På vetenskaplig grund : en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter; Corrado Matta; 2020
endast ny

På vetenskaplig grund : en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter Upplaga 1

av Corrado Matta
På vetenskaplig grund ger lärare, lärarstudenter och skolledare instrument för att reflektera kring vad utbildning på vetenskaplig grund kan och bör innebära för den egna praktiken. I boken diskuterar, analyserar och tolkar författaren betydelsen av skollagens formulering ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Utifrån fördjupade diskussioner ger författaren konkreta exempel på hur forskning kan användas för att vägleda dem som är verksamma inom skolan, och begrepp som evidensbasering, forskningsbasering och vetenskapligt förhållningssätt kopplas på ett tydligt sätt till lärarprofessionen.

Sagt om boken
”Matta är föredömligt logisk, tydlig, heltäckande och skarpsynt i sin argumentering, och hans angelägna undersökning klarlägger och exemplifierar, men också problematiserar, sambandet mellan pedagogik och vetenskap i skolans styrdokument, vilka möjliga avsikter som ligger bakom skrivningarna och vilka tolkningsmöjligheterna är. Boken bör därmed vara ett måste för alla lärare.” Helhetsbetyg: 5 av 5. BTJ-häftet nr 20, 2020.

Om författaren
Corrado Matta är fil. dr i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Linnéuniversitetet. Hans forskning är i huvudsak inriktad mot samhällsvetenskapens vetenskapsteori och forskningsmetodik.
På vetenskaplig grund ger lärare, lärarstudenter och skolledare instrument för att reflektera kring vad utbildning på vetenskaplig grund kan och bör innebära för den egna praktiken. I boken diskuterar, analyserar och tolkar författaren betydelsen av skollagens formulering ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Utifrån fördjupade diskussioner ger författaren konkreta exempel på hur forskning kan användas för att vägleda dem som är verksamma inom skolan, och begrepp som evidensbasering, forskningsbasering och vetenskapligt förhållningssätt kopplas på ett tydligt sätt till lärarprofessionen.

Sagt om boken
”Matta är föredömligt logisk, tydlig, heltäckande och skarpsynt i sin argumentering, och hans angelägna undersökning klarlägger och exemplifierar, men också problematiserar, sambandet mellan pedagogik och vetenskap i skolans styrdokument, vilka möjliga avsikter som ligger bakom skrivningarna och vilka tolkningsmöjligheterna är. Boken bör därmed vara ett måste för alla lärare.” Helhetsbetyg: 5 av 5. BTJ-häftet nr 20, 2020.

Om författaren
Corrado Matta är fil. dr i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Linnéuniversitetet. Hans forskning är i huvudsak inriktad mot samhällsvetenskapens vetenskapsteori och forskningsmetodik.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789147128457
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 181 st
På vetenskaplig grund ger lärare, lärarstudenter och skolledare instrument för att reflektera kring vad utbildning på vetenskaplig grund kan och bör innebära för den egna praktiken. I boken diskuterar, analyserar och tolkar författaren betydelsen av skollagens formulering ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Utifrån fördjupade diskussioner ger författaren konkreta exempel på hur forskning kan användas för att vägleda dem som är verksamma inom skolan, och begrepp som evidensbasering, forskningsbasering och vetenskapligt förhållningssätt kopplas på ett tydligt sätt till lärarprofessionen.

Sagt om boken
”Matta är föredömligt logisk, tydlig, heltäckande och skarpsynt i sin argumentering, och hans angelägna undersökning klarlägger och exemplifierar, men också problematiserar, sambandet mellan pedagogik och vetenskap i skolans styrdokument, vilka möjliga avsikter som ligger bakom skrivningarna och vilka tolkningsmöjligheterna är. Boken bör därmed vara ett måste för alla lärare.” Helhetsbetyg: 5 av 5. BTJ-häftet nr 20, 2020.

Om författaren
Corrado Matta är fil. dr i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Linnéuniversitetet. Hans forskning är i huvudsak inriktad mot samhällsvetenskapens vetenskapsteori och forskningsmetodik.
På vetenskaplig grund ger lärare, lärarstudenter och skolledare instrument för att reflektera kring vad utbildning på vetenskaplig grund kan och bör innebära för den egna praktiken. I boken diskuterar, analyserar och tolkar författaren betydelsen av skollagens formulering ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Utifrån fördjupade diskussioner ger författaren konkreta exempel på hur forskning kan användas för att vägleda dem som är verksamma inom skolan, och begrepp som evidensbasering, forskningsbasering och vetenskapligt förhållningssätt kopplas på ett tydligt sätt till lärarprofessionen.

Sagt om boken
”Matta är föredömligt logisk, tydlig, heltäckande och skarpsynt i sin argumentering, och hans angelägna undersökning klarlägger och exemplifierar, men också problematiserar, sambandet mellan pedagogik och vetenskap i skolans styrdokument, vilka möjliga avsikter som ligger bakom skrivningarna och vilka tolkningsmöjligheterna är. Boken bör därmed vara ett måste för alla lärare.” Helhetsbetyg: 5 av 5. BTJ-häftet nr 20, 2020.

Om författaren
Corrado Matta är fil. dr i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Linnéuniversitetet. Hans forskning är i huvudsak inriktad mot samhällsvetenskapens vetenskapsteori och forskningsmetodik.
Ny bok
297 kr312 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
297 kr312 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)