas mot chefer i organisationen, exempelvis vad gäller ledarskapets inriktning och den kompetens som ledare bör ha. Den kategori chefer som denna bok främst handlar om är vad som brukar kallas första linjens chefer - en grupp chefer som ofta möter förändrade och motstridiga förväntningar och krav på sitt ledarskap. I bokens inledande kapitel ges en översiktlig beskrivning av de teorier och skolbildningar som varit dominerande i ledarskapsforskningen. Här ges också en mer utförlig beskrivning av de riktningar som utvecklats under de senaste 10-15 åren och som har hög relevans för förståelsen av ledarskap i team- och processorganiserade verksamheter. Andra frågor/områden som behandlas är: o Vilka dilemman och utmaningar i arbetet möter första linjens chefer? o Vilken betydelse har en ökande användning av mätetal för ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter? o Hur ser första linjens chefer på betydelsen av delaktighet i den egna organisationen? o Hur kan ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter förstås från ett genusperspektiv? o I vilken grad framträder ett mer utvecklings- och lärinriktat ledarskap i de studerade organisationerna? Boken är lämplig som kurslitteratur vid universitet och högskolor, men också inom olika typer av personal- och ledarutbildningar. Den vänder sig också till forskare och alla som i olika praktiska sammanhang intresserar sig för frågor om ledarskap och ledarutveckling.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789144039992
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 202 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2016)
från 235 kr
Upplaga 1 (2009)
från 119 kr
Många organisationer har under senare år påbörjat ett förändringsarbete som syftar till en organisering i form av målstyrda arbetsgrupper/team, och en processorientering av hela eller delar av verksamheten. Detta innebär också att nya krav och förväntningar riktas mot chefer i organisationen, exempelvis vad gäller ledarskapets inriktning och den kompetens som ledare bör ha. Den kategori chefer som denna bok främst handlar om är vad som brukar kallas första linjens chefer - en grupp chefer som ofta möter förändrade och motstridiga förväntningar och krav på sitt ledarskap. I bokens inledande kapitel ges en översiktlig beskrivning av de teorier och skolbildningar som varit dominerande i ledarskapsforskningen. Här ges också en mer utförlig beskrivning av de riktningar som utvecklats under de senaste 10-15 åren och som har hög relevans för förståelsen av ledarskap i team- och processorganiserade verksamheter. Andra frågor/områden som behandlas är: o Vilka dilemman och utmaningar i arbetet möter första linjens chefer? o Vilken betydelse har en ökande användning av mätetal för ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter? o Hur ser första linjens chefer på betydelsen av delaktighet i den egna organisationen? o Hur kan ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter förstås från ett genusperspektiv? o I vilken grad framträder ett mer utvecklings- och lärinriktat ledarskap i de studerade organisationerna? Boken är lämplig som kurslitteratur vid universitet och högskolor, men också inom olika typer av personal- och ledarutbildningar. Den vänder sig också till forskare och alla som i olika praktiska sammanhang intresserar sig för frågor om ledarskap och ledarutveckling.
Många organisationer har under senare år påbörjat ett förändringsarbete som syftar till en organisering i form av målstyrda arbetsgrupper/team, och en processorientering av hela eller delar av verksamheten. Detta innebär också att nya krav och förväntningar riktas mot chefer i organisationen, exempelvis vad gäller ledarskapets inriktning och den kompetens som ledare bör ha. Den kategori chefer som denna bok främst handlar om är vad som brukar kallas första linjens chefer - en grupp chefer som ofta möter förändrade och motstridiga förväntningar och krav på sitt ledarskap. I bokens inledande kapitel ges en översiktlig beskrivning av de teorier och skolbildningar som varit dominerande i ledarskapsforskningen. Här ges också en mer utförlig beskrivning av de riktningar som utvecklats under de senaste 10-15 åren och som har hög relevans för förståelsen av ledarskap i team- och processorganiserade verksamheter. Andra frågor/områden som behandlas är: o Vilka dilemman och utmaningar i arbetet möter första linjens chefer? o Vilken betydelse har en ökande användning av mätetal för ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter? o Hur ser första linjens chefer på betydelsen av delaktighet i den egna organisationen? o Hur kan ledarskapet i team- och processorganiserade verksamheter förstås från ett genusperspektiv? o I vilken grad framträder ett mer utvecklings- och lärinriktat ledarskap i de studerade organisationerna? Boken är lämplig som kurslitteratur vid universitet och högskolor, men också inom olika typer av personal- och ledarutbildningar. Den vänder sig också till forskare och alla som i olika praktiska sammanhang intresserar sig för frågor om ledarskap och ledarutveckling.
Begagnad bok
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar