Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum; Emma Gyllerfelt; 2023
Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum; Emma Gyllerfelt; 2023

Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum

av Emma Gyllerfelt

  • Utgiven: 2023
  • ISBN: 9789180691475
  • Sidor: 143 st
  • Förlag: ArtMonitor
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Avhandlingen Slöjdundervisning med nyanlända elever – om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum syftar till att identifiera och beskriva slöjdlärares och nyanlända elevers multimodala interaktion och kommunikation, och hur detta kommer till uttryck i slöjdundervisning och lärmiljön i slöjdklassrummet. En handhållen kamera används för att dokumentera slöjdundervisning med nyanlända elever på två grundskolor i årskurs 8–9, under en termin. Avhandlingen utgår från en sociokulturell och multimodal teoriram. Ytterligare utgångspunkt är teorin om praxisgemenskap. Den teoretiska ansatsen möjliggör ett fokus på delaktighet, interaktion och kommunikation i slöjdundervisning mellan nyanlända elever och slöjdlärare. Resultaten visar att slöjdundervisning och lärmiljön i slöjdklassrummet erbjuder nyanlända elever rika möjligheter till multimodal kommunikation och interaktion i en situerad kontext. Lärmiljön i slöjdklassrummet möjliggör sociala möten och delaktighet för nyanlända elever, vilket eleverna tar egna initiativ till. Vidare visar resultaten hur ämnesspecifika begrepp är komplexa och abstrakta i slöjden, men med utgångspunkt i elevernas slöjdföremål sätts ämnesspecifika begrepp i en konkret kontext för nyanlända elever. Vidare visas hur nyanlända elever ges möjlighet att visa sina kunskaper multimodalt i slöjdundervisning och att kunskaper i svenska inte är avgörande för elevernas deltagande. Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling och består av fyra artiklar och en kappa.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum (2023)

I maj 2023 släpptes boken Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum skriven av Emma Gyllerfelt. Den är skriven på svenska och består av 143 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är ArtMonitor.

Köp boken Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum på Studentapan och spara pengar.

Referera till Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum

Harvard

Gyllerfelt, E. (2023). Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum. ArtMonitor.

Oxford

Gyllerfelt, Emma, Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum (ArtMonitor, 2023).

APA

Gyllerfelt, E. (2023). Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum. ArtMonitor.

Vancouver

Gyllerfelt E. Slöjdundervisning med nyanlända elever : om multimodal interaktion och kommunikation i slöjdklassrum. ArtMonitor; 2023.