Psykologi för klassrummet; Tuija Lehtinen, Jenny Jakobsson Lundin; 2016
spara 52%
5+ säljare

Psykologi för klassrummet Upplaga 1

av Tuija Lehtinen, Jenny Jakobsson Lundin
Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.

I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik.

Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan.

RECENSIONER
Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är erfarna skolpsykologer och i denna pärla till handbok delar de med sig av psykologiska perspektiv som alla vi i skolans verksamhet har stor nytta av ... Denna bok borde finnas i varje skolas personalrum på hyllan för pedagogisk litteratur.
Eva-Stina Sundén, Skolledaren

En inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar.
Jonas Lindgren, förstelärare

Innehåll
Förord
Inledning

1. Känslornas psykologi

2. Anknytning och nya relationsmodeller

3. Lärande och motivation

4. Lärande och en känsla av sammanhang

5. Att lära är läskigt

6. Elever i konflikt

7. Föräldrar i konflikt

8. Att forma en elevgrupp

9. En känslokompetent skola

10. En elevhälsa som stödjer målen

Litteratur
Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.

I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik.

Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan.

RECENSIONER
Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är erfarna skolpsykologer och i denna pärla till handbok delar de med sig av psykologiska perspektiv som alla vi i skolans verksamhet har stor nytta av ... Denna bok borde finnas i varje skolas personalrum på hyllan för pedagogisk litteratur.
Eva-Stina Sundén, Skolledaren

En inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar.
Jonas Lindgren, förstelärare

Innehåll
Förord
Inledning

1. Känslornas psykologi

2. Anknytning och nya relationsmodeller

3. Lärande och motivation

4. Lärande och en känsla av sammanhang

5. Att lära är läskigt

6. Elever i konflikt

7. Föräldrar i konflikt

8. Att forma en elevgrupp

9. En känslokompetent skola

10. En elevhälsa som stödjer målen

Litteratur
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789188149091
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 296 st
Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.

I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik.

Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan.

RECENSIONER
Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är erfarna skolpsykologer och i denna pärla till handbok delar de med sig av psykologiska perspektiv som alla vi i skolans verksamhet har stor nytta av ... Denna bok borde finnas i varje skolas personalrum på hyllan för pedagogisk litteratur.
Eva-Stina Sundén, Skolledaren

En inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar.
Jonas Lindgren, förstelärare

Innehåll
Förord
Inledning

1. Känslornas psykologi

2. Anknytning och nya relationsmodeller

3. Lärande och motivation

4. Lärande och en känsla av sammanhang

5. Att lära är läskigt

6. Elever i konflikt

7. Föräldrar i konflikt

8. Att forma en elevgrupp

9. En känslokompetent skola

10. En elevhälsa som stödjer målen

Litteratur
Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.

I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik.

Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan.

RECENSIONER
Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är erfarna skolpsykologer och i denna pärla till handbok delar de med sig av psykologiska perspektiv som alla vi i skolans verksamhet har stor nytta av ... Denna bok borde finnas i varje skolas personalrum på hyllan för pedagogisk litteratur.
Eva-Stina Sundén, Skolledaren

En inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar.
Jonas Lindgren, förstelärare

Innehåll
Förord
Inledning

1. Känslornas psykologi

2. Anknytning och nya relationsmodeller

3. Lärande och motivation

4. Lärande och en känsla av sammanhang

5. Att lära är läskigt

6. Elever i konflikt

7. Föräldrar i konflikt

8. Att forma en elevgrupp

9. En känslokompetent skola

10. En elevhälsa som stödjer målen

Litteratur
Begagnad bok
155 kr319 krSpara 164 kr (52%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
155 kr319 krSpara 164 kr (52%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar