Förskolans demokratifostran : - i ett föränderligt samhälle; Solveig Hägglund, Annica Löfdahl Hultman, Nina Thelander; 2017
5+ säljare

Förskolans demokratifostran : - i ett föränderligt samhälle Upplaga 1

av Solveig Hägglund, Annica Löfdahl Hultman, Nina Thelander
I Sverige deltar nästan alla barn mellan ett och fem år i förskolans verksamhet. Därmed är förskolan en viktig kontaktyta mellan samhället och nya generationer medborgare.

Utmaningar som hotar demokratiska värden i samhället och som därmed också påverkar förskollärarens förutsättningar att arbeta med demokratifostran, har funnits i alla tider. Därför har förskolans demokratiuppdrag aldrig varit enkelt.

Författarnas utgångspunkt är att se förskolan som en samhällsarena. Det innebär att förändringar i samhället också märks i, påverkar och utmanar förskolans verksamhet. I boken presenteras en modell som hjälper till att överblicka och förhålla sig till händelser och förhållanden som har särskild betydelse för demokratifostran och dess villkor. Hit hör förändringar i synen på barn och barnomsorg, förskjutningar i läroplanens innehåll, förskollärarens professionella beredskap och kamratkulturers betydelse för norm- och värdefostran i barngruppen. Förskollärarens roll och ansvar i förskolans demokratifostran har en central plats i boken och diskuteras kontinuerligt utifrån konkreta exempel.

Solveig Hägglund, professor emerita i pedagogik, Annica Löfdahl Hultman, professor i pedagogiskt arbete och Nina Thelander, lektor i pedagogiskt arbete. Alla verksamma vid Karlstads universitet.
I Sverige deltar nästan alla barn mellan ett och fem år i förskolans verksamhet. Därmed är förskolan en viktig kontaktyta mellan samhället och nya generationer medborgare.

Utmaningar som hotar demokratiska värden i samhället och som därmed också påverkar förskollärarens förutsättningar att arbeta med demokratifostran, har funnits i alla tider. Därför har förskolans demokratiuppdrag aldrig varit enkelt.

Författarnas utgångspunkt är att se förskolan som en samhällsarena. Det innebär att förändringar i samhället också märks i, påverkar och utmanar förskolans verksamhet. I boken presenteras en modell som hjälper till att överblicka och förhålla sig till händelser och förhållanden som har särskild betydelse för demokratifostran och dess villkor. Hit hör förändringar i synen på barn och barnomsorg, förskjutningar i läroplanens innehåll, förskollärarens professionella beredskap och kamratkulturers betydelse för norm- och värdefostran i barngruppen. Förskollärarens roll och ansvar i förskolans demokratifostran har en central plats i boken och diskuteras kontinuerligt utifrån konkreta exempel.

Solveig Hägglund, professor emerita i pedagogik, Annica Löfdahl Hultman, professor i pedagogiskt arbete och Nina Thelander, lektor i pedagogiskt arbete. Alla verksamma vid Karlstads universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789140695895
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 104 st
3 upplagor
Upplaga 2 (2022)
från 225 kr
Upplaga 1 (2017)
från 145 kr
Upplaga 1 (2017)
från 169 kr
I Sverige deltar nästan alla barn mellan ett och fem år i förskolans verksamhet. Därmed är förskolan en viktig kontaktyta mellan samhället och nya generationer medborgare.

Utmaningar som hotar demokratiska värden i samhället och som därmed också påverkar förskollärarens förutsättningar att arbeta med demokratifostran, har funnits i alla tider. Därför har förskolans demokratiuppdrag aldrig varit enkelt.

Författarnas utgångspunkt är att se förskolan som en samhällsarena. Det innebär att förändringar i samhället också märks i, påverkar och utmanar förskolans verksamhet. I boken presenteras en modell som hjälper till att överblicka och förhålla sig till händelser och förhållanden som har särskild betydelse för demokratifostran och dess villkor. Hit hör förändringar i synen på barn och barnomsorg, förskjutningar i läroplanens innehåll, förskollärarens professionella beredskap och kamratkulturers betydelse för norm- och värdefostran i barngruppen. Förskollärarens roll och ansvar i förskolans demokratifostran har en central plats i boken och diskuteras kontinuerligt utifrån konkreta exempel.

Solveig Hägglund, professor emerita i pedagogik, Annica Löfdahl Hultman, professor i pedagogiskt arbete och Nina Thelander, lektor i pedagogiskt arbete. Alla verksamma vid Karlstads universitet.
I Sverige deltar nästan alla barn mellan ett och fem år i förskolans verksamhet. Därmed är förskolan en viktig kontaktyta mellan samhället och nya generationer medborgare.

Utmaningar som hotar demokratiska värden i samhället och som därmed också påverkar förskollärarens förutsättningar att arbeta med demokratifostran, har funnits i alla tider. Därför har förskolans demokratiuppdrag aldrig varit enkelt.

Författarnas utgångspunkt är att se förskolan som en samhällsarena. Det innebär att förändringar i samhället också märks i, påverkar och utmanar förskolans verksamhet. I boken presenteras en modell som hjälper till att överblicka och förhålla sig till händelser och förhållanden som har särskild betydelse för demokratifostran och dess villkor. Hit hör förändringar i synen på barn och barnomsorg, förskjutningar i läroplanens innehåll, förskollärarens professionella beredskap och kamratkulturers betydelse för norm- och värdefostran i barngruppen. Förskollärarens roll och ansvar i förskolans demokratifostran har en central plats i boken och diskuteras kontinuerligt utifrån konkreta exempel.

Solveig Hägglund, professor emerita i pedagogik, Annica Löfdahl Hultman, professor i pedagogiskt arbete och Nina Thelander, lektor i pedagogiskt arbete. Alla verksamma vid Karlstads universitet.
Begagnad bok
169 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
169 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar